Jump to content

Magnum Hetter vs. Standard Hetter


S.O.N

Recommended Posts

Når jeg neste gang skal kjøpe hetter, så har jeg gått og lurt på om jeg skulle kjøpe

magnumhetter isteden for dem vanlige hettene. Bruker normalt federal 210, og

på 223 så er det 205. Kaliberne er 223, 6.5, 8x57, 30-06 og 9.3x62

 

Har brukt søkefunksjonen (for dem som skal minne om det), og leser at enkelte bruker

magnum hetter uansett kaliber. Spesielt i kalt vær så sikrer det bedre tenning. Er klar

over at det kan gi en marginal trykkøkning, men et par tiendeler mindre krutt vil vel jevne

ut det vist man er på max. Normalt er man noe under, så jeg er ikke så veldig bekymret for det.

 

Er det noe som helst grunn for å IKKE bruke magnum hetter selv om det ikke er en

magnum patron ?

Link to comment
Share on other sites

Men det er vel relatert til samme problemstilling som om man ikke har optimal kruttladning

for den børsa man har, eller tar jeg feil her ?

 

Tanken min er:

En ladning med god presisjon og standard hetter = En litt korrigert mindre ladning med magnum hetter.

(såfremt det er nødvendigt å gjøre noe i hele tatt)

Link to comment
Share on other sites

endel DFS skyttere i "kalde strøk" bruker magnumhetter på ammo de lader for vinterfelt, spesielt om de bruker trege krutt.

kaliberet er 6,5X55....

 

min erfaring i 6,5X55 er at om jeg bytter fra fed 210 til 215(magnum) så går utgangshastigheten opp tilsvarende 1-2 grs mer krutt.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok mer lomplisert enn som så, du kan få høyere trykk, og du kan få lavere trykk. Det er ingen fasit her. Det må prøves, men oftest får du høyere trykk, og mer ujevn tenning med magnumhetter.

 

Magnumhettene gir jo en kraftigere flamme...kan du forklare hvorfor dette skulle gi utslag i ujevn tenning og lavere trykk?

Kan du si litt om hvilke kobinasjoner av ladekomponenter du har opplevd dette med?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fra et amerikansk blad leste jeg en gang at de hadde en tommelregel der borte at i de nordlige deler (kaldere strøk) brukte alltid mag.hetter på ammo med kruttvekter fra 55-60 grains ladninger . Jevnere og bedre forbrending var årsaken .

Etter dette har jeg alltid brukt mag.hetter i mine mag.patroner for jeg bor i en av de kaldeste soner i landet .

I DFS felten her bruker jeg Federal 215 hetter som gir veldig jevn utgang i 20-25 minusgrader.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...