Jump to content

spørsmål om sunshade - hastar!


Manof

Recommended Posts

Nei, det skal hindre strølys frå oven og sidene å komme inn og forstyrre, trur det har veldig lite for lyset inntak, det er vel bestemt av diameteren til linsene..

Ellers så får du sende Amatør her inne ein PM og høyre kva han seier om det, han ser ut til å være litt inne på det der med optikk. :)

 

Edit: Stort sett er dei sunshad`ene så billige at det er berre å slenge med eit å prøve. Dei er også lett å ta av og på kikkerten etter behov. :)

Link to comment
Share on other sites

Relevant spørsmål.

 

Lysmengden som slipper inn fra midten av objektet blir ikke påvirket, men ut over siden i bildet blir lysstyrken redusert. Dette er et fenomen som heter vignettering.Denne effekten vil være sterkere hvor langt man er unna senteret i objektet ergo avhengig av synsfeltet, så det vil igjen si forstørringen.

 

For kikkerten du ser på blir det ca 50% reduksjon i bildekanten på laveste forstørring, og ca 20% på høyeste. Hvis siktet har problemer med vignettering fra før, er det ikke sikkert at dette gjør det værre. Swaro Z6, er kjent for dette.

 

Men, effekten av dette er avhengig av hvor stor pupillen er på øyet. Om denne er mindre enn utgangspupillen, vil effekten bli redusert. Dvs at man allikevel ikke merker mye til dette i dagslys, og når utgangspupillen er stor, på de lave forstørrelsen. Men i dårlig lys, vil dette kunne merkes.

 

Dette er lett å forstå hvis man står foran blinken å ser inn i objektivet. Går man ut til siden, vil man etterhvert ikke se hele objektivet. og det er bare den delen man kan se som kan samle inn lys fra det punktet man da ser fra.

 

Dette er også grunnen til at motlysblendere ofte er koniske på fotokameraer

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da jeg leste dette jeg selv hadde skrevet, ser jeg at jeg ikke har pressisert at regnestykket er bassert på at hele objektivdiameteren er aktiv på både høyeste og laveste forstørring. Det virker som bortimot ingen sikter bruker hele objektivdiameteren på laveste forstørring, men på største er den "alltid" i bruk.

 

Men som skrevet, vil normalt ikke hele objektivdiameteren bli utnyttet på laveste forstørring, da brukerens pupille vil være begrensningen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...