Jump to content

angrerett våpen??


derek

Recommended Posts

Jeg kjøpte meg ett våpen via en nettbutikk(uvesentlig hvordan!) rett etter nyttår.

Da jeg fikk prøvd våpnet på skytebanen viste det seg at presisjonen ikke var holdbar,

jeg ble heller ikke fornøyd med våpnet generelt.

kontaktet da våpenhandleren etter 12dager og la fram problemet, i tillegg ba jeg om å få hevet kjøpet.

Fikk bare beskjed om å sende våpnet til dem så skulle de sjekke om det virkelig var noe galt med den.

evt om dem skulle sende meg ett nytt

men, saken er den at jeg ikke vil ha dette våpnet.

våpnet er i samme stand som da jeg fikk det.

Har heller ikke motatt angresjema verken i ordre bekreftelsen

eller i pakken som våpnet kom i.

 

 

så da er spørsmålet, har jeg krav på å få pengene tilbake i denne saken?

Link to comment
Share on other sites

Har du kjøpt ett våpen du ikke liker er ikke det butikken sitt problem....Du skulle oppsøkt en butikk som hadde ett slik våpen på lager og tatt litt på det og følt om det var noe for deg.

 

Over til dette med manglende presisjon. Der har butikken ett ansvar og det virker det jo som de er villige til å hjelpe deg med? Enten fikser de det eller du får ny børse. Hvis det da ikke er skytteren eller ammoen det er noe i veien med.

 

Har du skutt mye? Prøvde du flere typer ammo? Har du prøvd andre kikkerter? Skjekket du alle skruer og slik før du startet å skyte? Osv. Det er mange faktorer som spiller inn....

 

Hva var presisjonen din? Hva kostet våpenet? Og hva slags våpen er det snakk om?

Link to comment
Share on other sites

§ 18. Rett til å gå fra avtalen (angrerett)

 

Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til tjenesteyteren etter § 20 innen 14 dager etter at de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Ved fjernsalg løper fristen uansett ut senest 3 måneder etter at avtalen ble inngått, eller etter 1 år dersom opplysning om angreretten ikke er gitt.

 

http://www.norgesenergi.no/Docs/Angrefrist.doc

 

http://www.lovdata.no/all/hl-20001221-105.html

Link to comment
Share on other sites

Man kan ikke bruke angrefristen på en vare som er brukt. (vært på skytebanen og skutt med det).

 

Men man kan bruke kjøpsloven og reklamere på kjøpet siden varen har en vesentlig mangel(presisjon).

Men butikken har anledning til å gi avhjelp/rette feilen 2 ganger før du kan kreve heving av kjøpet.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

"Reklamasjonsretten" er veldig avhengig av servicenivået i butikken. En har selvfølgelig på papiret rett til å få utbedret de mangler som måtte eksistere. Men er butikken instillt på å være vanskelig kan oppstå flere tidkrevende utfordringer for kunden (worst case senarios, alle av erfaring):

 

Hva er dårlig presisjon?, produsentene er ofte svært forsiktige med å gi garantier, 3 skudd samlinger på 50-60 mm på 100 meter er helt ok på en storviltrifle (hvor en irriterende det måtte være). Butikken kan også finne ut at en aller annen merkelig ammotype går. At børsa går som en stråle med f.eks 120 grain kuler. At disse ikke er tilatt på storvilt er av mindre betydning. Eller at f.eks 160 grain RN FB går ypperlig i 7mm Rem Mag. En kan også bli bedt om å betale for dette gildet.

 

* Butikken kan utbedre feilen.

F.eks av en, for kunden tilsynelatende, ”ukvalifisert hobbysmed/rørlegger” som klabbe rundt med våpenet til han mener feilene er ”utbedret”. I mange tilfeller kommer våpen tilbake med flere skader av kosmetisk og praktisk art som en følge av den røffe behandlingen. Som eksempler her kan jeg nevne: Kroning (som må være)uført med borremaskin (frihånd), klemmemerker i stokken, skader i blånering, skader på skruer, montasje retting ved hjelp av lim og papir(tuller ikke).

 

* Butikken ser ingen (alvorlige nok) mangler,

våpenet kommer tilbake i samme stand (gjerne med en faktura vedlagt)

 

*En selger kan muntlig ”love og lyge” det han vil under selve salget for få totalt alzheimers i det øyeblikket han konfronteres med eventuelle overdrivelser.

 

En står ofte igjen med valget om å ta den tunge bevisførsels runden med forbrukerombudet der en bruker mye tid og krefter på dette uten å være sikker på å vinne fram, (samt at en i samme slengen blir uglesett hver gang en setter fot i butikken de neste 30 årene(gjelder ofte lokale familieeide bedrifter)). Eller at en bare biter det i seg, eventuelt selger børsa, bytter løp. Stokk osv.

 

Min erfaring: vær forsiktig hvem du handler våpen med og hvilken børsemaker en slipper til.

Link to comment
Share on other sites

Man kan ikke bruke angrefristen på en vare som er brukt. (vært på skytebanen og skutt med det).

 

Jo, kravet i loven er at "varen kan leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde".

 

Står en del om det her: http://www.dinside.no/821758/har-du-rett-til-aa-aapne-pakken

 

"- Det vi kan kalle en aktsom utprøving er tillatt. Som en hovedregel kan vi si at man i hvert fall må kunne prøve ut produktet i samme utstrekning som man har mulighet til i fysiske forretninger som selger tilsvarende produkter, sier Nortvedt."

 

Jeg vil påstå at prøveskyting bør ligge innenfor det som skal aksepteres som "aktsom utprøving", såfremt at bruken ikke fører til at våpenet ikke lenger fremstår som nytt. Våpenet er i "vesentlig samme stand" selv om det er skutt et par serier med det. Men butikken har selvsagt et forklaringsproblem dersom de vil selge samme våpen til en ny kunde... Det mener jeg derimot er butikkens problem, ikke kundens.

 

Har selv returnert våpen ihht angreretten, men da kun etter å ha åpnet emballasjen. Uten problemer, selv om jeg kanskje oppfattet en viss irritasjon hos selger - noe jeg selvsagt forstår (enda mer nå enn når jeg returnerte våpenet :mrgreen: ).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...