Jump to content

Fangst av hare eller skadedyrfelling?


SuperZ

Recommended Posts

Jeg har ikke funnet noen info om det er tilfeller hvor det har vært gitt skadefellingstilatelse på hare, men jeg har jaktet litt hos en grunneier som dette ville vært interessant for. Dette er i forrhold til skade på dyrkede grønsaker.

 

Er dette er noe man kan få tilatelse til?

 

Jeg hadde i så fall vært meget interessert i å heller bruke dette som grunnlag til å søke om tilatelse til fangst og utsetting av hare i et annet terreng, hvor det ikke har vært hare siden krigens dager.

Det er i følge forskriften mulighet til å søke om fangst på andre arter enn de som det er åpnet for fangst på, men jeg er også usikker på om det i noen tilfeller har vært gitt tilatelse til fangst på hare.

 

Jeg vil gjærne ha innspill hvis det er noen som kjenner til om det er gitt slike tilatelser på hare i senere tid.

 

Tegninger på feller får vi vente med til vi finner ut om dette kan være lovlig.

 

Edit:Det må være § 39 i forskiften som evt. gir anledning til å søke om dispensasjon. Det fant jeg ut HER

Dersom det er ulovligheter jeg har spurt om her vil jeg gjerne modereres/korrigeres på det.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror nok at du får problemer med skadefelling av hare.

 

Et krav er at dt skal være skade av økonomisk vesentlig karakter eller noe i den duren. Et annet moment er at det er ordinær jakt på den halve året. ( sept - februar)

 

For at det skal være tilstrekkelig skader fra hare vil jeg tro at du må ha relativt mange.....

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Det er en bonde som lever av å dyrke grønnsaker dette gjelder og han har i følge seg selv anselige skader grunnet hare.

Det er også pga. av at skadene oppstår utenfor jakttiden at jeg tenker på dette.

Hvis jakttiden skal overholdes må det jaktes hardt innenfor det forrige jaktåret for å gjøre en forskjell.

 

Det er få fastboende på stedet og ingen av dem jakter.

Link to comment
Share on other sites

Bare de annonserer jakt på hare så vil jeg tro mange er interessert i å komme og felle harer i ordinær jakttid. Litt kreativitet og overnattingsmulighet, så vil dette kunne bli attraktivt.

 

Feks 100 kroner dagen i jaktkort, og rimelig overnatting, det vil kunne lokke folk.

Link to comment
Share on other sites

En av grunnene til at grunneier ikke reklamerer spesiellt mye med jakt er at det er relativt dårlige forhold til å jakte der. Jeg ble spurt om jeg kunne sitte på trappa ut over kvelden for å skyte hare derfra, men jeg har en hund jeg heller vil bruke til "vanlig" harejakt og har til nå takket nei til å jakte nede i bygda.

 

Jeg har ikke forhørt meg med naboene deromkring, men det å sitte å skyte 10-100 meter fra huset til folk jeg ikke kjenner er jeg skeptisk til.

Der er ca. fem hus som ligger ganske tett og det er også i dette området at haren trekker ned for å beite.

Link to comment
Share on other sites

Er jo bare å søke det. Referer til lignende tilfeller med skadefellingsnamt på duer på kornåkre, og henvis til kartutsnitt, avstander til hus og hensyn til evt husdyr, om hvorfor dette bør være levende fangst.

 

Ville kanskje satset på å få i boks skadefellinga først, så søke om utsetting andre steder. Mindre kontraversielt for saksbehandler å håndtere på en og samme gang ;-)

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk lov å felle hare og endel andre arter som gjør skade uten noen søknad til kommunen eller andre. Her er der et utdrag av forskriften:

 

II. Felling av viltarter som gjør skade1

A. Hettemåke, fiskemåke, gråmåke, svartbak, bydue, ringdue, svarttrost, gråtrost, måltrost, rødvingetrost, skjære, kråke, ravn, gråspurv, hare, rødrev, røyskatt, mink, mår og grevling, kan felles uten særskilt tillatelse hele året av eier/bruker/rettighetshaver eller den han bemyndiger når disse gjør skade av vesentlig økonomisk betydning på en eller flere av følgende verdier: Hus, hage, åker, plante- eller frøkultur, aktivt drevne egg- og dunvær, pelsdyrfarm, fjørfeoppdrett eller viltoppdrett

Link to comment
Share on other sites

Regner med at det også må søkes tilatelse for utsetting av hare.

Predatorer er det for mye av, så jeg er ikke redd for at haren tar over, men mer skeptisk til om noen i det heletatt vi overleve.

 

Det er svært få som engasjerer seg i revejakta og det er en stor jobb som må gjøres i det tiltenkte utsettingsområdet. Men over er periode på et par år hadde det vært svært interessant å hjelpe haren inn i terrenget igjen.

 

Det er forresten hare på samme øy fra før, men ikke i mils omkrets fra terrenget jeg tenker på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...