Jump to content

Nutnfancys sikkerhetsvideo


Magnus pistolfan

Recommended Posts

Jeg har fulgt med litt på videoene han legger ut og synes vel han virker som en fornuftig fyr.

 

Som han, er jeg helt for at det burde settes fokus på mestring av våpen og ansvaret man har når man bruker de.

 

Lærer man et menneske å bli kompetent med våpen og samtidig gjør det underforstått med konsekvensene av galt bruk og det ansvare man som våpeneier har tror jeg det skaper et mye bedre samfunn enn et med fokus på forbud og nervøsitet.

 

EDIT: Skip til 07:33 i youtube-videoen der han prater om å lære barn om våpen & våpensikkerhet, gjerne i veldig ung alder. Dette nettop for å unngå at våpenet skal ses på som noe mystisk, skummelt og forbudt - det er dette synet som gjør at unger gjør dumme ting med når pappa er ute av huset.

Link to comment
Share on other sites

 

Han snakker blant annet om å lære barn i tidlig alder hvordan man håndterer et våpen. Hva er ditt syn på dette?

 

Selv om at jeg ikke er pappa enda, mener jeg at det å lære barn sikkert bruk av våpen er viktig. Barn er i sin natur nysgjerrige, derfor kan våpen bli "noe mystisk, skummelt og forbudt" som Fredrik- skriver. Dessuten er det en meget god mulighet for mestring og bygging av selvsikkerhet.

 

Så langt meg bekjent er Nutnfancy er en av de få "våpen guruer" som faktisk har tatt seg tid til dette med sikkerhet og opplæring av egen familie i sine film snutter.

Link to comment
Share on other sites

Sier meg både enig med Fredrik og Speed! Tror kanskje en del regaerer litt på "selvforsvar" videone hans, det får nesten bli en privat sak! Generelt synes jeg han har mye fornuft. Det å ta ansvar, lære og hjelpe andre! Tror en del i " min generasjon " , kunne lært en del fra videoene hans! ( Jeg er 26 år )

 

Ninja edit: Personlig har jeg spesielt tatt tak i dette å ha førstehjelp utstyr både i bilen og med meg på tur! Anbefale å se First Aid videoene hans!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nutnfancy har utrolig mange bra videoer syntes nå jeg. Følger med på hver eneste han legger ut og de "taktiske" videoene hans ser det ut som de har det dritmorro.

 

At han vil lære barn våpensikkerhet fra en ung alder er jeg helt enig. Pappa lærte meg og mine søsken sikkerhet fra vi begynte å leke med pinnerifler og kruttlapp revolvere. Dette har utviklet en respekt for våpen og våpenbruk som er helt unik for min del. Det har også gjort at jeg ikke frykter våpen som jeg tror mange gjør, min far lærte oss fra en tidlig alder at mestring og respekt for det som er farlig forebygger at man gjør noe dumt.

 

Mange av de ulykkene som skjer med våpen er at en unge/ungdom som ikke har peiling på hvor farlig ett våpen er, leker med dette, eksprimenterer som er ganske vanlig at yngre personer gjør. Og at det i verstefall da ender med en tragedie. Min far lærte meg og søsken grunleggende våpensikkerhet igjennom den morroa vi hadde med kruttlapp våpen og jeg kommer til å lære mine barn det samme.

 

 

Selvforsvars videoene til nutnfancy syntes jeg er intresante. Jeg skjønner at noen reagerer på selvforsvars videoene da dette ikke noe issue her til lands på samme måte som i USA, der det står i grunnloven at man har lov å bære våpen til selvforsvar.

I USA har man ett opplegg i de aller fleste statene som kalles CCW (conciled carry permit) og mange bærer våpen på seg til daglig. Jeg har ikke noe problem med dette, og hadde vi hatt samme lovgivningen her hvor jeg lovlig kunne ha båret ett sjult våpen til selvforsvar hadde jeg sansynligvis gjort dette. Men da det er strengt forbudt så er det naturligvis uaktuelt.

Link to comment
Share on other sites

Min far begynte undervisning da jeg var 6 år. Det sank godt inn da, og sitter godt fremdeles. Uvitenhet er farlig, og som han sa i videoen; unger er smarte. Men, jeg er ikke for at våpen skal være tilgjengelig for barn i ung alder. De kan være så godt trent som du klarer, men et barn mangler allikevel dømmekraft og erfaring.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Å lære barn bruk av våpen er en ting, men man kan aldri stole på at barn virkelig forstår konsekvensene av uvettig våpenbruk. trenger ikke være uvettig bruk en gang...et uhell er nok.

 

Så ja. Lær barne å bruke, men aldri la de operere alene eller disponere eget våpen selv. selv ikke unger opp i tenårene. Ikke før de er lovlig i stand til å eie eget våpen (og eier det) er ansvaret ditt over.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...