Jump to content

Vinterrypejakt i/nær Trøndelag/M&R?


Sako 30-06

Recommended Posts

Siden de aller, aller fleste rypeterrengene heromkring stanset rypejakta allerede i oktober i fjor, kjenner jeg at jeg begynner å lide tungt av vinterrypejaktabstinens. En eller to dagsturer uti februar har liksom vært obligatorisk de siste ti-femten årene, selv om utbyttet i gjennomsnitt har ligget i området 0.25-0.3 fugl pr. dag.

 

Er det noen som vet om et terreng der en stakkars vinterjaktjunkie kan få gått noen få timer med ski på beina, kikkert rundt halsen og børse i hendene?

Link to comment
Share on other sites

Tja, sliter med det samme problemet selv. Det eneste jeg har klart å finne er denne:

 

Roan på Fosen

 

Var der selv i helgen, men ble for mye snø for bikkjene, så ble ikke store turen utav det.

Det skal finnes både lirype og fjellrype i terrenget. Det leies også ut hytter både i terrenget og på campingplass.

 

Sjekk for øvrig http://www.lonin.no - det meste står der. :)

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo sjekke Meraker Brug, mulig de har åpent for vinterjakt. De har ihvertfall det tidligere. Men bestanden er elendig, og kortet koster 250,- pr dag.

 

Har jaktet i Meråker hele denne sesongen, så jeg kan med sikkerhet legge ganske mye trykk på "bestanden er elendig".

250,- for en dag i storslått terreng her i Meråker etter rypa er ikke verdt å betale, kjøp deg heller noe "fornuftig" for de penga.

Link to comment
Share on other sites

Meråker bruk selger kort for mostadmark på statoil hommelvik. Åpent for vinterjakt. Noe storslått rypeterreng er det ikke. Kanskje en og annen oppover mot baklifjellet.

 

Ellers sørsia grunneierlag, område hegra har åpent for vinterjakt. Er vel et magert rypeterreng, men en skitur etter haren døyver vel jaktsavnet? Dette gjelder forøvrig mostadmark også.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler hverken Mostadmark eller Sørsida etter rypa. Respekterer Sako alttfor mye til det :mrgreen:

 

Men skal sjekke litt muligheter internt, så kommer jeg tilbake på det, spesielt hvis du kan være en smule interessert i å jakte uten å skyte :wink: . Har noen muligheter for å gå med bikkje og få fine situasjoner på fugl, uten at det er lov å skyte. Men det er lov å ta en multi purpose i hytta på kvelden :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...