Jump to content

beretta 92


Geir Småvik

Recommended Posts

Jeg har aldri skutt med en, men ser muligens for meg at det kan være ergonomien.

 

Og de er jo ganske dyre, som ny(ivertfall i forhold til CZ/Glock), men det er jo mulig at man kan gjøre greie bruktkupp på de.

 

Og de har jo frem til i år også hatt en magasinulempe, men siden det nå er 15 skudd begrensning(maks ladet i magasinet) i Production, så vil de jo ikke ha noen ulempe der.

 

Men skal du kjøpe brukt, så må du ivertfall være sikker på at det ikke er gjort noe med den, så den ikke er godkjent til Production lengre

Link to comment
Share on other sites

Den kan brukes ja, men det er muligens en grunn til at nesten ingen bruker den.... Tror heller ikke det vil endre seg med 15 skudds magasinbegrensningen som kom nå den 1/1

 

Prod vil vel fortsatt domineres av CZ og Glock.......

 

Har vi fått noe bekreftelse på at regelen faktisk har gått gjennom...?

Link to comment
Share on other sites

På mosjonistnivå, der de fleste av oss er, spiller det liten rolle om det er en Beretta, Glock, eller CZ. Kjøp den om du har lyst på den.

 

Angående 15-skudd regel, de fleste jeg har snakket med er fornøyd med den. Production skal ikke være en minor-variant av Standard divisjonen, og da må vi holde oss langt unna standard-boksen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, fra 1/1-2010 er det kun lov til å lade med 15 skudd i magasinet i Production. Men jeg har en mistanke om at endel regioner vil fremme forslag om at denne regelen reverseres til neste General Assembly

 

Hva er egentlig galt med regelen, foruten måten den ble innført på?

 

Vel, det jeg synes er galt med den er at du legger begrensninger som er under standard for våpenet. Vel være seg at noen har jobbet hardere enn andre for å få økt kapasitetet, men sånn er nå verden. Synes ikke riktig det blir production når man ikke fpr brukt våpenet fullt ut som det kom fra fabrikken, hvilket jo skulle være hovedtanken bak klassen.

 

Derfor mener jeg regelen er en selvmotsigelse i production.

Link to comment
Share on other sites

Har vi fått noe bekreftelse på at regelen faktisk har gått gjennom...?

 

Ja, det er bare å lese regelboka det:

 

Under appendix D4 Production division:

19.2. Magazines accessible to a competitor during a COF must not contain more that 15 rounds at the Start Signal.

 

http://www.ipsc.org/pdf/RulesHandgun.pdf

 

Synes ikke riktig det blir production når man ikke fpr brukt våpenet fullt ut som det kom fra fabrikken, hvilket jo skulle være hovedtanken bak klassen.

 

Endringen kommer vel av at enkelte produsenter bygger våpen spesifikt for denne klassen, noe som jo vil være det samme som å bygge et modified våpen med den forskjell av at disse blir bygget på fabrikken.

Det var nok heller ikke DET som var intensjonen med production!

 

Skyt en annen klasse da vel, er vel ikke værre en det? Dersom du absolut vil fylle magasinene på din SP-01 fullt opp med smell.

Link to comment
Share on other sites

I så fall burde jo problemet vært håndtert motsatt, at dersom enkelte produsenter lager våpen spesifikt for denne klassen som flere mener, ja da burde jo ikke våpen med kapasitet over 15 skudd blitt godkjent i denne klassen. Det ville vært en riktigere måte enn å skulle finne et maksmål for våpenet som i flere tilfeller rammer en god del godkjente pistoler.

 

Hva blir det neste....? Single stack skyttere synes at vi har ALTFOR mange skudd og maks antall skudd i mag blir satt ned til 8....?

Link to comment
Share on other sites

Som det er sagt her, det er måten regelen ble innført på som er kritikkverdig. Samt at det er en løsning på ett problem som IPSC har skaffet seg selv.

Jeg er uenig i reglen, hadde komiteen som godkjenner pistolene for production gjort jobben sin, så hadde den vært unødvendig.

 

Men som sagt, jeg tror det vil komme reverseringsforslag til den regelen. Og det er flere land som vil støtte det.

 

Vi skal også vite at av de landene som faktisk møtte opp, så var det flertall mot regelendringen. Det var at IPSC styret hadde skaffet seg fullmakter fra land som ikke var der som gjorde at den ble innført.

 

Men nå begynner vel dette å komme litt på siden at Geir sitt spørsmål om Beretta 92...... :D

Link to comment
Share on other sites

Beretta 92 er etter min menig absolutt et godt alternativ til prod.divisjonen. Presis i massevis til IPSC, lav kjerneline/lett sleide (mindre følt rekyl) og utrolig funksjonsikker.

Etter de nye reglene så er heller ikke mag.kapasitet noe tema/problem lenger. Egentlig pussig at man ikke ser flere av de på matcher rundt omkring på berget.

 

Største ulempe med pistolen kan vel være at grepet for noen er i største laget, samt at på noen modeller er bytte av sikter ikke like lett.

 

Legger ved en link til en meget dyktig amerikaner som skyter med Beretta 92 i prod, det er forøvrig en bra webside for alle som er intressert i trening og skyteteknikk i IPSC, ikke bare om selve Beretta 92 pistolen...

 

Ben Stoeger (Beretta 92)

http://www.benstoeger.com/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...