Jump to content

Ladedata .32 S&W Long?


C.Patron

Recommended Posts

Jeg har bare prøvet dagens versjon noen få skudd i .32 på kort avstand. Sammenlignet med andre kuler, så presisjonen helt grei ut, men ei ladning i ett våpen sier veldig lite om kulene generelt. For ganske mange år siden testet jeg Berry kuler i fler kalibre for Alvestad da han eide Parabellum. Den gangen var kvaliteten på belegget svært dårlig. Dagens versjon synes imidlertid å være bra (men her må jeg bare forholde meg til andres erfaringer)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har målt kuler fra den lotten jeg har og de holder .312. Har prøvd med N310 men ikke førnøyd i Pardini. Fikk bedre presisjon i dag med støpte bly kuler, men presisjons testing stående blir nå litt mye variasjoner, uansett virket svakeste ladningen til å gi best presisjon, men det kan jo være en ide å prøve 320 også, våpen er individuelle.

Link to comment
Share on other sites

men det kan jo være en ide å prøve 320 også, våpen er individuelle.

 

Har brukt N-320-krutt med de aktuelle kulene. (i en Benelli MP 90 WC)

 

Ønsket var høyere utgangshastighet, for å få "litt flatere kulebane" ut til 70m`s holdet på NM i Sandnes 2007.

 

Lada meg etter hvert opp til ei ladn med 2,3 grain N-320 som halvverte kulefallet i forhold til vanlig ladn som var 1,6 med Norma R-1

 

Målte og kulene til ,312 men de er utformet med en dyp og god hulbase som sørger for god tetting i løpet ved rett ladning.

At de måler ,312 har ingen betydning, Laphua`s hulbasekuler måler enda mindre . . .

 

Beste samlig jeg oppnådde med de kulene i Benellien var 30 mm :D

Brukte da Norma R-1 ladningen over.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke mye hull base på ei DEWC, så jeg regner med at du brukte ei annen kule, enn hva jeg sjekker ut, hvilken?

Jeg har flere muligheter på våpen, men er litt? sta og skal få det meste til å gå bra.

 

Sorry overså at det sto DEWC

 

Det har jeg aldri sett i kal 32 fra Barry, de jeg brukte kjøpte jeg på XXL og hadde like dyp hulbase som Laphua kulene :wink:

Alså ei HBWC

Link to comment
Share on other sites

Ja, mistenkte nok at vi snakket om to forskjellige kuler. Har ikke sett at Trond har hatt Berry HBWC. Jeg antar at begge kulene med samme vekt bruker like stort volum, men HB kula har større bæreflate og kan derved gi noe høyere trykk. Får nok vente på videre tilbakemelding, mens jeg venter på Lapua kuler, som også skal prøves

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Da har testingen begynt. Men har litt probl med at kruttmålet ikke er nøyaktig nok. Varierer med 0,1 grain når jeg tar prøver av ladningene.

Jeg bruker 650 presse og en sån liten Hornady elektrisk kruttvekt..

 

Dette er litt dumt når ladningene som skal testes skal være 1,4 1,5 osv..)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

"Låner" tråden litt... Akkurat kjøpt ladepresse, og en ny verden har åpnet seg :lol:

Lader i første omgang .32 til min gamle Pardini med tidlig serienummer, for baneskyting. Har kjøpt inn 90 gr Hornady HBWC-kuler, og så langt fått best presisjon med 1,8 g N310. (Faktisk bedre presisjon enn S&B fabrikk...)

Har noen testet ut 3N37 i .32? Er det verdt å eksperimentere med, kontra N310? Og hvor skal man i så fall starte?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...