Jump to content

Kuler og krutt til S&W 460XVR


UfLaX

Recommended Posts

Hallo godtfolk!

 

Jeg er veldig ny i dette med hjemmelading å lurer på noen småting.

 

1. Kan jeg lade vanlige .45 (.452) kuler til 460 ladninger? Har kun funnet Hornady FTX i "460 Kategorien"..

 

2. Når det gjelder krutt på de ladetabellene jeg har, finner jeg ikke den typen krutt som er oppgitt på noen norske sider (Gjelder kun ladedata for 460 S&W Mag) Noen som vet hvor man kan kjøpe Gunblast H110 eller Lil'Gun i Norge?

 

Eller om der er noen tilsvarende krutt typer man kan bruke?

 

På forhånd takk:-)

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen til forumet!

 

 

Har ingen erfaring med nevnte kaliber, men skulle ikke forundre meg stort om du endte opp med noen bokser VV N-110. Helt sikkert noen her inne som har ladedata, vet at i alle fall Chopper er ihuga 460- fan og eier. Så kommer nok noen data etterhvert.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

1. Ja, vanlige kuler i .45 kan brukes. Vær oppmerksom på at det ikke er alle .45-kuler som tåler hastigheten du får ut av en hardt ladd .460...

 

2. Vihtavuori N-110 og N-120 fungerer godt. Hodgdonkruttene H110 og Lil'Gun er for tiden ikke til salgs i Norge.

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

Ver sikker på at kulene du skal bruke taklar hastigheiten du skal lade til. Info om dette finn du ofte på produsentane sine sider. Harde blykuler, gjerne med gas check fungerar i dei fleste tilfelle meget bra. Hornady XTP mag, evt. Lever evolution er óg meget gode kuler til ein fornuftig pris.

Lil'Gun ville eg haldt meg langt unna, får du tak i H110 så er der plenty av data å finne på nett. Enklaste er nok å få tak i N110 eller evt. N120.

Link to comment
Share on other sites

har laget egne ladetabeller for 460en med vihtavouri krutt n105 n110 og n120. bruker n105 for de lette kulene opp til og med 230 grain, så blir det en glidende overlapping med 110 krutt , og fra 400 grain og oppover bruker jeg n120.

 

barnes x har homogene kopperkuler, men jeg bruker helst hornady sine leverlusionkuler nor jeg er ute etter toppfart. ellers er jo trueshot sine blykuler i 360 og 395 grain lwngc morro å skyte med. billig plinkeammo kan være med frontierkuler i 230 grain for 45acp ladet i moderate hastigheter inntil 1500 fot ikke den beste presisjonen men frontierkulene trives best rundt 1200ft/s der samlinga er va 5cm på25m.

send en pm så får du ladedata om æ har... Gir ikke fra meg makslasningene av sikkerhetshensyn, men du kan få sikre ladninger som virkelig røsker i fortøyningene

Link to comment
Share on other sites

et eksempel på offisielle ladedata fra hodgedon... (rettelse)

 

 

300 GR. HDY XTP MAG. Hodgdon H110 38.0grain 1825 ft/s 43,200 PSI 42.5grain 2034ft/s 56,100 PSI

 

men hodgeedon kan ikke sammenlignes direkte med vv

 

endret

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Forundrer ikke at du får trykk tegn med N110 med din ladning, når Hornady oppgir 35,5 som max med den aktuelle kula, 39,2 max med H110. Hornady oppgir da ikke trykk data i forhold til sine data. Det gjør derimot Hodgdon, som oppgir 42,5 grs H110 som max med Hornady kula og 56100 psi. Min erfaring med H110, etter å ha forbrukt ca 15 kg, i forskjellige håndvåpen, samt langt over 100 kg N110, tilsier at det er en ladevekt forskjell på ca 15% mellom disse to og Hornady sin max ladning stemmer da ganske bra med hva jeg ville antatt skulle blitt max om jeg kun hadde H110 som utgangspunkt for utarbeiding av data med N110

 

Og forøvrig, hastighetene Hodgdon oppgir, er fra et 10 3/4" løp og antagelig da ikke skutt i en revolver, men i et test løp uten hastighets tap p.g.a. åpning mellom løp og sylinder, samtidig vil nok ei slik patron gi, i håndvåpen sammenheng, relativt stort utslag på kortere løp.

Link to comment
Share on other sites

Løpslengde har ingen ting med ladevekt å gjøre. Max ladning med N110 og Hornady 300 grs mag, er i. h.t. Hornady 35,5 grs, noe som stemmer bra med min erfaring med ladevekt foprskjell mellom H og N 110. 15% ned fra 42,5 grs = ?

 

Hvis du tror du kan lade hardere enn Hornady trygt, bør du varsle de rundt deg når du skyter ladninger med trykk nær det som brukes for trykk skyting. Vanlig beregning tilsier at du med din 39 grs ladning ligger over 65000 psi.

Link to comment
Share on other sites

Juhu!

 

I dag fikk jeg prøvd hjemmeladede skudd for første gang:-) Var litt skeptisk når jeg så hvor masse krutt som skulle i, så sjekket vekta sånn 10 ganger før jeg skjønte det var rett og pressa kula på plass:-)

 

Men tusen takk for alle tips og råd så langt:-)

 

-John Atle-

Link to comment
Share on other sites

Ja, kvifor ikkje? Blykuler kan lett skytast over 2000 fps om visse kriteriar er til stades. Greit å vite til dømes kva vekt, diameter, hardheit og feitt kulene har. Men seier du at dei tåler 1600 fps, så burde dei vere rimeleg harde. Start i nedre delen av tabellen, og evt. jobb deg oppover til du byrjar å sjå blying, deretter gå litt ned i ladning.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om det går å lade blykule (flat nose) i 460S&W Mag? kula tåler 1600 fps uten gas check.. Har VV N110 i bøtter å spann, så om jeg kan bruke det hadde det vært gull:-)

 

 

N110 er litt kjapt om du skal bruke tunge kuler.. personlig bruker jeg n120 fra 300 grain og oppover, skjønt det er en viss overlapping i krutttype. ladet ei 400grain kule med n110 ,men fikk større fart med n120. selvfølgelig går det å bruke n110 også til 500grains kuler, men det blir litt kjapt krutt og du vil kanskje ikke oppnå den farta du ønsker.

Link to comment
Share on other sites

om dine kuler med 15 brinell tåler 1600ft/s så funderer jeg på om ikke clarry haglund sine kuler på 24 brinell tåler mer.hmm. har ikke prøvd å ettermontere gaschecks, men tester ut et tips fra en ihuga svartkrutt-patriot. legger en pappskive mellom kula og kruttet ikke sikkert det virker, men verdt et forsøk. har ikke prøveskutt enda, men håper det blir mindre blying på større hastigheter.

Link to comment
Share on other sites

15 BHN virkar kanskje litt mjukt for 1600 fps, men som i dei fleste andre tilfelle, tilpasning er viktigare enn hardheit. For mjuke kuler vil blye, på lik linje som for harde kuler vil blye. Greie tommelfingerreglar er:

For ideell hardheit, del trykket i ladninga (PSI) på 1920.

For maksimum hardheit, del trykket på 1422.

 

F.eks, sei du ladar ei 200 grains kule til 2100 fps, som eksempelvis gjev trykket 56000 PSI. Ideell hardheit på kula burde då ligge rundt 56000/1920=29 BHN.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med har legering er at den splintrer og ikke trenger inn. Ei bløtere legering er seig og holder sammen med god dybde virkning til følge. Sjekk litt nærmere rundt dette selv. mener det står noe bl.a på calibros.com.

Fra silhuett er det vist at harde kuler gir dårligere velte effekt, enn noe bløtere kuler, nettopp på grunn av at harde blir til støv uten å overføre energi, mens seigere kuler henger sammen og gir skyv, selvfølgelig to forskjellige ting, men samme årsak.

Link to comment
Share on other sites

Skal ein skyte papp, så er hardheit mindre viktig så lenge kulene ikkje blyar. No har eg ikkje så mykje personleg erfaring med kva som fungerar best på silouett, men det er noko i det C.Patron seier om at dersom kula held betre saman, vil meir energi bli overført til målet enn ved at kula blir pulverisert. Det er enkel fysikk.

I jaktsamanheng er der fleire ting å ta hensyn til, men såvidt eg har skjønt så er det ikkje snakk om jakt med denne kula? I så fall ville eg sett meg rundt etter noko tyngre.

Link to comment
Share on other sites

trening innendørs med ei blykule? mye blyrøyk. sitter i halsen i flere timer.... har prøvd... muligens ikke helsemessig heldig heller. Gikk over til frontierkula til 45acp(.452) på 230grain. koster ca 75 øre stk, lades i moderate ladninger inntil 1500ft/s er ei bedre løsning til innendørstrening.betydelig bedre inneklima etter x antall skudd.

Link to comment
Share on other sites

Skyting innandørs utan skikkelig utluftning, uansett kule, er ikkje å anbefale. Mykje av forureininga kjem frå tennhettene. Er luksus å kunne trene privat innandørs med .460 S&W.

enig med du. men når man svir av 35-40 grain n110 i smellen, er det vel muligens litt kruttrøyk også ute å går her? :twisted:

Link to comment
Share on other sites

enig med du. men når man svir av 35-40 grain n110 i smellen, er det vel muligens litt kruttrøyk også ute å går her? :twisted:

 

Tja, trur ikkje ein skal bekymre seg så mykje for sjølve krutrøyken, men sidan tennhetter inneheld bly så er røyken frå desse meir bekymringsfull. Det kjem sjølvsagt an på antal skot det er snakk om óg.

Link to comment
Share on other sites

fikk svar fra vihtavouri-produsenten i dag.

 

Dear Mr xxx xxxxx xxxxxxx,

 

Thank you for your inquiry of our products.

 

All VV ReLo data what we are giving out is available from: http://www.lapua.com/index.php?id=833

 

and unfortunately .460 S&W is not in our plans at the moment.

 

Regards, Errki Seikkula

sales and marketing manager

vihtavouri relo powders.

 

 

vi får klare oss med de ladedata vi har funnet fram til selv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...