Jump to content

Kammertrykk, trenger hjelp.


WinchesterM94

Recommended Posts

6,5x55 (mauser,krag og scan hvis den har noe annet enn mauser som max)krag 2800 bar. Mauser og scan 3800 bar

7x57 3900 bar

8x57 IS 3900 bar

8X57 mauser (saami) 2413 bar(på 8X57 mauser fant jeg 2 spesifikasjoner)

30.06 4050 bar

7,62X54R 3900 bar

303 Brit.3378 bar(saami) og 3650 bar (på 303 brit fant jeg 2 spesifikasjoner)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke ett dumt spørsmål...Det finnes mange typer å måle dette alt fra dyre avanserte instrumenter som festes på våpnene til ting du kan se måle med enkle midler på hylsa.

 

Eks: Hvordan ser tennhetta ut? Er den flat er det ofte ett tegn på høyttrykk.

Hylsebunnen, er det merker etter sluttstykket og utkaster åpningen og srifta er utydlig/borte har du for høyt trykk.

Får hylsa større diameter enn med fabrikk ammo har du for høyt trykk, måles på ringen som kommer på hylsa etter den er skutt. Bruk micrometer.

 

Osv søk på kammeret om vordan du gjør det og slik er beskrevet mye bedre enn jeg klarer. Pluss flere metoder.

 

Ambefaler også å kjøpe ladeboken, der står alt meget godt beskrevet samt mye lade data og andre tips til sikker lading.

Link to comment
Share on other sites

jeg tenkte litt mer enkelt. om det finns utstyr som selv en infanterist som meg kan bruke for direkte å måle hvor høyt trykket er. og som ikke koster heroinpris. med kronograf kan man jo finne hastighet og med skyvelær etc finner man fysiske str på hylser, kuler og slikt.

men kan man måle på ei hylse om trykket har vært 2600 eller 3000? eller er det slik som jeg kanskje tror, noe en må regne seg til.

ladeboka ja. når jeg spør de søte butikkfrøknene i Bodøs bokhandlere så ser de litt sånn spørsmålsaktig ut, og det kler de ikke..

Link to comment
Share on other sites

jeg tenkte litt mer enkelt. om det finns utstyr som selv en infanterist som meg kan bruke for direkte å måle hvor høyt trykket er. og som ikke koster heroinpris. med kronograf kan man jo finne hastighet og med skyvelær etc finner man fysiske str på hylser, kuler og slikt.

men kan man måle på ei hylse om trykket har vært 2600 eller 3000? eller er det slik som jeg kanskje tror, noe en må regne seg til.

ladeboka ja. når jeg spør de søte butikkfrøknene i Bodøs bokhandlere så ser de litt sånn spørsmålsaktig ut, og det kler de ikke..

nei du kan ikke måle på hylsa om trykket har vært 2500 eller 3500. men du kan måle om trykket er lavere, høyere, eller likt fabrikkpatroner. (men fortsatt vet du ikke mer enn om det er høyere, lavere eller likt den patronen du sammenligner med)

Dessuten må du ha mikrometer, ikke skyvelær.

 

skal du måle trykket direkte trenger du nok noe du ikke akkurat får for prisen av nydonald og en cola.

Link to comment
Share on other sites

Er det en god grunn til saami bruker lavere trykk på enkelte patroner?

 

Eks 8x57?

 

 

Amerikanerene har angst for alt metrisk:-) For 8x57 er de veldig opptatt av at det finnes 2 kulediametere og lader derfor til lavt nivå. Samme gjelder for amerikansk produsert 6,5x55, svakt ladet for sikkerhets skyld.

Derimot kamrer de uten å blunke pre-M98mausere i 308Win og sprenglader.

Link to comment
Share on other sites

Amerikanerene har angst for alt metrisk:-) For 8x57 er de veldig opptatt av at det finnes 2 kulediametere og lader derfor til lavt nivå.

nettopp, amerikanerne lader (og oppgi ladedata) så lavt at du sannsynligvis ikke kan sprenge en mauser med I pipe, selv om du lader med IS kuler.

Link to comment
Share on other sites

Der du ikke har skrevet noe annet på da, makan til flisespikking da-skal du fyre bål?

 

PS-kjøp en tysk ladebok som heter "Wiederladen-Vorbereitung und Praxis", den inneholder tegninger og CIP trykkinfo om 113 patroner. Koster noe sånt som 30Euro+porto fra www.deva-institut.de

For den som kan sånn noenlunde tysk (eller gidder bruke ordbok) er dette en ladebok som overgår det meste (min mening osv, din kan selvfølgelig være noe annet).

Link to comment
Share on other sites

Der du ikke har skrevet noe annet på da, makan til flisespikking da-skal du fyre bål?

Det var ikke meninga å spikke fliser.

 

Jeg går bare ut fra at det er samme std om ikke annet er oppgitt. Akkurat som det virker som du går ut fra at det ikke er samme std om ikke noe annet er oppgitt. 2 forskjellige tilnærmingsmåter.

Link to comment
Share on other sites

"Krag"-ladninger er vel en egen, norsk standard.

 

Googlet litt, CIP sier 3800bar som max for 6,5x55. Tro hvilken standard DFS bruker? Eller er skytterlagstandard bevisst lagt under max?

Noen som vet hvilken standard Raufoss/Lapua/Norma bruker? Ikke for det-jeg vil bli overrasket om de bruker noe annet enn CIP.

 

SAAMI oppgir 46000CUP/ 51000PSI (= 3500bar), uten at dette trykket er dirkete samnelignbart med CIP (pga forskjellige målestandarder/metoder for CIP og SAAMI).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...