Jump to content

Skal kjøpe 223. noen tips om hva som er bra?


Thuyou

Recommended Posts

Hei!

Velkommen til Norges beste forum for jegere og skyttere :)

 

Som ny bruker anbefaler jeg deg sterkt å lese:

FAQ for kammeret rifle / spørsmål knyttet til kjøp av rifle

 

Der vil du finne svar på mye angående kjøp av rifle generellt og mer spesifikt rundt .223 og Remington 700 SPS. Ellers så anbefaler jeg deg å bruke søkefunksjonen til forumet eller google: http://www.google.no/search?hl=no&safe=off&q=remington+700+sps+.223+site:kammeret.no

Link to comment
Share on other sites

Det blir et like allsidigt svar som spørsmålet er.

Alle rifler presterer det dem skal. Hva mere kan man si. Ellers hadde dem fort død vekk fra salgshyllene. Derfor

så er alt bra.......til sitt bruk.

 

Det går mere på¨hva du legger av spesifikasjoner til rifla. Rett og slett....hva er det du kan tenke deg å ha.

Den tråden som henvist ovenfor belyser noe av det man normalt bør se etter. Jeg pleier å si at når du har

bestemt deg for hvordan du vil ha magasin løsningen, så er også rifla 80% bestemt. På 223 er det jo

litt spesielt med riflestigning. Skal du bruke tunge kuler, så er også valget begrenset til noe få og det er kanskje

dem siste 20% så er type merke bestemt. Resten er det lommeboka og bruksområde som avgjør.

 

Remington er helt greit. Selv så har jeg noe annet, men det går på hva man liker og hvordan det passer deg.

Du må ta og føle på dem, og se etter dem detaljene som du liker, og så detter valget på plass.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen fasit på hva som er bra men det må vel bli di kjente merkene som: Remington,Tikka T3 OSV..

Har selv vurdert og kjøpe Tikka T3 Lite...

Men har Tikka M77K Links jeg skyter ikke links men faren min gjør det og siden han ikke bruker den skal jeg få låne den til jeg kjøper egen det er Kombi 12/70 - 222REM :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har selv en remington 700 sps varmint. børsa i seg selv virker bra mekanisk, men med varmintløpet,demper kikkert så blir den fort tung.

nå skal det sies at jeg ikke har fyrt av et eneste skudd med denne enda, men han som jeg kjøpte den av sier at den skal gå hull i hull på 100m.

hvis du skal "gå" på jakt så ikke kjøp med varmintløp, med mindre du kapper løpet noe.

Link to comment
Share on other sites

kunne ikke se i farten at du har nevnt noe prisklasse her, men en sauer i 223 blir aldri ett feil valg. har selv en sauer i 223 som jeg er utrolig fornøyd med. skal riktig nok selge den men det er pga har fått en 22-250 i hus (sauer) så da blir det litt mye å ha begge (denne er links så neppe noe for deg).

ellers som der blir sakt over her, de fleste rifler er bra, alt kommer ann på hva prisklasse du ønsker, og så er der jo litt stokk forskjeller ute å gå, så du må nesten holde litt i riflene og kjenne hva som passer deg.

kan jo nevne ett minus med sauer i 223 (ja for den har ett minus), enn må bruke magasin, det å bare åpne bolten å slenge inn ett skudd er ikke så bra, må da holde rifla med pipa ned og riste litt så patronen glir inn. men med magasin går ladingen helt supert.

Link to comment
Share on other sites

Dem kost venlige kandidatene er: Browning A-Bolt, Tikka T3, Howa, Remington, Weatherby.

Når du har studert magasin løsningene, så tipper jeg du tar noen preferanser.

 

Ikke glem CZ 527, pen sak.

Magasinløsningene?? why? av alle parametere så må vel det være det minst viktige. sist helg skjøt jeg nesten femti skudd i serie med en boltrifle UTEN magasin, ingen sure miner!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...