Jump to content

Fluktskyting med rifle


Recommended Posts

Det kunne vært lærerikt å hatt en diskusjon rundt fluktskyting med rifle. Drivjakter nedover på kontinentet kan gi store utfordringer for skytteren med dyr i panisk flukt. Hvilke våpen og siktemidler er vanligst å bruke på slik krevende skyting og hvilket treningsgrunnlag og hvilke treningsmetoder bruker man får å opparbeide seg slike ferdigheter?

 

Gjør man avstandsmålinger og fartsmålinger av viltet før man putter jaktammo i børsa eller skytes det på ryggmargsreflekser? Kan våre løpende elg på bane gi et godt treningsgrunnlag på f.eks panisk flyktende hjort?

 

Jeg vet det finnes skyttere som er kapable til spektakulær fluktskyting. Finnes det noen her på Kammmeret så hadde jeg satt umåtelig pris på om Dere ville dele deres erfaringer.

 

Hva krever du av situasjonen før du er villig til å slippe skuddet på uskadd vilt, og når holder du skuddet tilbake?

Link to comment
Share on other sites

Det er flere momenter du kan trene på, her er noen eksempler:

 

- Få børsa opp, fort

- Det skal smelle første gangen siktet er på vei inn mot målet

- Oppfølgingsskudd så raskt som mulig

 

Dette kan trenes på stillestående mål, gjerne 2-3 stk så du må flytte på børsa. Bruk av "timer" gjør treninga mer interessant og du ser fremgang. Se om du kommer ned mot 0,5 sekunder fra pip til treff på 15x15cm på 15 meter. Mye tørrtrening hjelper! Mengdeskyting med noe som er billig å skyte med der lurt, luftgevær, salong, .223 eller lignende. Skyt så mye du klarer og samtidig klarer å holde konsentrasjonen.

 

Jeg tror mer på hagleskyting enn løpe-elg, og du må gjerne trene på å kaste opp duene for hånd. Har du egen skytebane kan du mekke mye rart flytter seg fort.

 

Sikter: Zeiss Varipoint 1.1-4x eller annen god 1-4 kikkert med rødpunkt. Rødpunkt hjelper når det går fort.

 

Selve jaktsituasjonen er anderledes, men treningen fører til at tiden går saktere og at du har bedre kontroll over situasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Du skyter med rifla som du skyter med hagle, med begge øya oppe, ikke sikt, fest blikket på målet, ved kontakt skudd.

Siktemiddel: kikkertsikte med lav forstørrelse 1, 5 - 2,5 eller Rødpunkt ala Aimpoint.

 

Trening sett opp skiver som du skal skyte på med tidspress F.eks 2 skudd på 4 sekunder,

Løpende elgbanen 2 skudd på hver tur elgen gjør.

 

Jeg trener på det vi kaller bjønnskytterprovet

 

4 skudd på stillestående 80 meter

4 skudd på Oppdukkende 15 sek, hold 30 meter

4 skudd oppdukkende mål 2 skudd 4 sek x 2 hold 10 meter

4 skudd på løpende mål 2x2 skudd hold 30 meter (bjønnfigur) blendet midt i løpebanen med ca 3 meter blending

4 skudd på oppdukkende mål mens du går 2 skudd 5 sek med vending mot målet x2

 

Gi seg ut på flukskyting mot himmel eller usikker bakgrunn GJØR VI IKKE

 

En annen trening er å montere ei plate inne i ett bildekk uten felg, og trille denne nedoverbakke og skyte på denne med såmange skudd som mulig for den velter eller blir borte i kratte eller blending

 

Dette er suveren trening for den som har tenkt seg på Drivjakt

 

Det viktigste er at rifla passer med kolben og siktemdler, kolbelengde og kolbehøyde er av meget viktig betydning

Siktemidlene er montert så lavt som det går an, Glem 3- 12x56 det er bedre med en 1,1 - 4 x 24 eller en aimpoint, prøver man å sikte er det enten bom eller at du ikke rekker å skyte disse fire skuddene.

På kammertreffen et eller annet sted hadde det vært mulig å lage ei slik løype om ikke annet for å prøve dette og trene

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har du egen skytebane kan du mekke mye rart flytter seg fort.

 

Noen forslag til enkle blinker som beveger seg? Har forøvrig prøvd meg litt på å skyte leirduer med .22'n. Morro!

 

EDIT: Ser at Villreinjegeren over meg påpeker at han ikke skyter mot usikker bakgrunn/himmel. Det gjør ikke jeg heller når jeg skyter leirduer med salongrifla. Har godt kulefang i form av en høy og bred tømmervegg satt opp nettopp for å skyte på med småkalibrede børser.

Link to comment
Share on other sites

Skyter på rullende bildekk på 20-70 meter. Gjerne flere som kommer etter hverandre.

Har laget en egen bane til dette i et grustak. Har laget banen sånn at vi har trær satt ned i sanden , så en vegbredde fri for hinder, og så trær igjen.Skyter kun med åpne sikter, et fluoriserende rødt fremme på løpet. Har tilpasset customstokk så skyter som regel ikke med baksiktet opp da børsa ligger helt perfekt når jeg hiver den opp. Skyter 3-500 skudd på rullende bildekk i året.

Link to comment
Share on other sites

Du skyter med rifla som du skyter med hagle, med begge øya oppe, ikke sikt, fest blikket på målet, ved kontakt skudd.

Siktemiddel: kikkertsikte med lav forstørrelse 1, 5 - 2,5 eller Rødpunkt ala Aimpoint.

 

Trening sett opp skiver som du skal skyte på med tidspress F.eks 2 skudd på 4 sekunder,

Løpende elgbanen 2 skudd på hver tur elgen gjør.

 

Jeg trener på det vi kaller bjønnskytterprovet

 

4 skudd på stillestående 80 meter

4 skudd på Oppdukkende 15 sek, hold 30 meter

4 skudd oppdukkende mål 2 skudd 4 sek x 2 hold 10 meter

4 skudd på løpende mål 2x2 skudd hold 30 meter (bjønnfigur) blendet midt i løpebanen med ca 3 meter blending

4 skudd på oppdukkende mål mens du går 2 skudd 5 sek med vending mot målet x2

 

Gi seg ut på flukskyting mot himmel eller usikker bakgrunn GJØR VI IKKE

 

En annen trening er å montere ei plate inne i ett bildekk uten felg, og trille denne nedoverbakke og skyte på denne med såmange skudd som mulig for den velter eller blir borte i kratte eller blending

 

Dette er suveren trening for den som har tenkt seg på Drivjakt

 

Det viktigste er at rifla passer med kolben og siktemdler, kolbelengde og kolbehøyde er av meget viktig betydning

Siktemidlene er montert så lavt som det går an, Glem 3- 12x56 det er bedre med en 1,1 - 4 x 24 eller en aimpoint, prøver man å sikte er det enten bom eller at du ikke rekker å skyte disse fire skuddene.

På kammertreffen et eller annet sted hadde det vært mulig å lage ei slik løype om ikke annet for å prøve dette og trene

Flere med gode momenter her men jeg quotet villreinjegeren fordi jeg synes det var en meget god oppsummering.

 

Jeg fattet interesse for fluktskyting med rifle etter å ha fått mulighet til å jakte med støtende hunder. Jag hadde bakgrunn som hagleskytter og mange år i forsvaret med bl.a nærstridsskyting og stridsløyper. Til min store forbauselse så var ikke fluktskytingen noen hokus-pokus.

 

For ordens skyld må jeg nevne at jeg er kompromissløs mot meg selv når det gjelder skudd mot levende vilt. Min selvrespekt og anseelse blandt mine medjegere tåler ikke tulleskyting.

 

Flere nevner skyting på rullende bildekk, det skal testes ut. Jeg har skutt leirduer og flytende ballonger som er satt i bevegelse vha. fiskestang.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hallo.

Skal man få noe fremgang og effekt av trenin på bevegelige mål med rifle, så må du trene store mengder. For at ikke kostnadene skal bli en begrensning, så må du kunne trene billig. Da kommer du ikke unna skyting med luftgevær. Skaff deg en bevegelig målbane for luftgevær, ei brukt konkuranserifle, gjerne av eldre type og en vanlig 4x40 kikkertsikte. Disse målbanene har 2 forskjellige hastigheter. På den langsomme passerer skiva på 4,5 sekund. På hurtigste påsserer skiva på 2,5 sekund. Foranhold på denne skytinga med luftgevær tilsvarer ca det du måtte holde foran med vanlig storviltrifle på ca 50m avstand. Da kan du skyte 10-200 skudd om dagen hele vinteren. Det blir mye større effekt enn om du skulle skyte noen hundre skudd på sommeren. Du vil ha mye å hente på å lære deg den grunnleggende teknikken. Du bør nok ikke skyte på bevegelig vilt på noe over 50m avstand. Hvor langt man skal sikte foran er ren matematikk. Du må vite hvor lang tid kula trenger fra munning til målet. Eks 1 sek:800m/sx 100m = tiden kula trenger. 23m : 4,5sekunder= hvor langt målet flytter seg. Dersom du ganger tiden som kula bruker med avstanden som målet beveger seg pr sekund, så får du forsprang i cm.

 

TEM

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...