Jump to content

Picatinny og rødpunkt på delbar Browning


Mr Pistus

Recommended Posts

Godtfolk!

 

Mitt første innlegg på dette forumet, men jeg er ingenlunde ny. Jeg har vært bruker lenge, men har foreløpig benyttet meg av min soleklare rett til å holde kjeft :)

 

Jeg er litt usikker på om denne tråden burde vært under børsemakerdelen, men jeg var redd temaet var så enkelt at det ville fornærme den gjengse børsemaker.

 

Nuvel! I høst kjøpte jeg meg en alldeles nydelig Browning SA-22. Hadde egentlig bestemt meg for en Ruger 10/22, men da jeg var i kjøpemodus hadde ingen forhandlere den aktuelle modellen inne, så da kastet jeg et blikk på denne Browningen som sto i stativet. Det var kjærlighet ved første blikk og innerst inne har jeg hatt lyst på en slik siden sent 70-tall. At den var mer enn dobbelt så dyr som Rugeren har jeg ikke ofret en tanke (jo det har jeg forresten).

 

Siden Browningen er delbar er etter mitt syn optiske siktemidler ikke akkurat en tur i parken. Totallengden økes såpass at fordelen med å kunne dele våpenet blir mer eller mindre borte. Dessuten ser sikteskinna litt spinkel ut. Jeg ser derfor for meg en picatinnyskinne som ikke bygger noe bakover over låskassa, kun pipa. Av forskjellige yrkesmessige årsaker er jeg låst til picatinny. På denne picatinnyskinna ser jeg for meg et rødpunktsikte i miniformat, eventuelt en kikkert med lang øyeavstand.

 

Utfordringen er selvsagt at det ikke finnes noen picatinnyskinne til SA-22. Noen som har forslag til hvordan dette kan løses? Kan man ta utgangspunkt i en universalskinne, eller bør den lages fra bunnen? One piece/two piece osv.

 

Kom gjerne med innspill.

 

Mr Pistus

Link to comment
Share on other sites

Om ikke fullt ut en Picatinny, så har Weaver en skinne av den typen du beskriver som er kombinert 11mm og bred Weaver-skinne, base nr. 60A. Jeg mener å huske at den har to eller tre låsespor fremme, slik at du kan kappe av den delen som strekker seg bak over låskassen. Dette burde kunne la seg bruke sammen med en kompakt rødpunkt.

Weaver sine skinner er i aluminium, men på en halvautomatisk .22LR bør ikke det være noe stort problem.

Link to comment
Share on other sites

Mr Pistus,

 

Den delbare Browningen var det eneste riktige valget da jeg skulle anskaffe meg salongrifle. Dels av nostalgiske grunner og dels av dragning mot det sære. Hva gjelder pris må man må huske at Ruger’en er ikke noe billigere ettersom den leveres som halvfabrikata.

 

HighPowers løsning høres særs god ut. Går du for en sånn løsning og gjør det selv så vær så snill å dokumenter prosessen for oss andre.

Link to comment
Share on other sites

John Moses må være en av de mest geniale våpenkonstruktører noen sinne. Salige Auto-5 er i ferd med å seile opp som min favoritthagle og neste punkt på kjøpelista.

 

Jeg har tittet litt på nevnte Weaver. Etter det jeg kan se har den ett spor fremme og ett spor bak. Det bakre sporet må vike for baufila, og da står vi igjen med et spor helt fremme på basen. Tror ikke det vil gi god nok støtte da det bare er ca 10mm med skinne foran låsesporet. Dessuten vil det se teit ut, og det vil man jo ikke...

 

Dersom det hadde vært et låsespor sånn omtrent midt på den gjenværende delen av skinna hadde jeg vært fornøyd. Kom derfor gjerne med bilder som viser noe annet enn det jeg påstår.

 

En universal picatinny-skinne vil kunne freses tilsvarende løpets profil på undersiden, men om det blir nøyaktig nok vet jeg ikke. En flink børsemaker vil jeg tro klarer dette, selv om løpet er tykkere i kammerenden enn ved munningen og dermed stiller enda større krav til nøyaktighet.

 

Kanskje er det letteste tross alt å frese fler spor i Weaver-skinna?

Link to comment
Share on other sites

John Moses må være en av de mest geniale våpenkonstruktører noen sinne.

Tiltredes, jeg er også stor fan (ref. nick). Hans assistent og senere etterfølger Dieudonne Saive var heller ikke borte vekk.

 

Ad Weaver-skinnen, så ser jeg at du har rett - det er noen år siden sist jeg hadde en slik i hendene, og jeg mener fortsatt de hadde flere spor før. Men løsningen med å frese inn flere spor bør absolutt være gjennomførbar. Og så kanskje et strøk eller to med DuraCoat for å få det til å se pent ut etterpå (riktignok en dyr løsning hvis du ikke trenger utstyret i annen sammenheng... :roll: ).

Ellers finnes det jo picatinnyskinner med flat base som kan kappes i lengde og freses ut til det du vil, men det blir jo endel mer komplisert - løpet har vel en kon profil der skinnen monteres.

 

Lykke til med prosjektet, og ikke glem å legge ut dokumentasjon på hvordan du løser problemet :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har litt lyst til å prøve picatinny-skinne. Noen som vet hvor jeg får tak i en helt plain skinne uten forborede hull, helst i stål, så den blir lettere å overflatebehandle etter bearbeiding? Ser mange i alu, og gjerne med forborede hull tilpasset en eller annen AR-15 eller dets like.

Link to comment
Share on other sites

Et lite tillegg her: Snublet over at Aimpoint har sikter som fester på picatinny med bare en bolt.

http://www.aimpoint.com/o.o.i.s?id=47&prev_id=47&product_id=375

 

Ikke plagsomt billige, men skikkelig kvalitet.

 

Det er nettopp en slik jeg har i tankene. Jeg har Aimpoint på mitt tjenestevåpen - dog av noe større type - og kan dermed gå god for byggekvaliteten. Jeg er riktignok ikke helt imponert over selve rødpunktet, det har en tendens til å se ut som et åttetall i enkelte tilfeller. Mulig det er bedre på microen.

 

Leste en test av diverse rødpunktsikter i et eller annet jakt-/våpenblad for ikke lenge siden, men det bladet kommer meg ikke i hende på en uke eller to enda. Skal titte litt på denne testen også.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En ørliten update:

 

Jeg har bestilt en lengde picatinny i stål fra Midway, men den er ikke lagervare, så leveringsdato er uviss.

 

I mellomtiden har jeg luftet børsa på skytebanen. Det var ikke udelt positivt dessverre. Jeg opplevde store funksjonsproblemer ved at det nesten ikke var mulig å få tatt avtrekk. Kun unntaksvis gikk skuddet av, de øvrige gangene kom det bare en klikkelyd. Jeg kunne gjøre flere avtrekksbevegelser og klikkelyden gjentok seg hver gang, selv uten ladegrep i mellom. Jeg fastslo raskt at her var det noe gæærnt som ikke var rektig...

 

Jeg klarte likevel å få sendt avgårde 2 skudd på 100 meter, og begge skuddene satt innenfor en håndflate. Noe jeg synes er bra, tatt i betraktning 15 minusgrader, åpne sikter, knestående og en svært forstyrrende avtrekksfeil.

 

Nå har jeg levert ildstaven tilbake til butikken - upusset! De fikk ordre om snarlig fiksing av funksjonsfeil samt gjenging for lyddemper.

Link to comment
Share on other sites

Sånn helt uten videre dumpet det ned ei pakke fra Midway i posten i dag. I den diskrete innpakningen lå en lekker picatinny-skinne i stål, 9 tommer lang. Denne trenger jeg kun halvparten av. Så gjenstår det kun å finne en habil børsemaker som kan tilpasse den til løpsprofilen.

 

Er Børselars et klokt valg?

 

DSCN3873.jpg

Link to comment
Share on other sites

På lørdag hentet jeg ildstaven etter endt reparasjon. Overraskende nok var det produksjonsunøyaktigheter i avtrekkermekanismen på den ærverdige Browningen, men det var heldigvis lett å fikse.

 

Samtidig fikk jeg gjenget pipa for lyddemper og kjøpt på meg en smekker A-TEC. Dvs, den skygget for forsiktet, men siden jeg likevel bygger om til optiske siktemidler. Vurderer å få en habil børsemaker til å lage et vippbart forsikte ala det på min HK416, men det blir lenge til. Nå er det Operasjon Aimpoint for alle penga.

 

Apropos penger. Her følger et foreløpig regnskap:

 

Browning SA-22: kr 7000

Gjenging for lyddemper: kr 600

Lyddemper, A-TEC: kr 550

Gjengebeskytter: kr 150

Picatinnyskinne, stål, 9": kr 1270

 

Sum: kr 9570

 

Da gjenstår børsemakerarbeid og en Aimpoint Micro. Regner med at det går med ca 6000 her også. Hmmmm...

 

I dag leverte jeg børsa og skinna til Børselars sammen med noen tanker om hvordan det kunne gjøres. Skal bli spennende å se resultatet.

Link to comment
Share on other sites

Fin oppdatering. Husk ogs? ta bilder n?du har den i hus samt n?du har f? pr?den.

 

Hva var galt med avtrekket og hva gjorde du?

 

Hvilke tanker gj?u deg om ?ransportere riflen under bruk? Jeg har med min rifle som backup til under rypejakt og har foretrukket ?a den delt og nede i sekken. Men har v? p?tkikk etter en mer hendig og rask l?ng...

Link to comment
Share on other sites

Fin oppdatering. Husk også å ta bilder når du har den i hus samt når du har fått prøvd den.

 

Hva var galt med avtrekket og hva gjorde du?

 

Hvilke tanker gjør du deg om å transportere riflen under bruk? Jeg har med min rifle som backup til under rypejakt og har foretrukket å ha den delt og nede i sekken. Men har vært på utkikk etter en mer hendig og rask løsning...

 

 

Bilder kommer.

 

Siden jeg kjøpte børsa ny for noen få måneder siden leverte jeg den upusset inn der jeg kjøpte den. Regner med at årsaken er mye lik den høggern nevner over her. Ved nærmere ettertanke er ikke dette det første problemet jeg har hørt om vedrørende avtrekkermekanismen på disse børsene. En gammel nabo som forlengst har pakket på seg trefrakken fortalte om full auto når han trykket inn avtrekkeren. Han trodde riktignok det skulle være slik...

 

Hva transport angår er ikke det noe jeg har grublet så mye over. I min verden er backup-våpen en P80 i et serpahylster på den håndvåpenbeskyttende vesten og ikke noe jeg drar med meg på jakt. Jeg ser for meg at børsa ligger sammenklappet i sekken under transportetapper. I tillegg har jeg sett på en haglekoffert hos Winge som er midt i blinken til og fra skytebanen.

Link to comment
Share on other sites

Ting kan tyde på at vi har hatt samme arbeidsgiver.

 

Min ATD ble kjøpt for å benyttes på jakt. På jakt har jeg til gode å oppleve situasjoner der det var behov back-up i form av enhåndsvåpen :) Ettersom jeg på jakt hovedsaklig går med hagle i hendene trenger jeg å ha salongen et annet sted, og da er nede i sekken noe som tar litt for lang tid for meg, om situasjonen skulle by seg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen stor jeger foreløpig, så jeg kommer nok ikke å drasse med meg mer enn ett våpen om gangen. Browningen er mer et kosevåpen som innimellom kan brukes til jakt på diverse småkryp men ikke hare. Dessuten lurer jeg på om den kan benyttes til et lavterskelalternativ til HK416, jamfør trening på raske skudd på korte hold. Men det er en annen historie, og selvsagt ikke grunnen til at jeg kjøpte herligheten.

 

Hva arbeidsgiver angår vil jeg tro det er den samme vi snakker om dersom den begynner på F og slutter på orsvaret :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jepp jepp, da har jeg fått tilbake salongrifla fra Børselars. Etter mitt syn har børsemakeren gjort en flott jobb, og helt etter mine spesifikasjoner.

 

For moro skyld satte jeg på Aimpointen fra min HK416, men fortvil ikke, jeg skal velge en noe smekrere installasjon :)

 

DSCN3881.jpg

 

DSCN3884.jpg

 

DSCN3891.jpg

 

DSCN3896.jpg

 

DSCN3892.jpg

 

DSCN3894.jpg

 

DSCN3897.jpg

Link to comment
Share on other sites

Finfin installasjon - tipper den hadde blitt veldig snedig med en Aimpoint Micro på toppen.

 

Muligens hadde det også blitt plass til en 3X bak, på en svingbar LaRue montasje til glede og nytte ved behov... :mrgreen:

 

Hvor mange Picatinnyspor har du tilgjenglig ??

Link to comment
Share on other sites

Finfin installasjon - tipper den hadde blitt veldig snedig med en Aimpoint Micro på toppen.

 

Muligens hadde det også blitt plass til en 3X bak, på en svingbar LaRue montasje til glede og nytte ved behov... :mrgreen:

 

Hvor mange Picatinnyspor har du tilgjenglig ??

 

Ja, det er Aimpoint Micro jeg ser for meg på toppen der. I tillegg ser jeg at de har diverse kikkerter med lang øyeavstand på Midway. Alt fra billig BSA til under tusenlappen til en Leupold til rundt fire.

 

3X til Aimpoint har jeg egentlig ikke sansen for. På lengre hold kan det være greit med noe annet enn den røde ulldotten å sikte etter, og gjerne noen innretninger som gjør det mulig å forlegge siktepunkt i høyde og side. Dessuten er det vel en grense for hva man skal klistre på en smekker SA-22 uten å skjende den.

 

For moro skyld satte jeg på en svær Meopta Meostar jeg har på langholdsbørsa mi. Det ble bare feil. Vekten ble doblet og øyeavstanden var helt hinsides.

 

Fortsettelse følger....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mens vi venter på far...

 

I dag ankom nok en pakke fra Midway. I pakka lå en simpel BSA 2x20, noen like simple og dertil hørende ringer samt en picatinny-skinne til et annet prosjekt (som man skjønner er jeg begeistret for picatinny-konseptet...)

 

Kikkerten er artig nok, men det fremstår som klinkende klart at dette er en midlertidig greie til jeg tar meg råd til en Aimpoint Micro. Øyeavstanden passet fint, men dorullfølelsen er tilstede. Denne dingsen kombinerer på en måte svakhetene fra både kikkert og rødpunktsikte uten at den nødvendigvis har noen av styrkene.

 

Skarpheten kan jeg ikke si noe om enda siden jeg nylig er laseroperert og ennå ikke har fått tilbake allverdens klarsyn.

 

Til helga skal jeg prøve børsa komplett med lyddemper og subsonic, men i mellomtiden må vi nøye oss med noen bilder. De ser litt uskarpe ut, men det kan jo skyldes mitt slørede syn. Noter forøvrig kofferten jeg kjøpte hos Winge for en stund siden.

 

DSCN3899.jpg

 

DSCN3900.jpg

 

DSCN3901.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Den veksler greit med sub. Mulig jeg hadde en skorstein, men det kan også skyldes at utkasteråpningen er nedoverrettet samtidig som jeg benyttet anlegg i form av ei dyne. Presisjonen var god, men en slenger åpnet 5-skuddsgruppa i hver serie. Jeg skal teste grundigere bare synet blir skarpt, men det kan se ut som om førsteskuddet tar en annen vei enn resten av bygen. Et problem jeg mener er beskrevet i en annen tråd her på salongforumet.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har tittet litt på de trådene, og kan vel ikke helt se å ha funnet en konklusjon. Jeg skal teste litt forskjellige ammo-typer i et litt varmere vær. Jeg skal også prøve med og uten demper og gjøre forsøk med like "ladegrep" mellom hvert skudd.

 

I mitt tilfelle betyr førsteskudd første skudd i hver serie selv om det bare er noen minutter mellom hver. Ved nærmere ettertanke kan jeg ikke kavere for at det er førsteskuddet heller. Det ville jo ha forkludret det hele ytterligere...

 

Det er mulig videre forskning hører hjemme i "kaste førsteskudd-tråden".

Link to comment
Share on other sites

hehe jeg visste heller ikke om det før jeg begynte skyte skuddene på forskjellige blinker eller begynte skyte på elektronikk.

Har prøvd bytte rekylfjær, prøvd pusse løpet, prøvd alt mulig men 1. skuddet fra kald pipe er og blir en x faktor. Etter at våpenet er "skutt i gang den dagen" så er det som oftest greit hele dagen på banen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tillat meg å bumpe tråden.

 

Forrige helg hadde jeg med hele ungeflokken på tur. Da oppsto avtrekksproblematikken igjen. Når de små hendene prøvde å ta avtrekk fikk de noen ganger samme reaksjon fra børsa som jeg fikk tidligere. Skuddet gikk ikke av, men det kom en avtrekksliknende klikkelyd. Dette skjedde ved et skjevt press på avtrekkeren mot venstre, typisk for en høyrehendt skytter med små hender. Og det forklarer hvorfor jeg ikke har merket noe siden jeg er venstrehendt.

 

Slik skal det ikke være, så jeg tok nok en gang med meg børsa til butikken med ordre om fiksing. De prøvde seg med at; "nei, men du må jo trykke avtrekkeren rett inn", men slikt tullprat vil jeg ikke godta. Det er mulig jeg kunne godtatt visse nykker fra et rendyrket konkurransevåpen, men dette er ei jakt- og morobørse som tross alt kostet 7000 kroner. Da bør den virke selv om avtrekket ikke utføres perfekt.

 

Med den samme den er inne til rep vurderer jeg å kappe pipa noen centimeter. Hva synes dere om det? Er slikt forbudt på ei ærverdig børse som Browningen?

Link to comment
Share on other sites

Med den samme den er inne til rep vurderer jeg å kappe pipa noen centimeter. Hva synes dere om det? Er slikt forbudt på ei ærverdig børse som Browningen?

 

Nei, absolutt ikke. Jeg syns faktisk Browningen kler kortere pipe enn de 48cm den er utstyrt med*. Jeg hadde helt klart kappet til 40cm hvis rifla ikke blir for kort da - jfr. med total våpenlengde på 84 cm.

 

*Jeg kjenner flere som har en "altfor stutt" Browning. Sikkert med en pipelengde på kun 30cm. Desverre er dette ulovlig selv om det er mest estetisk og hendig syns jeg.

Link to comment
Share on other sites

Slik skal det ikke være, så jeg tok nok en gang med meg børsa til butikken med ordre om fiksing. De prøvde seg med at; "nei, men du må jo trykke avtrekkeren rett inn", men slikt tullprat vil jeg ikke godta. Det er mulig jeg kunne godtatt visse nykker fra et rendyrket konkurransevåpen, men dette er ei jakt- og morobørse som tross alt kostet 7000 kroner. Da bør den virke selv om avtrekket ikke utføres perfekt.

 

Det er mulig noen kommer til å reagere litt på uttalelsen min over. Selvsagt blir en konkurranseskytter ganske sur dersom våpenet han/hun ga flere titusener av kroner ikke er driftssikkert, men samtidig mener jeg altså at det kan stilles strengere krav til en konkurranseskytter og hvordan håndgrepene utføres, at avtrekket er korrekt osv. Hva driftssikkerhet og krav til enkel bruk angår mener jeg følgende opplisting av våpentyper er riktig (i prioritets rekkefølge):

 

  • Stridsvåpen
    Jaktvåpen
    Konkurransevåpen
    Morovåpen

Link to comment
Share on other sites

Med den samme den er inne til rep vurderer jeg å kappe pipa noen centimeter. Hva synes dere om det? Er slikt forbudt på ei ærverdig børse som Browningen?

 

Nei, absolutt ikke. Jeg syns faktisk Browningen kler kortere pipe enn de 48cm den er utstyrt med*. Jeg hadde helt klart kappet til 40cm hvis rifla ikke blir for kort da - jfr. med total våpenlengde på 84 cm.

 

*Jeg kjenner flere som har en "altfor stutt" Browning. Sikkert med en pipelengde på kun 30cm. Desverre er dette ulovlig selv om det er mest estetisk og hendig syns jeg.

 

Da kapper jeg ca 5 cm, så har jeg litt å gå dersom det skulle være behov for oppussing av kroning senere. Selvsagt med totallengden i bakhodet :)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

La meg vekke tråden opp fra tornerosesøvnen med noen bilder av min nyanskaffede Aimpoint Micro. Jeg er riktignok ikke så imponert over det udefinerte rødpunktet i denne Aimpointen heller. Den er ikke så rund og skarp som jeg hadde håpet (den er ikke det spor bedre enn på Comp M4'n jeg har på 416 faktisk), men det er vel presist nok til å felle ei kråke eller elleve...

 

Siden sist er også pipelengden redusert til 42 cm, så blir den litt mindre ukring med påmontert lyddemper.

 

P1040058.jpg

 

P1040059.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...