Jump to content

AR15 Twang buster


General8

Recommended Posts

Hysj da.. Ikkje noe galt med ikke-eksisterende problem. Tenk på kva som ville skje hvis skyttere og jegere bare kjøpte ting de hadde virkelig bruk for, bare dekket reelle og eksisterende problem. Halvparten av alle våpenbutikkene her i landet ville jo gå konkurs.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er stort sett kvitt alle eksisterende "problemer". Derfor må jeg konstruere noen nye på egenhånd.

 

Er det virkelig ingen som er lei av å høre rekylfjæra spille stygge toner?

 

Ta en titt på luftvåpen, der benytter de den samme konstruksjonen. Er jo rett og slett bare en bedre tilpasset fjærstyring laget av f.eks delrin eller en annen plast. Dreies så den får en tight fit inne i fjæra, og vil dempe mye av vibrasjonene i fjæra.

 

Har du dreiebenk så er det bare å kjøpe en stang med plast og sette igang! :)

Link to comment
Share on other sites

Jo mer dill du putter på rifla, jo større er sjansen for at noe galt kommer til å skje - Rettelse. Det kommer til å skje noe galt, tiden mellom hver gang kommer bare til å øke proposjonalt med antall duppedingser du putter på rifla.

 

If it aint broken - dont fix it! :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jo mer dill du putter på rifla, jo større er sjansen for at noe galt kommer til å skje - Rettelse. Det kommer til å skje noe galt, tiden mellom hver gang kommer bare til å øke proposjonalt med antall duppedingser du putter på rifla.

 

If it aint broken - dont fix it! :wink:

 

Skjelden jeg har vært så 100% enig i noe som er posta på detta forumet!

Link to comment
Share on other sites

Helt enig, det er lite som er mer ødeleggende for funksjonering enn ukritisk bruk av dingser.

Et av de beste eksemplene var en på banen som fikk masse feilfunk på grunn av en factory crimp-die. Han hadde ikke noen feil før, men "alle" sa at det var noe man bare måtte bruke.

 

Jeg skjønner dog behovet for en twang-buster, det er faktisk satans distraherende å høre på hvis en skal skyte presist.

Link to comment
Share on other sites

...tiden mellom hver gang kommer bare til å øke proposjonalt med antall duppedingser du putter på rifla.

 

Dette var fin lesning! Med alt stæsjet jeg har på kommer den da sannsynligvis aldri til å slutte å virke. Tror jaggu jeg dropper pussen fremover også, den bør virke uansett etter dette prinsippet.. :mrgreen:

 

 

On topic:

 

Har testet ut litt forskjellige kreasjoner for å dempe "twangen", og funnet ut at det beste/enkleste ofte er å teste med en annen fjær. Disse superduperbufferene legger jo ofte en begrensning på vandringen av sluttstykket, med påfølgende typiske problemer som at bolten ikke låser i bakre stilling osv..

Link to comment
Share on other sites

Tar du deg tid til å irritere deg over lyden fra rekylfjæra di så har du allerede tapt... :lol:

 

Tid er tross alt en viktig faktor i praktisk skyting. Skjønner ikke hva dere snakker om engang jeg, har aldri hørt noe lyd fra børsja mi...

 

Her er det fullt fokus på det viktige, skytinga. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Når du lukker døra på en BMW, gir det et inntrykk av kvalitet. Noen bryr seg mer om slike ting enn andre. :wink:

 

Jeg trener mye dobbeltskudd. Dvs at jeg hører denne lyden 15 ganger iløpet av ett magasin. :(

 

Ang. dette med driftssikkerhet, er jeg helt enig. Jeg har vært ganske skånet mot funksjonsfeil. JP avtrekket mitt har vært eneste årsak til feil. Løsningen har blitt locktight på justerings-skruer og BM fjær til hammer.

 

Utenom dette har det gått feilfritt rundt 7000 skudd. Prøvde en liten tortur-test med 2000 skudd, uten puss. Gikk også da feilfritt, og eneste grunn til at jeg da pusset, var at den skulle til børsemaker for å skifte forskjefte.

 

Foreløpig kommer jeg til å avvente twang buster. Skal istedet prøve en form for smøring av rekylfjær og tube. Eventuelt bytte til annen type rekylfjær.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...