Jump to content

Blanding av kruttloter med skytterlagskrutt


Bamrud

Recommended Posts

Jeg starter i første omgang med spørsmål om det er noen som har prøvd å blande forskjellige loter med skytterlagskrutt?

 

En ender jo med flere loter hvis man ikke får kjøpt noen bokser på samme sted og samme forsendelse.

Siste gang jeg handla N-15 skulle jeg ha noen kilo og fikk kun to bokser, men selvsagt ikke av samme lot. :x

 

Så å blande flere loter med N-15 må da være forsvarlig? Det spørsmålet jeg håper på svar på er om kruttet da er egnet til seriøs konkurranse?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har altså 5 forskjellige loter med N-15 + et par poser som jeg bare veit det er N-15 på, og en skvett med MRP.

SANY0182.jpg

 

Jeg har ladet 5 patroner av hver lot og lagt de i godt merkede poser.

Reiste ned til Star maling&Lakk for å kjøpe et tomt og rent malingspann for blanding og en plastkanne for oppbevaring.

SANY0188.jpg

 

Så nå er alt blandet i et 10 literspann med plenty plass for kruttet. Kruttet er nå i en spesialmiks i 5 literkanna på bildet.

 

Planen er nå å sammenligne hastigheter (og presisjon hvis mulig) etter miksen.

 

 

Oppdatering 16.feb

 

Da fikk jeg omsider testet ladningene med de forskjellige lot'ene og den endelige mixen på søndag.

Med opp i mot 2grs. forskjell i maksladning på boksene, (og noe varierende trykk på maksladningene) var ladningen jeg brukte representativ for alle lotene og ga forventa hastighet ut i fra det jeg tidligere har brukt av N-15 i dette kalibret.

 

Ladningene var som før nevnt 50,0grs. Bak ei 8 gram Lapua scenar. Hver eneste ladning ble veid nøyaktig og hylsene var like med hensyn til trimmelengde og settedybde etc.

 

 

Presisjonstesten ble så der. I 4-5 minusgrader ble det mye mirage på grunn av stor forstørrelse på kikkerten. Blinkene ble litt grøtete til tider og sto ikke stille hvis dere skjønner hva jeg mener. Men presisjonen på hver lot var ikke så viktig, siden jeg ikke hadde mer av det samme kruttet. Blandingen av alle boksene var allerede utført, så det var jevnheten og presisjonen på mixen som var viktigst å få testet.

 

Jeg var heldig og fikk hastighetsmålt hver eneste skudd i denne testen, så gjennomsnittshastighetene er fra et likt antall skudd i alle seriene.

 

Samlet.jpg

 

Fra høyre til venstre på rekka med blinker (laget av Gravningsmyhrs kjekke stempel han har kjøpt fra USA) har vi følgende resultater i form av femskudds serier:

Lot # 15129 fra 882-893m/sek ga et snitt på 886m/sek

Lot # 55026 fra 889-893m/sek ga jevnest hastighet i denne "testen" med et snitt på 891m/sek

Lot # 03858 fra 873-882m/sek ga et snitt på 878m/sek

Lot # 35134 fra 885-903m/sek ga et snitt på 895m/sek

Lot # 00015 fra 898-914m/sek ga et snitt på 907m/sek

 

Disse seriene ga 5 skudds grupper på henholdsvis 10.9 - 17.5 mm s/s som er i og for seg irellevant for meg nå. De ga uansett litt skytetrening.

 

Og endelig mixen av alle sammen hvor de fem første skudda ga hastigheter fra 898-906m/sek som ble et snitt på 902m/sek

Jeg anstrengte meg litt ekstra for å teste presisjonen i de 8 patronene jeg hadde ladd med N-15 mix og fikk et greit resultat etter to grupper. En på fem og en på tre skudd.

Etter å ha nulla ut skyvelæret på 6,7mm så resultatat slik ut:

 

Femskudds_gruppa.jpg

 

Treskudds_gruppa.jpg

 

Så etter denne lille testen med ei femskudds gruppe på under 11mm og en treskudds gruppe på under fem mm skutt under ikke helt optimale forhold, ser jeg ikke noen problemer med å bruke mixen under seriøs konkurranse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville iallefall ikke brukt det til konkkurranser. Å jeg ville brukt ladedata for den kjappeste loten.

Siden N15 og N15 kan ha 2-3 grs forskjell i max ladevekt(personlig erfaring er at maxdata 9grams kuler i 6,5 pleier ligge mellom 47 og 49 grs) kan det kansje muligens sammenlignes litt med det som diskuteres i denne tråden.

viewtopic.php?f=17&t=29804&p=331862&hilit=N147#p331862

Link to comment
Share on other sites

Ved slike forsøk MÅ man utarbeide ladedata fra bunn, selv om man helt sikkert kan bruke de oppgitte dataene for å estimere hvordan kruttet kommer til å oppføre seg. Ser heller ikke problemet med å bruke det til seriøst bruk så lenge kruttet er grundig blandet, evt problemer burde bli avslørt ved opparbeiding av ladning.

Link to comment
Share on other sites

Hører hva dere sier og skjønner hva dere mener karer.

 

Nå er det i alle fall for sent å angre.. Alt er blandet. Fem loter med N-15. Nesten 2,5 kilo.

 

Testpatronene er til langholdsriggen min med 6,5-284 pipe.

Jeg har på forhånd ladet 5 patroner av hver lot. Nøye veid hver ladning på kornet.

Har putta i 50,0 grs bak en 8 grams Scenar, og lagt de i merka poser.

 

Planen er å lade noen med samme kule og ladning av N-15Mixen, og skyte alt over kronograf og forhåpentlig sett på presisjonen.

 

Håper jeg får til dette i løpet av de nærmeste dagene.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dette er fullt ut forsvarlig, og er faktisk den måten fabrikken gjør dette på.

Jeg har for noen kruttyper vært med på at det må foretaes en slik blanding for hver lot før ladningsbestemmelse. Dette er fordi det forekommer forskkjell på brennhastighet og dimensjoner fra den første ekstrusjonen til den siste.

Når du skal finne maksladning for denne nye mix loten kan du gjøre en teoretisk beregning ved å bruke veiet gjennomsnitt for hver inngående lott ut fra maksladningen for den loten. Da får du et resultat som sikkert ikke er riktig, men som ikke avviker mye fra den riktige. Ved å skyte en serie med varierende ladevekter og måle hylsehodeekspansjon kan du verifisere maksladning om du vil.

Jeg hadde beregnet maksladning teoretisk, og brukt den. Variasjonene i maksladning fra våpen til våpen er større enn den feilen du har for kruttet, og dersom du ligger litt under teoretisk maksladning så har du marginer nok.

Det gjelder for denne kruttypen, dersom noen blander n-310 fra ulike loter bør de være mer forsiktig.

Link to comment
Share on other sites

jeg sa jeg ville brukt ladedata for den "kjappeste loten", dvs sannsynligvis ville hastigheta på 50 grs av mixen være nærmere 50grs den kjappeste loten enn 50 grs av den tregeste loten.

 

snitthastigheta for de 5 litene dine ble 891 msek, mens hastigheta for mixen var 902 msek... det er nærmere den "kjappeste loten (907msek) enn noen av de andre lotene.

 

Vil dette bety at om man mixer så blir brennhastigheta nærmere det kjappeste kruttet enn det tregeste?

 

(mengder forskjellig krutt får jo betydning her)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...