Jump to content

Vår jakt på due (skadedyrsjakt)


243 winchester

Recommended Posts

Da har det kommet mail fra bonden. Han lurer på om jeg er klar for jakt når han skal plante avlingene sin til våren. Sinnsykt mye duer der i høst. Skøyt opp en boks med skudd på under ei time, og da har vi mange rettninger vi ikke kan skyte i pga bebyggelse. Har aldri sett et så bra trekk av duer :D .

 

Men,,,,,, så var det jakt på våren da, dua legger egg, og har unger. Ikke akkurat stuereint, men det er jo sinnsykt mye duer der. Skjønner at han er meget plaget med avlingene sine.

 

 

Hva synes folket på kammeret om å beskatte duer på vårparten!?!?!

 

 

 

 

Ser denne tråden kan provosere, men prøv og hold dere i skinnet og ikke sleng usaklige ting.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ringdue kan felles som skadedyr hele året uten særskilt tilatelse

 

Da synes jeg førsteinnlegget bør omformuleres slik at dette nevnes.

 

så var det jakt på våren da, dua legger egg, og har unger. Ikke akkurat stuereint, men det er jo sinnsykt mye duer der.

 

Slik jeg (som ikke var klar over at de kan avlives som skadedyr) forsto innlegget var det et spørsmål om hvorvidt trådstarter skulle følge loven eller ikke. Dette er et åpent forum, og er garantert mange andre som heller ikke er klar over lovligheten med avskytningen, og det er uheldig om "hvermansen" skulle forstå det dit hen at en jeger vurderer å ikke følge loven.

Link to comment
Share on other sites

@mart: Det blir litt for enkelt å si "hele året uten særskilt tilatelse" dersom man treffer på rett (eller feil!) øvrighetsperson. Du viser kun til kap. II i forskriften. Skadefellingen er ikke fri, man plikter å se om andre tiltak fungerer. Trykk på linken "Hele forskriften", og les retningslinjene helt til slutt.

 

Og jeg som nesten hadde glemt den opprinnelige betydningen av ordet fugleskremsel :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Skadefelling er kun tillatt når andre tiltak er utprøvd osv. Duene tar bare såkornet frem til det spirer, så det bør være mulig å holde de borte i den perioden uten skadefelling. Som andre har nevnt bør en unngå felling på våren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler sterkt på om dette blir godtatt som skadedyrfelling. At duene tar såkorn blir nok ikke sett på som "vesentlig økonmisk tap".

Hva da med de som har en elg eller fem i havreåkeren hele sommeren, vestlandsbonden med 20 hjort på enga hver natt, eller gåseflokker på 200 gjess som beiter,trokker og driter ned hele jordet. MEGET få av disse som får innvilget skadefelling. Stort sett bare litt utvida hjortekvote....

Bonden må nok se på dette som naturlig svinn, og heller finne mer effektive fugleskemsel.....

Link to comment
Share on other sites

Du har satt deg godt inn i saken ser jeg :roll:

Hvor mye mener du er "vesentlig økonomisk tap"?

Når duene ødelegger grønnsaker i hudretusen kroners klassen hos en enkelt bonde ila en sesong så tror jeg det kvalifiserer for "vesentlig økonomisk tap"!

Link to comment
Share on other sites

Da er det rart at ikke enhver bonde sørger for å få skutt duer hver vår. Jeg sier ikke at ikke det er et stort tap for hver enkelt bonde, men om myndighetene ser på dette som "vesentlig tap" er en helt annen sak.... Og det er de som til syvende og sist bestemmer.

For om det hadde begynt å smelle langs jordene her hjemme like etter så-ånna, og duene datt som fluer hadde det ikke tatt lang tid før politiet sto på stedet. Og om de da er enig i skadefelling, og vesentlig tap / skade tviler jeg sterkt på.

Hadde jeg skullet felle duer på våren som skadedyr hadde jeg sørget for å ha tillatelsen i orden først! Ikke satt i gang med felling i den tro at jeg hadde tolket loven rett.

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg skullet felle duer på våren som skadedyr hadde jeg sørget for å ha tillatelsen i orden først! Ikke satt i gang med felling i den tro at jeg hadde tolket loven rett.

 

DET har du helt rett i, jeg skyter ikke et skudd på den tida uten å ha alle tillatelser i orden først!

Når det er sagt så er det null problem å få ordnet tillatelsen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig bør det være muligheter for skadefelling i ekstreme tilfeller, men jeg mener at som gruppe så skyter jegerne seg selv i foten ved å være med på slik avskyting. Hadde jegerne ikke bidratt til slik avskyting hadde bøndene vært nødt til å tilrettelegge for mer ordinær jakt innenfor jakttiden, noe som ville ført til at det ble vesentlig lettere for førstegangsjegere og ungdommer å komme seg ut på jakt. Mitt inntrykk er at det er særdeles få steder det er ordinært kortsalg for due og gåsejakt, for å få skadefellingstillatelse burde dette vært en forutsetning.

 

(Samme betraktninger gjelder hjortejakten. Når bøndene mener det er for mye hjort burde de senket prisene på hjortejakt, og lagt flere terrenger ut på det åpne markedet. Og dokumentert at alt dette var forsøkt før de fikk skadefellingsløyver.)

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er noe problem for en vestlandsbonde med 20 dyr på jordet å få en skadeløyve eller to på hjort. Her er det relativt enkelt å plukke ut hanndyr. Ved jakt vil forhåpentligvis de andre dyr trekke unna for en periode.

Ved duejakt er det umulig å skille ut hannen. Det er min motforestilling mot skadedyrjakt på due om våren. Når klekkes de første egga? Ved jakt før klekking ser jeg ingen problemer med å jakte. En begrenset jakt, det vil si skytte 2-3 duer også etter klekking burde man få lov til hvis det er mye skader på jordet. Forhåpentligvis er det nok å skyte noen få duer slik at resten trekker unna.

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg bedrevet. Og i utgangspunktet trenger du ikke skyte noen duer i det hele tatt.

 

Hvis man ofrer litt tid på duetrekket morgen og ettermiddag og skyter endel skudd så tar det ikke så veldig mange dagene før duetrafikken minker.

 

Men man trenger ikke skyte på duene. Det holder å skyte i løse lufta. Da unngår du å skyte due med unger i reiret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...