Jump to content

Hvorfor lyddemper?


Kvamsgutten

Recommended Posts

hei! skal kjøpe rifle så fort jeg får igjen søknaden, men har noen her som argumenter for og mot lyddemper? Onkel er en gammel inngrodd jeger med mauser 3006 så når han skyter så står flammen og han står bare å vipper p.g.a rekylen :lol:

han mener lyddemper er noe dilldall, men jeg skal knuse han i neste diskusjon så derfor trenger jeg argumenter:P har selvfølgelig nok argumenter til at jeg skal ha lyddemper men han seier jeg er jente som har på lyddemper p.g.a mindre rekyl og smellen blir også mindre:P men 3000,- er jammen verdt god hørsel som 60 åring? skal har tikka t3 lite 3006:)

Link to comment
Share on other sites

Vel, vel... Din onkel har nok en litt gammeldags "MANN" i seg!

 

Er man virkelig jente fordi man liker å skyte mer behagelig? Er man jente fordi man ikke får blåmerker på skulderen etter skytinga. Er man jente fordi man ikke får blodig neserygg eller øyenbryn etter skytinga?

 

En kompis kjøpte seg en T3 Lite i .30-06. Er nokså kraftig rekyl på denne (uten at jeg kan si noe om andre .30-06 i forhold) da den har plaststokk og er lett. Han fikk seg et par karameller av kikkertsiktet og ble skuddredd.

 

Så var den en som hvisket "kjøp lyddemper", i øra på han. Som hvisket, så gjort. Rekylfrykten forsvant, og han skyter som en konge, mye bedre enn han noensinne har gjort, med 25 mm samlinger hver gang. De samlingene var aldri under 50 mm før.

 

Det hevdes også at presisjonen blir bedre med demper, men om det kommer av at man er roligere pga mindre rekylfrykt eller noe annet vet jeg ikke.

 

At smellet blir lavere er jo ikke bare en fordel for seg selv, men også alle andre rundt, også folk langt unna. Nå skal man vel egentlig bruke hørselvern selv om man bruker demper, men når man feks sitter på post eller er i et drev og plutselig får et dyr å måtte skyte raskt på, ja da leter man ikke så nøye etter hørselvern (elektroniske sitter gjerne på hodet, men de kan være ubehagelige i lengden), så da merker man forskjell med og uten demper ja!

 

La onkelen din prøve børsa med og uten demper når du får den, så får du hvordan han reagerer! :wink:

 

JEG skal ha lyddemper på .222-rifla mi. Hva er jeg da? Jentebaby??? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Onkel er ikke bare gammel inngrodd jeger, onkel er komplett idiot.

 

Det er ikke snakk om "dårlig hørsel", det er snakk om tinnitus. Tinnitus er den permanente (altså, leve med til du dør) "piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii" lyden du får på øret av å trekke av ett skudd for mye uten lyddemper eller hørselvern.

Link to comment
Share on other sites

tror ikke han mener det jente, men er nå en ingrodd jeger som bor langt frå sivilisasjon.. hehe, tråmig er utrykket for sånne her:P

men alle i dalen her er omtrent som han, jeg hadde sikkert blitt prikklik visst de ikke hadde vært for internetten:P ingen her liker å snakke med andre en dem dei møter på Kafèn eller butikken:P, bare sitter på en kafè vi har og skryter på seg alt mulig.. :lol: haha, tror dere skjønner hva jeg mener:) så nå skal jeg diskutere han langt under bordet:) haha

Link to comment
Share on other sites

Idiot vil jeg ikke kalle din onkel, men jeg vil gjerne hjelpe deg med argumenter i diskusjonen med ham :| Jeg har skutt en del skudd med rifle og hagle. Resultat; dårlig hørsel spesielt på venstre øre (de kaller det skytterøre :( ) Jeg ødela nok mye av hørsla som 15-16 åring. Da er man gjerne tøff i trynet og tror man tåler alt, MEN jeg VET at jeg senere har fått meg noen ekstra trykker og da under jakt. Jeg jakter ganske mye og avfyrer 20-25 rifleskudd på jakt for året. Disse vil for ettertiden bli dempet. På nattjakt etter hjort og rev er det innlysende at det blir en stor fordel med demper som tar bort munningsvipp og glimt. Dyra legger seg skjelden rett ned, og det er greit å kunne følge med etter smellen.Med nattsynet fortsatt inntakt kan det jo by seg sjanse til flere dyr også, så da blir det en kjøttbit på onkel også skal du se :lol: Jeg har skutt ganske mange tusen skudd med rifle, og tåler rekylen godt. Likevel ser jeg at jeg skyter mye bedre med demper enn uten demper. Dette gjelder også på snille 6.5x55. Lirk, lokk og lur onkelen din til å prøve en 30.06 med demper, så tror jeg at han blir FRELST :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...