Jump to content

Løpslengde=>utbrenning av demper.


Hjort'n

Recommended Posts

Har søkt litt rundt på forumet uten å finne heilt sammenhengen her.

 

Har i alle år snart 20, i tallet brukt for det meste N140 i .308w, og 47cm løp.

etter å montert demper, har den indre uro om at det gir lettere utbrenning i demperen enn eit litt kvikkare krutt begynt å gjere seg gjeldande. :?

 

Kan legge til at eg altid har lada moderate ladningar men kort løp gir litt kraftig munningsblåst,

vil det være nokon gevinst i å gå over til f.eks. N135 :?:

 

Kulevektene ligg som regel rundt 165grs.

Link to comment
Share on other sites

Tja....dette er jo litt intressant.

Kjører man en liten sjekk i QL på dette, så viser 135 at alt er brent, mens 140 har ca. 0,1% uforbrent når det forlater munningen. Men om det er slik i virkligheten er noe annet.

 

Jeg tror varmskyting av demperen (gjentatte skudd ofte) sliter mere en om ett og annet skudd

skulle gi litt etterbrenning. D.V.S at totaltemperaturen og gjentatte høye gass strømninger kanskje er

dominerende når det gjelder slitasje.

 

Igjen...dette kan jeg lite om, men jeg ser at jeg brenner ut demperen min selv ved raskt krutt som forbrenner helt, men jeg varmskyter den som oftest. Derfor så tror jeg du trygt kan bruke det kruttet du gjør. Forskjellen mellom 135 og 140 er så marginal at jeg ikke tror det i praksis gir noen synlig lengre levetid.

Link to comment
Share on other sites

Vist demperen er i stål, så tror jeg slitasjen uansett er negslisjerbar, men dem som er i aluminium

brenner ut fort vist dem varmskytes mye.

 

Trådstarter sier ikke hvilke demper han har, men jeg antar det er en aluminiumsdemper. Er den i stål,

så ville jeg ikke giddet og tenkt på det engang.

Link to comment
Share on other sites

Har Hausken demper, men det er meir prinsipp/virkemåte som intereserer meg.

 

Forstår eg rett om at dersom eg brukar f.eks. 42gr N135 så er alt kruttet borte men om eg bruker samme vekt med N140 så er der litt rest gass etter 47cm løp.

 

Marginale mengder men.... :idea:

Link to comment
Share on other sites

...Forstår eg rett om at dersom eg brukar f.eks. 42gr N135 så er alt kruttet borte men om eg bruker samme vekt med N140 så er der litt rest gass etter 47cm løp.

Det er så mange variabler at det blir feil å svare noe konkret. Ikke vet man heller om teori og praksis henger sammen helt. Slike beregninger som man gjør i QL f.eks er retningsgivende og ikke konkrete.

 

Men får å ta det helt konkret etter det du spør om ut fra hva min QL kan gi av svar:

42 grain 135@165 hornady kule, COL 70mm, 47cm løp gir en 100% forbrenning og noe overtrykk.

42 grain 140@165 hornady kule, COL 70mm, 47cm løp gir 99.5% forbrent krutt. 0.5% går i demperen.

 

Det som ikke er like logisk (sånn umiddelbart) er at vist jeg tar 45 grain 140, så viser det 100% forbrenning og litt overtrykk (men ikke helt som 42@135). Altså selv med mere seintbrennende krutt så kan du likevel få 100% forbrenning vist ladningen er optimalisert i forhold til hylsevolumet virker det som. 42@135 gir ca. samme hylsefylling som 45@140 (det skiller ca. 1%).

 

Må bare si at dette er jeg ikke noe ekspert på, så det kan vere helt på jordet. Det er så mange ting som spiller inn at det ikke er noe fasit tror jeg på det du spør om. Valg av kule gir også forskjellig forbrenning. Derfor så er nok ikke svaret du er ute etter like enkelt som man skulle håpe på.

Link to comment
Share on other sites

Det som ødelegger demperen er nok mer erosjon fra varme gasser med høyt trykk og temperatur enn uforbrent krutt.

Korte løp har høyere munningstrykk, og vil derfor gi mer utbrenning i demperen enn lengre løp ved samme ammunisjon.

 

Vill munningstrykket minke med raskare krutt?

Link to comment
Share on other sites

Med utgangspunkt i dem eksemplene ovenfor, så sier QL at man har følgende trykk i utgangen:

42 grain 135: 4308 Bar kammertrykk, 586 Bar munningstrykk @ 789 m/s

42 grain 140: 3399 Bar Kammertrykk, 619 Bar munningstrykk @ 747 m/s

45 grain 140: 4204 Bar kammertrykk, 644 bar munningstrykk @ 796 m/s

 

Det er ikke noe dramatiske forskjeller som tilsier at man behøver å skifte krutt for å spare

demperen mener nå jeg. Det er som antatt tidligere og som Per-S skriver at det dominerende er nok

erosjon som følge av hurtige gass strømninger og ikke minst varme.

 

Forøvrigt...vist trådstarter i dag bruker 42 grain 140, så sier QL at 39.3 grain 135 gir samme hastighet og marginalt større kammertrykk en ved 140 krutt. Litt rundt regnet, så er forskjellen "i dette eksempelet" mellom 135 og 140 ca. 2.5 grain krutt ved samme hastighet. Altså:

39.3 grain 135: 3540 Bar kammertrykk, 565 Bar munningstrykk @ 748 m/s.

 

Alt ovenfor kan vere helt på trynet i forhold til virklighet, men det skisser et bilde for 'akkurat dette' eksempelet. Trådstarter er jo inne på det som var litt av poenget og det var å senke munningstrykket og ha full forbrenning uten å tape hastighet, og det lar seg gjøre ved 135 krutt, men om demperen varer noe lenger tviler jeg sterkt på.

Link to comment
Share on other sites

Meget interesant lesing S.O.N :idea:

 

Med å gå til raskere krutt og redusere munningstrykket vil smellen bli marginalt mindre men igjen er prinsippet i fokus :wink:

skyter mest uten demper på skogsbørsa (med kort løp) og der synest eg at munningsglimtet og smellen er betydelig meir framtredande enn .30-06 og 6,5x55 med normal løpslengde.

Så det spørst om det ikkje må gjerast en liten test av dette.

Muligens gå enda litt lenger enn N135.

Link to comment
Share on other sites

Tok en rask sjekk på 130 og 133 krutt, og det går det også med samme hastighet.

Men ladningene må reduseres, ellers går trykket i taket.

 

Det hadde vært enklere om du spesifikt oppga hva kule du bruker

og hva patronlengde du bruker, så kunne man se på hva teorien sier med dem forskjellige

kruttene. Også om du bekrefter hva ladniger du har i dag så man har en referanse.

 

Men fra 140 krutt til 130 krutt, så er det rundt 100 bar senkning i utgangstrykket med det

eksempelet vi har brukt. Dette kan sikkert bli anderledes når man går på en annen kule.

Du vil kanskje merke en litt hissigere snert i skuddet når du går på raskere krutt. Trykk peaken

kommer fortere og er nok lettere påvirkelig av små variasjoner i krutlot, temperatur og kuledybde

i patronen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...