Jump to content

Hjortejakt, En vill mann!


joakimn

Recommended Posts

Kjøpte denne filmen idag av Kristoffer Clausen og det må jeg si!!!: Fy f**n for en sinnsykt bra film! å kunne filme disse sky dyrene så bra, mens man i tillegg skal skyte de, og på disse korte holdene! Det er imponerende spørr du meg! jakter selv hjort, så vet hvor vanskelig det er! Godt jobbe Kristoffer! Kjøpte filmen idag på XXL

Link to comment
Share on other sites

En av de beste jaktfilmene jeg har sett. Lydkvaliteten er så bra at du føler hjorten formelig står inne i stua og brøler. En prestasjon av filmfotografen å filme seg selv på jakt og den siste scenen i filmen er legendarisk!

Kona mi er ingen jeger, men denne filmen syntes hun var topp og det hun likte best er respekten jegeren viser ovenfor dyrene.

Link to comment
Share on other sites

Uten tvil den BESTE jaktfilmen jeg har sett !

 

Den stiller i en annen klasse enn det meste annet, settingen, kvaliteten på filmingen, hvor nærme han var dyra, vanskelig å sette ord på det !

MEGET imponernde :D

 

blir spennende å se hva det neste store Clausen kommer med :D

 

forøvrig tenkte jeg å bestille den nye til Piere Aker også, noen som har sett hjortefeber ?

Link to comment
Share on other sites

Uten tvil den BESTE jaktfilmen jeg har sett !

 

Den stiller i en annen klasse enn det meste annet, settingen, kvaliteten på filmingen, hvor nærme han var dyra, vanskelig å sette ord på det !

MEGET imponernde :D

 

blir spennende å se hva det neste store Clausen kommer med :D

 

forøvrig tenkte jeg å bestille den nye til Piere Aker også, noen som har sett hjortefeber ?

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=21&t=31123&hilit=hjortefeber

 

Ligger en egentråd om hjortefeber under linken. Syns den får unødvendig mye kritikk der, syns den var helt grei jeg.

Men scenen der grunneier skyter bukken som kristoffer filmer må jo være den ultimate jakt opplevelsen :!: Enda en knall god film fra clausen!!

Link to comment
Share on other sites

Har sett filmen og blie mektig imponert. Og i motsetning til "Hjortejakt 2" er jo denne filmen filma i vill natur :mrgreen:

 

Liker veldig godt oppbygginga av filmen. Det finnes en rød tråd gjennom at Claussen snakker litt inni mellom kvar scene. Alle jaktformene er med som postering, snikjakt og lokking. En soleklar 6`er fra meg. Blir like forbausa kvar gong over at det går ann å lage så mange og likevel kvalitetsrike filmer.

 

Takk!

Link to comment
Share on other sites

Har kommentert det i annen tåd også, men......denne filmen blir en klassiker.....en fantastisk flott film.

 

Og som noen andre kommentert....selvom om økh ikke er noe spes jaktinteressert så synes hun denne var bra og flott og se på! Og det er bra skussmål.... :D

 

Sett filmen 5-6 ganger allerede.....og det blir garantert flere. Greier ikke finne en favorittscene......men situasjonen med grunneier.....den var topp...

Link to comment
Share on other sites

Jeg var litt skeptisk da jeg satte denne i DVD spilleren. Hvordan kunne dette være en av de beste filmene til Clausen da han måtte styre kamera samtidig som han skulle felle hjort..??

 

Stemningsbildene, lyden av hjortebrøla, og skuddscenene var knallbra!!

Her viser jegerne også enormt respekt for dyrene de legger ned.

 

Helt klart den beste filmen til Clausen så langt etter min mening.

Det sier mye da han har mange gode filmer.

Herlig film med en sinnsyk avslutning!!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Endelig har jeg fått sett filmen og må si meg mektig imponert over at han klarer å filme egen jakt så bra, det tror jeg der er få om noen som gjør like bra. Han beveger seg hele tiden meget fint i trerrenget, en skikkelig jeger. Jeg kan ikke si jeg ble særlig opphisset over alle koller, kalv og spissbukken han skyter, åpenbart så er der utrolig mye dyr i terrenget og de beiter ganske åpent på høylys dag. Terrenget må være en gudegave å jakte i, veldig mye åpen skog med frodig undervegetasjon. Den beste scenen etter min smak var siste del når han filmet grunneierens jakt.

 

Ting jeg vil sette fingeren på er veldig lite bruk av hansker, aldri noe som dekker ansiktet helt eller delvis, og en camocaps med en meget lys skygge o.s.v. Hjorten er meget vâr bevegelser og spesielt lyse/hvite flater som beveger seg, men kanskje ikke på Frønningen hvor filmen er tatt opp?

Må også si at måten han drar spissbukken med et langt tau rundt halsen på den er meget tungvint. Hvis man har et kortere tau og binder en ende i underkjeven og andre i begge framføttene slik at den underste bogen kommer litt opp av bakken når man drar så går det som en drøm på slike smådyr. Når man kun har tau rundt halsen vil snuten være en brems hele veien, den underste bogen vil også henge seg opp i "alt" når den ligger ned på bakken

 

For de som onsker å lese om hjortejakt på Frønningen så skrev Hans Hille Schjelderup hele fem bøker om sin jakt her fra 2.VK opp til 1990årene, disse: Hjortejeger, Der bukkene brøler, Når løvet gulner , Alltid en råd for en jeger og Morgenlandet. De kan være vanskelige å finne idag, mulig jeg har en dublett eller to.

Link to comment
Share on other sites

Dette er sikkert å banne solid i kyrkja, men uansett: Eg har no sett filmen for andre gong og må seie eg syns alle hyllingstalane er overdrivne. Javisst, "teknisk" er skytescenene flotte og vel gjennomarbeidde - og ikkje lett å kopiere. Men eg saknar miljøbeskrivelsar, stemningar, litt historiefortelling. Alt han snakkar om er kor vanskelig det er å filme seg sjølv! Dermed endar filmen med å handle om å filme seg sjølv på jakt - og ikkje sjølve jakta!

 

Er det berre eg som reagerer på denne måten?

 

Eg har stor respekt for Clausen og prosjektet hans. Og eg har sjølv jakta på Frønningen. Og eg er overbevist om at det vil kome filmar av langt høgare kvalitet frå mannens opphald ved Sognefjorden når han sjølv får sjansen å sitte i redigeringsrommet med alt råmaterialet frå eit år under open himmel.

 

Men akkurat DENNE filmen syns eg faktisk er oppskrytt... :!:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt enig med deg, men det var ikke til Clausen sin fordel at det var full rulle med 4 barn rundt meg så jeg henger meg ikke helt på før jeg har sett den en gang til. Men med alt skrytet den har fått så blir jo selvsagt forventningene skrudd opp i skyene og fallhøyden desto større... :roll: Så litt skuffet ble jeg. :?

Det er ikke favoritt filmen min han har laget så langt, men jeg skal gi den en sjanse til i rette omgivelser først.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...