Jump to content

Åtejakt til hvilken tid


243 winchester

Recommended Posts

Da er jeg i gang med åtejakt :D . Åte har lagt ute en god stund (Ca 3 uker) nå, og har jevnlig blitt fylt på med hundefòr, og litt råttene reker. Lukter i hvertfall helvete av det. Har vært aktivitet på åte helt siden jeg la det ut nesten, vet det er en rev i nærheten fra før av. Da jeg var der i går for å legge ut mer, ble jeg overrasket over hvor sinnsykt mye tråkk det var der. Synd jeg ikke tok bilde :D . Her vil jeg tro det er flere som har funnet godbitene :D:D . Noe også spordybden på de forskjellige sporene tilsier.

 

 

Så da er spørsmålet...... Til hvilken tid kommer reven om natta på denne tiden av året?!?!?! Bør jeg satse på å komme meg tidlig ut 22 til 03 eller fra 02-06 Hva ville dere ha valgt?!?!?!. Dette er åtejakt der jeg blir sittende ute.... brrrrrr

 

Håper jeg kan få noen konkrete råd, uten å bli henvist til andre tråder.

 

Som en tilleggs opplysning kan jeg nevne at åte ligger nedenfor en berghylle, og reven kommer gående som regel i foten av den. Vil tro at vinden, om jeg har den i ryggen vil blåse over åte. Det er ca 8 meter ned til åte, og målt med laser 60 meter fra der jeg sitter å skyter.

 

 

Håper jeg har dannet et bilde av hvordan det ser ut på åtepalssen jeg har :-)

Link to comment
Share on other sites

Uansett kan han stille spørsmålene sine i den andre tråden.

Der er det er større sjanse for at han får svar, fordi det er mange erfarne jegere innom den tråden hver dag.

Enn om alle skulle ha laget egne tråder om revejakt, kan du se for deg det? Når det allerede er en tråd her inne om et tema må det gå an å forholde seg til den tråden. Slik gjør vi jobben også lettere for evt. moderatorer.

 

Mvh Jeger93.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke slik at "alle" lager egne tråder om revejakt, hadde det vært tilfelle hadde dette naturligvis vært dumt.

Når det EN gang er noen som spør om å slippe å bli henvist til en annen tråd mener jeg det burde respekteres og ikke få dette slengt i trynet i første svar.

Sikker mange som er uenige med meg, men sikkert også noen som er enige.

Helt enig med deg i at det er ryddigere å ha færrest mulig tråder om det samme emnet og at dette gjør arbeidet til moderatorene enklere.

 

Ha en fin dag :D

 

mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Takk det samme. :wink:

Nå har det seg slik at jeg har ikke slengt noen som helst ting i trynet til trådstarter, jeg føler heller at du har slengt noe i trynet mitt. Jeg henviser han til denne tråden for jeg vet at det er en større mulighet for at han får svar der. Prøver bare å være hjelpsom og hyggelig.

Beklager OT.

 

Mvh Jeger93.

Link to comment
Share on other sites

Har mange ganger prøvd å spørre om ting i generelle eksisterende tråder, men der snakkes det ofte om hundre ting på en gang og mange av de som har gode svar gidder ikke å lese alt skvalderet. Da kan det faktisk være bedre å lage en helt ny tråd hvor man spør spesifikt om en ting. Dette har jeg gjort flere ganger og da har svarene kommet fortere.

 

Jeg har erfaring med at reven ofte kommer enten sent på kvelden, eller på morran der jeg jakter og at det og sitte midt på natta ikke gir meg så mye annet enn forkjølelse og stolsekksmak i ræva. :wink: Men det er her, tror kanskje jeg ville konsentrert meg om de tidene jeg hadde sett rev om det så betyr at en må sitte ute noen netter først, eller om man setter opp et viltkamera med tid for når besøket fant sted.

 

Har faktisk skutt de fleste revene her mellom 2230 og 2300. Mulig det er den tiden det tar å gå fra der skogen med hiene er og ned hit som gjør at den er her i halvelleve-ellevetiden...

Link to comment
Share on other sites

hvis du er innpå gårder/folk og hus vil jeg tro at reven ofte drøyer det til 22-24 tia før den kommer. er det øde kan det lett komme rev i skumringa og tidlig på kvelden. umulig å vite når revene kommer desv..

 

sliter med det samme jeg å! mange som mener at i brunsten er de siste mørke timene best men skal en stå opp kl 03 og ut i kalde buer er jo det fryktelig stusselig.

velger å sitte fra skumring og til 1-2 tia for å eksistere på dagtid :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det er inget å beklage SauerHansen, ingen sure miner. :wink:

Selv har jeg skutt mest rev mellom klokken 03-07, men hvilken tid på året du jakter, har jeg opplevd at har mye å si.

Jeg sitèrer Sofus fra tidligere; "Enkelte rever kan du nesten stille klokken etter."

Dette har jeg opplevd selv, en rev kommer gjerne igjen neste natt til nesten samme tid som forrige natt osv. Ettersom du ikke har tid til å sitte hele natten, så gjør som meg, varier tidspunktene du sitter, og finn ut når reven/revene pleier å komme. Revene pleier å variere tidspunktet de er aktive om natten, over lengre tid.

Som regel, i alle fall her, pleier alle revene å komme til noenlunde samme tidspunkt om kvelden/natten. Strekker seg gjerne over 2-4 timer, men det kan variere med hvor du befinner deg i dette vide land. Trenger ikke være sånn hos deg, men funker hos meg. :wink:

 

Mvh Jeger93.

Link to comment
Share on other sites

skyter også være en eneste kråke jeg har mulighet og skyte :mrgreen: har skutt min kvote i 2009 (dønna måtte søke nye midler for og betale ut skuddpremie, da jeg leverte for hele budsjettet) :lol: men at det er kråke aktivitet på reveåta var det jeg mente :mrgreen: og det er bra ;) selv om man skyter de, de er også brukbar åte :wink:

Link to comment
Share on other sites

Personlig har jeg best erfaring med at reven kommer tidlig på åte tidlig på sesongen, og sent på ettervinter/ våren. Har skutt rev på åte fra 15 30 til 09 00, pluss en skabbrev som datt midt på dagen. Morten Kraabøl har vel laget en statestikk når det gjelder dette i boka "Rev og revejakt" hvis jeg husker rett. Boka anbefales :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er store lokale variasjoner i revens vandremønster. Du bør utforske ditt eget sted, og finne ut hva som er spesielt der. Avstand fra liggeplass, avstand til bebyggelse, andre åter i nærheten, + mye mer. Er det litt stille er, og stedet ligger nær dagleiet, kan den komme før det er mørkt. jeg har opplevd at reven har krysset spora mine mens jeg har vært på åta og stelt den, før det ble mørkt. Her om dagen fant jeg et dagleie oppå eldhustaket!

Jeg bør være på plass i bua i seks - halv sju tida om kvelden. Noen ganger er den der ganske snart etterpå. Andre ganger kommer den ikke. Men det er godt og varmt i bua, så tida går fort. Men jeg tror jeg hadde kommet for seint på jobben, dersom jeg hadde stilt klokka etter Mikkel.....

Skitt jakt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da var først vakt på åte unnagjort. Fra 22 til 02.00, skal si det var kaldt i 10 blå :) . Men så ikke snurten av reven, til tross for sinnsykt mye spor. Den ene reven, har laget et fast spor han går inn og ut fra åte på. Den kommer inn i foten av fjellet jeg sitter oppå, og går rett ut til åte. Blitt en solid sti i snøen :shock: . Det blir en økt til i kveld :D

 

 

Så til dere som har ERFARING med åtejakt. Ville dere ha satt dere ut kl 22.00 til 02.00 eller prøvd 02.00 til 06.00?!?! er i tvil hvilket tidspunkt jeg skal velge...HJELP :D

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev tidligere, du må utforske ditt eget sted og finne ut hvordan det fungerer. Skriv jaktlogg. Vær, temp, vind, måne, klokkeslett, sett rev, hørt rev, skutt rev,....

Så kan du trekke konklusjoner, og etterhvert legge opp jakta di etter det du ser på ditt sted.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...