Jump to content

Oljing etter Herdins Lakkbeis?


SteyrScout

Recommended Posts

Hei.

 

Er i gang med å stelle stokken på en gammel Baikal, det er altså en bjørkestokk.

 

Prøvde først med linolje og terpentin 50/50, men ble ikke tilfreds med resultatet - stokken ble gul og stygg. Så jeg bestemte meg for å beise stokken litt mørkere.

 

Har nå kjøpt Herdins lakkbeis, men ble usikker på hvordan denne vil fungere sammen med oljebehandling. Vil lakken i denne gjøre stokken "tett" slik at den ikke vil ta til seg noe særlig med olje?

Link to comment
Share on other sites

Til tross for navnet så er det ikke lakk i lakkbeisen. Det er en spritbeis som er mulig å blande i lakk, men den inneholder mye rart som gjorde det vanskeligere å legge skjellakkpolitur med innblanding av beis. Men som alltid når det gjelder overflatebehandling: -Prøv på en prøvebit, and thou shalt never fail.

 

PS. Hvis noen vet om noen som selger skikkelig spritbeis med bare etanol og fargestoff så blir jeg meget glad for den infoen, da den nødløsninga som er beskrevet ovenfor var et resultat av at jeg måtte handle beis i en typisk fargehandel som bare har "moderne" og "rasjonelle" varer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...