Jump to content

Remington 870 12/76 vs 12/89


Finnlight 338WM

Recommended Posts

Her vil jeg ikke ha "jeg tror" svar. Kun fakta fra noen som kjenner disse haglene altfor godt.

 

Hva er forskjellen på låskassa til disse ??

 

Tenker på muligheten for å sette et 12/89 løp på min eksisterende 12/76.

Jeg vet løpene passer overens, men hva gjør det forsvarlig/uforsvarlig å skyte 12/89 patroner i den?

 

Kassene er visuelt like, men kan de være laget av forskjellig material kvalitet?

Link to comment
Share on other sites

forskjellen er utkasteråpningen, utstøterens plassering, og at sluttstykket "teleskoperer" for å gi plass til den lengre patronen i samme låskassa.

 

870n låser uansett ikke i kassa, låsklakken griper inn i tangen på pipa, så noen "styrke" i kassa er det uansett ikke snakk om, da denne ikke belastes av låsingen.

 

folk har satt inn 12/89 pipe i 12/76 kasse tideligere uten trøbbel, annet enn at det blir fiklete å få ut tomhylsa fordi skutt hylse fra supermagnum er for lang for mekanismen tilpasset 3" patroner.

 

12/70 870er kan konverteres til 3" ved å sette inn en annen utstøter(involverer fresing, klinking og ny finish), så det burde være mulig å konveretere en 3" til "supermagnum" ved å bytte utstsøter, sette i nytt sluttstykke, og åpne utkasteråpningen. sikkert ikke økonomisk forsvarlig, blir antagelig dyrere enn å kjøpe ny børse...

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har en 870 i 12/70 og luftet idéen om å skifte løp til 12/89.

 

Jeg fikk det svaret at for å gjøre dette måtte jeg ha en Super Magnum låsekasse..

og da kan jeg heller kjøpe en ny hagle.. (Det blir forresten en 887 NM)

 

Om det samme gjelder 3" Magnum til 3 1/2" Super Magnum vet jeg ikke.. Hør med din lokale Remington forhandler.

Link to comment
Share on other sites

Remington selv sier at man kan IKKE bruke lengre patroner enn det låskassen er beregnet for. Løpene passer om hverandre men det betyr ikke at en gammel Wingmasterkasse tåler en 64 grams 12/89.

 

Bruk hodet og velg patroner etter det våpenet opprinnelig er designet for. Selv om det nye løpet har plass til mer.

 

 

 

Ellers er det rett at bolten låser rett i løpet og at kassen "ikke ser krefter", men hvem har sagt at den gamle bolten tåler magnumen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...