Jump to content

Nytt forum for oss som skyter og jakter med bue.


Skaumann

Recommended Posts

Ser ikke ut for at noen ønsker starte første innlegg her så jeg får prøve meg.

Det er bare å takke kammerets styre for velvilligheten å la oss med interesse for bueskyting få et eget underforum om dette.

Interessen er stigende i Norge og jeg regner med at det blir mye diskusjon når vi bare kommer igang.

Det kommer helt sikkert også mange vettuge svar til de spørsmål som blir stilt og de temaer som blir tatt opp.

Så stå på nå :D

Link to comment
Share on other sites

Juhuu :D

 

Har en bue som dessverre "støver ned". Vil ikke bruke den før jeg har fått på ny streng men får aldri ut finger'n og finner ut hvem som gjør slikt her i Osloområdet.

Er forresten en compoundbue fra Fred Bear-Whitetail II. Hatt den i flere år og skulle gjerne begynt å bruke den igjen..

Link to comment
Share on other sites

Juhuu :D

 

Har en bue som dessverre "støver ned". Vil ikke bruke den før jeg har fått på ny streng men får aldri ut finger'n og finner ut hvem som gjør slikt her i Osloområdet.

Er forresten en compoundbue fra Fred Bear-Whitetail II. Hatt den i flere år og skulle gjerne begynt å bruke den igjen..

I Bærum ligger Arve.O Vestgård http://vestgard.no/ han kan sikkert hjelpe deg med strengskifte. Hva slags bue er det snakk om?

Det er absolutt ikke dumt å skifte streng hvis du er usikker på kvaliteten på strengen din. Det er enkelt å se over strengen hvis du får avlastet buen i en buepresse (jeg går ut fra at det er snakk om en compoundbue.) Det kn bli heftige skader hvis strengen ryker.

Du får sette deg som mål å begynne å skyte 3d til våren. NBJF har 24 måls løype som blir satt ut da. Veldig fin jakttrening forresten.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Skaumann :D Skal sjekke tipset ditt!

og angående dine spm, leste du den nest siste setningen i innlegget mitt? :wink:

Heftige skader hvis strengen ryker tror jeg så gjerne, tør ikke engang tenke på hva som skjer med oppspente 70" etterfulgt av strengbrudd :shock:

Link to comment
Share on other sites

Du behøver ikke vente til snøen går :D

Jeg trener på 15 og 18 meter i vinterhalvåret og såpass greier vi da å måke.

Sett opp ei isoporblokk, sekk med krympeplast, halmball eller noe lignende så har du bakgrunn.

Takker styret for underkammer 8)

 

Ligger et par fine bruktpakker på finn nå, Hoyt og PSE til fin pris.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Skaumann :D Skal sjekke tipset ditt!

og angående dine spm, leste du den nest siste setningen i innlegget mitt? :wink:

Heftige skader hvis strengen ryker tror jeg så gjerne, tør ikke engang tenke på hva som skjer med oppspente 70" etterfulgt av strengbrudd :shock:

:D Av en eller annen grunn leste jeg det som om du hadde to buer og den siste var en Bearbue. :lol:

Jeg mente Humlekjær forhandlet Bear, men det ser ikke slik ut på hjemmesiden hans nå. Iallefall har http://www.kiharchery.com/ i Sverige Bearbuer, ellers må du få laget strengen eller bestille den fra USA. Du bør vel også skifte kabel samtidig. Vestgård kan sikkert også bestille den for deg.

Såvidt jeg fikk med meg hos Bear http://www.beararcheryproducts.com/customer-service/manuals/ har du en 2001 model?

Link to comment
Share on other sites

Så bra at det har kommet et bueforum! :D passer bra da jeg kjøpte meg ei bue for noen uker siden, bare snøen går nå så skal den skytes med :)

 

Hvilken bue kjøpte du?

 

Har selv akkurat solgt min Bowtech Sniper og kjøpt meg en Mathews Monster som er på vei i posten fra USA...

 

Her jeg bor har den lokale buejegerklubben ordnet med innendørs skyting i en gymsal en kveld i uka... Får skyte inntil 20m der. Det er plass til flere, så vist det er noen som bor i nærheten av kvinnherada og ønsker å prøve en bue er det bare å ta kontakt...

 

Her er en video fra Baldur i Danmark, god og nyttig info ang Buejakt og div. Samt film fra div jaktsituasjoner:http://www.dr.dk/NETTV/Naturtid/2009/11/19/123808.htm

Link to comment
Share on other sites

Hva er sjansen for at det blir lovlig med buejakt i Norge?

Hadde vært moro med slik jakt.

Det er en fantastisk jaktform.

Med snart buejakt i Sverige, en vanlig jaktform i Danmark og Finnland, samt Åland og store deler av resten av verden

er det underlig om det ikke også skulle bli igjeninnført i Norge etterhvert.

Vi jobber aktivt med saken , samtidig som vi viser oss på messer og andre tilstelninger.

Det blir holdt flere kurs rundt i landet hvor vi sertifiserer for internasjonalt buejegersertifikat.

Såkallt IBEP sertifikat som mange land i verden holder seg til.

Du må kunne skyte bra for å greie kravet til dette, samtidig som du også greie en teoretisk prøve.

Nå er vi vel 8-10 instruktører som driver med dette rundt hele landet.

NBJF har nå snart 600 betalende medlemmer, så "Join in".

Av videre buejegerutdanning arrangeres det 3D stevner rundt i landet.

En fin trening for å bli en sikker bueskytter i en jaktsituasjon.

Nå går vi ikke ut med hvordan vi jobber med saken.

Men å slenge inn en søknad for å få avslag er liten vits.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Juhuu :D

 

Har en bue som dessverre "støver ned". Vil ikke bruke den før jeg har fått på ny streng men får aldri ut finger'n og finner ut hvem som gjør slikt her i Osloområdet.

Er forresten en compoundbue fra Fred Bear-Whitetail II. Hatt den i flere år og skulle gjerne begynt å bruke den igjen..

 

Hei,

hvis du har nytt strengesett, så kan jeg hjelpe deg med å få montert og satt opp.

 

skal du kjøpe nye strenger i osloområdet, er det vel ingen vei utenom Humlekjær archery utenfor fredrikstad.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...