Jump to content

Jaktreiseforsikringer!


STUBBERUD

Recommended Posts

Grunnen til at tråden ble opprettet er jeg personlig ikke er fornøyd med standard reiseforsikring på jaktreise :!:

 

Grunnen er en episode jeg og 3 jaktkompiser opplevde i BC i 2004.

 

Vi var på grizzly/ elgejakt i to remote flyout camp's operert av samme outfitter, og bestilt gjenom samme reiseagent her hjemme.

 

I den enne campen ( heldigvis ikke den jeg var i ) brant campen ned natt til fjerde jaktdag, og de berget seg så vidt ut og klarte og redde en og en halv sovepose, og meget begrenset med undertøy.

 

Det vil si alt annet brant opp. Skotøy, all amunisjon, alt yttertøy og nærsagt alt annet tøy, alle kontanter til trofeeavgifter, alle foto/ video utstyr, alle riflene, alle sekker, alle nødradioer og annet kommunikasjonsutstyr etc........

 

Det vil si utstyr for ca. 200 000 pr. mann hvis det skulle erstates med nytt, ei standard reiseforsikring med dekkning på 25 000,- var da ikke tilstrekkelig.

 

Outfitters forsikring dekket heller ikke brann.

 

Gutta fikk 4 kalde dager/ netter med ned til 10 blå på termometeret, og hadde grizzly'en luskende rundt campen uten våpen eller ammunisjon. Situasjon var ganske kritisk. De hadde mat da denne ble oppbevart noe unna teltene grunnet bjørn og de hadde ei motorsag og nok bensin så de klarte og fyre godt med rullerende fyringsvakter. 2 fyrte og 2.mann delte den enne og halve soveposen de fikk reddet ut. ( 2. guider og 2. jegere ) Så de fikk i hvertfall gjort bra med vedhogst i sokkelesten. Denne enne guiden hadde noen meget dårlige dager med 2. grads forbrenninger, så de hadde heller ikke mye hjelp av han.

Da campen lå nede ved en liten innsjø hvor outfitteren hadde en båt liggende ble denne dratt på land og brukt som sjul.

 

Vel nok om det, reiseagenten hjemme kunne vaskelig lastes, outfitteren syntes i grunn mere synd på seg selv og utstyret han hadde mistet, og kunne ikke engang tilby ei erstatningsjakt til kostpris. Tror gutta da var så "d... lei" hele fyren at de ikke hadde dratt tilbake om de hadde fått turen engang.

 

Så en stykk ødelagt grizzly jakt til ca NOK 100 000 plus utstyr for NOK 200 000 pr. mann dekkes ikke av en standard reiseforsikring.

 

Ønsker derfor å lufte med dere andre her ute på forumet om det finnes bedre og mere egende forsikringer til denne typen jaktturer. Har pløyed igjenom det jeg kan finne på marked selv, men ender da opp med dyre ekspedisjonsforsikringer eller å tegne tilleggsforsikringer til en sånn pris at det er uinteressant.

 

Edit.: Ender derfor veldig ofte opp med ei standard reiseforsikring selv. Uansett hvor dumt jeg mener det måte være :oops:

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også hatt problemer med forsikring, men da på jakt i Norge og ikke noe i nærheten av det du beskriver her. Dette gjort meg obs på at det trengs noe mere enn reiseforsikring. Dekkningsgraden på reiseforsikringen på 25.000 dekker ikke mye når en drar på jakt, både innen- og utenlands. Jeg har vet i kontakt med mitt forsikrings selskap og de mente jeg kunne tegne verdiforsikring på for eksempel våpen osv. Dette ville gi meg bedre dekkning utover reiseforsikringen.

 

https://www.gjensidige.no/no/0/Privat/Forsikring/Hus-og-hjem/Verdigjenstandsforsikring#1970

Link to comment
Share on other sites

Ja, verdigjenstandforsikring på våpen (m/kikkertsikte), håndkikkert og ev. kamera er veldig lurt. Så kan reiseforsikringen dekke alt mulig overskytende - som fort blir 25 000 kr.

 

Vær imidlertid oppmerksom på sikkerhetsforskriftene til mange verdigjenstandforsikringer krever at du reiser med verdigjenstandene i håndbagasjen. Det er ikke så enkelt med tanke på våpen.

 

Ellers burde det være en ide for NJFF å forhandle frem en spesialreiseforsikring for sine medlemmer...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
det er vel så viktig å ha med seg trygdekortet som man fikk i posten for ett par år siden, skulle man bli syk og trenge sykehus, er dette en garanti fra den Norske staten.

 

Husk at dette kortet ikke gjelder utenom Schengen/EU. Ikke mye hjelp i det i f.eks USA eller Afrika.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei

 

Hadde gutta hatt en god innboforsikring så kan man få dekkning for innbo og løseøre for inntil kr. 100.000,-. Dette gjelder skade som f.eks. brann, vann o.l. uten for egen bolig.

 

Reiseforsikringene har ofte lavere dekning.

F.eks. Reisegodt kr. 50.000,- maks pr. verdigjenstad på kr. 20.000,-. I min forsikring har jeg ingen egenandel for å benytte reiseforsirkignen :P

 

Så her hadde dei fått igjen tapet sitt. Sjekket dere mulighetene for å få dekning igjennom innboforsikringen?

 

Så et godt tips: benytt både innbo og reiseforsirkingen vist skade.

Link to comment
Share on other sites

Ei helt ordinær reiseforsikring vil dekke det meste under en tur enten det er jakttur eller vanlig tur, spesielle våpen og annet løsøre kan det være lurt å ha egen forsikring på,

Skulle man være uheldig og havne på sykehus vil en reiseforsikring dekke dette, jeg harv selv Europeiske reiseforsikring gjennom husforsikringa mi.

Har til dags dato ikke hatt noe behov, men føler meg trygg med denne i lomma, om jeg skulle lide tap eller bli sjuk uunder reisa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...