Jump to content

Kulevalg i 9,3 spes med tanke på Woodleigh


Fort Hjort

Recommended Posts

Driver og prøver meg fram for å finne ei god kule i 9,3'n som kan brukes på norsk storviltjakt. Det vil si at kula må være god til hjort og elgjakt, pluss at den må funke på et stakkars rådyr som kommer tuslende i hjortejakta..

 

Har brukt Oryx 15,0g som har vært genial på dødelighet og presisjon, men som ødelegger en del.

 

Bruker for tida Mega 18,5g som også er genial på både dødelighet og presisjon, men det finnes vel mange som har skutt mye med Mega og som mener at den bare er en grei kule.

 

Har lyst til å prøve Woodleigh sine kuler, og da er jo valget RN og PP. Har jeg grunn til å frykte at protected point-kula er for hard til små dyr som hjort og rådyr? Vil round nose-kula være et bedre valg for å oppnå høy dødelighet?

 

Er også interessert andres erfaringer når det gjelder andre kuler, men snakker fortsatt om norsk storvilt, ikke Afrika og Australia...

 

Fort Hjort...

Link to comment
Share on other sites

Har ekspansjonstestet og skutt noen elger med diverse 9,3 kuler. En kule jeg definitivt hadde styrt unna er Woodleigh 250 grains protekted point, har skutt i telefonkataloger med hastighet tilvarende 120 m. Da har jeg plukket ut kulene uten at de har ekspandert, kan faktisk lade de om på nytt.Selv bruker jeg Rhino 230 grain og Nosler 250 grain Accubond. Accubonden er den mest presise av kulene jeg har prøvd.Har funnet 2 Rhino kuler og de er perfekt ekspandert.

Allikevel har jeg ikke opplevd noe knall og fall med disse kulene. Elgene går gjerne 20-30 meter.

Synes faktisk min 270 WSM er mer effektiv enn 9,3 x62. Ellers så har jeg en kompis som har veldig god erfaring med Norma Vulcan og Oryx 15 gram og 18 grams Oryx

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte også 15 grams oryx (fabrikk ammo), så gikk jeg over til å lade selv og bruker nå kun 18 grams oryx. Men jeg jakter kun elg med 9,3 børsa mi! Min erfaring er at det blir mindre ødeleggelser med 18 grams kula, personlig mener jeg at elgen går fortere i bakken med denne og man får mindre blod utredelse pga dette! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Har skutt endel elger (8-10) med 9,3`n! Har brukt 286gr woodleigh RN, 286 mega, 286 oryx og 16,2 g swift. Swift`n fungerte best, både med knall/fall og kjøttødleggelse. Eneste minus var litt dårligere presisjon, men d betyr lite på elgjakt, der man ikke strekker hodene! 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet endel med 320 grs RN og 285 grs PP fra Woodleigh, har skutt et sted mellom 10 og 15 elger med dem. Har også testet begge i våte telefonkataloger. Min erfaring med 285 grs PP er et den faktisk ekspanderer raskere og mer voldsomt enn RN utgavene (både 285 grs og 320 grs). Jeg har hørt at andre har motstatte erfaringer, og jeg mistenker at det kan skyldes lottvariasjoner.

 

Når det gjelder skuddvirkining har jeg ikke sett noen forskjell mellom dem, men jeg har inntrykk av at 285 grs PP gir litt mer blodslått kjøtt. Den avgir også noe mer splinter. Egentlig kan jeg ikke si at jeg foretrekker den ene fremfor den andre.

 

Sist høst puttet jeg 250 grs Accubond i børsa, men jeg fikk ikke prøvd dem. Har også en .404 Jeffery som jeg forer med 400 grs Woodleigh RN, og det var denne børsa jeg hadde da elgene valgte å innfinne seg på posten min. 250 grs Accubond gir for øvrig helt utrolig presisjon med riktig ladning. Jeg har bl.a. en (dokumenterbar) 5-skudds samling på 98,8 mm skutt på 614 m hold. 8)

Link to comment
Share on other sites

Hei Fort Hjort.

Med 9,3X62 vil du kunne oppnå hastigheter som ligger i grenseland eller godt over de hastighetene som 286 grn. Round-nose kulen til Woodleigh tåler.

Jeg vil si at Protected-point kulen er det beste og kanskje smarteste valget da den også har en langt høyere BC.

Woodleigh selv oppgir anbefalte hastigheter og disse er: 286gr RN SN 1800-2200fps, og 286gr PP SN 1900-2600fps.

En ting som er verdt å merke seg er at Woodleigh sine 250grn kuler ikke tåler høyere hastighet enn de tyngre 286 grn kulene.

Hvis du tar hensyn til de anbefalte hastighetene så vil du unngå overraskelser og du vil mest sannsynlig bli fornøyd. Jeg har selv skutt rådyr med kulene og det fungerer utmerket.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Får kanskje gjøre et forsøk med Woodleigh PP 285grs da! Kanskje greit å lade den med litt brukbar fart.. Opp mot 2600fps som Rino refererer til.. Du har vel ikke tilfeldigvis ladedata på slikt tilgjengelig??

 

Tror du skal slite med å få 286 grs kula opp i 2600 Feet/sec, normal hastighet med 286 kuler i dette kaliberet ligger på 700 - 720 m/sek, denne kuletyngden vil som max ligge på 2400 - 2450 i 9,3x62

 

Ladedata med 286 Woodleigh RNSN med 203-B krutt er max 58,3 i Normas ladetabell

dette gir i utgangshastighet, 730m/sek eller 2395 feet/sec.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...