Jump to content

Lyst å prøve pistolskyting? ikke lov i Ørsta pistolklubb..


phillipt

Recommended Posts

Her er epost som jeg har sent til Ørsta pistolklubb ang trening/prøve av pistol skyting :

 

 

Hei

> Jeg har vært på Nordvest Sportskyttarlag skytebane siste gong eg var hjem og prøvde pistol skyting, (jobber offshore) og har lyst å blir medlem i klubben. Vi fikk da beskjed at trening skal starte i februar måned i 2010. Har dere trening på innandørs bane på vinter og evt. hvor ofte?

Nordvest Sportskyttarlag har ikke innandørs bane og derfor vil jeg har mulighet å trener på vinter.

>

> Hva er pris på medlemskap i klubben?

 

 

Ørsta / Volda Pistolklubb

Boks 348

6151 ØRSTA

post@ovpk.org

Hei

Du må ha et nybegynner/sikerhetskurs for å bli medlem, kursavgift for 2009 var 1000.- og medlemskontigent 610.-pr/år. Kurset har vi på høsten, hvis vi har kapasitet.

Vi har trening mandager og fredager fra november til april.

Har du kurset fra før trenger du ikke å ta det på nytt, hvis du har kursbeviset.

 

 

Kan jeg trene uten kurs da? Eller må jeg har kurs for å låne pistol i klubben?

> Hvilket klokkeslett er trening mandag og fredag ?

> Som sagt tidligere jobber jeg offshore og er vekk halve året da er det lettere for meg å melde med på et kurs vist jeg vett dato osv. Er det mulig og finner ut dato ?

 

 

Hei

Du må ha kurset for å bli med på trening og låne våpen i klubben.Det er mange med skyteerfaring fra før i klubben men de måtte å ta kurset.

dato er ikke mulig å si,blir ikke planlagt noe nytt kurs før høsten, om det blir kurs for alle eller rekrutter (12-18 år).

 

 

Hei

Jeg syns det er et Veldig dårlig måtte å rekrutterer nye medlemmer . Da jeg var på Nordvest Sportskyttarlag var de veldig hyggelig og hjelpsom dessuten var vi flere uten "kurs" men det var ikke noe problem fordi klubben har en instruktør.

Som du sier: vist folk er interessert å starte med pistol som idrett er det bare å glømme det fordi det kan ta alt fra 6 til 12 måned før de få vite om de få plass på et kurs som Politi mener å ikke har noe betydning for våpensøknad. Sikkerhet? Ja klart det er viktig,, men når du har en instruktør på plass som passe på ”kadettene” som mange andre klubbe gjør her i landet vil jeg trur, så ser ikke jeg noe problem i det. Syns ikke du at de er et dårlig måtte å behandler folk som har lyst og melder seg i et idretts klubb?

 

 

Hei

 

Det er fint at du vil starte med pistolskyting som idrett og bli med i klubben vår. Det er ikkje mulig å trene på banene våre utan å ha gått nybegynnerkurset vårt.

 

Pensum og gjennomføring av dette kurset vert Utført etter retningslinjene frå Norges Skytterforbund, og dette skal vere ganske likt for alle pistolklubbar i Noreg.

 

Kurset vårt går over 4 kveldar i løpet av ein månad og er på ca. 16 timar. Tema er: 1. Sikkerheit. 2. Teoretisk og praktisk opplæring i alle skytegreinene innan NSF-pistol. 3. Trening / øving.

 

Når kurset er fullført kjem ei periode på 6 månader der ein får tilbod om trening ein gong pr. veke med lånt klubbvåpen. Dersom ein har vore aktiv i desse 6 mnd kan klubben stadfeste Aktiviteten overfor

politiet ved eventuell våpensøknad.

 

 

I ØVPK har vi brukt å arrangere kursa 1 gonger i året. Vi er nettopp ferdig med eit kurs. Men pga kapasitetsproblem på bana vil vi ikkje starte nytt kurs før i oktober/november 2010. Dersom du er Interessert i dette kan du ta kontakt med oss i august / september. Du kan også følge med på heimesida vår, www.ovpk.org når nye kurs vil bli arangert

 

 

Jeg spør forum: er det slik i andre klubber? er det bare å glømme pistol skytting hvis man jobbe offshore og passer ikke kurs med turnus da må man vente 2 år før kanskje en kan prøve sporten i det heile?

 

Det virke som det er et "members only club --by invitation only" Vi vurderer hvem vi vil ha i klubben..

 

OBS:Nordvest Sportskyttarlag har en helt anna holding til dette og er veldig hjelpsom med nye "kadetter"

Link to comment
Share on other sites

Ørsta volda pistolklubb, har desverre sprengt kapasitet. Og sist jeg snakket med dem, viste de knappest hvordan de skulle få plass til de eksisterende medlemmene. De kunne jo også ha skrevet at: På grunn av kapasitets problemer, blir der ingen inntak av nye nybegynner medlemmer før tidligst til høsten 2010. Det hadde nok vært betydligt enklere å forholde seg til.

 

Men de har noen feil i opplegget sitt om e-posten stemmer.

Dette fordi de setter 6 måneder fra fullført sikkerhetskurs, det riktige er 6 måneder fra påbegynt sikkerhetskurs, eller fra medlemskapapets start (noe som normalt skal være fra senest det øyeblikk en møter opp på sikkerhetskurset).

Der er ikke anledning til slike egenpåfunn, angående medlemskap. Man enten er medlem, eller er ikke medlem.

Sikkerhetskurs er ikke lovmessigt påkrevd, men ett krav man må tilfredstille for å kunne skyte innenfor NSF. Ergo kan man ikke søke på våpen til program innenfor NSF, uten å inneha sikkerhetskurset.

 

Altså er kravet til sikkerhetskurs slik, at man ikke kan delta i konkurranse, uten dette. Så rent teoretisk, kan man trene under oppsyn i 6 måneder (eller i flere år), for så ta kurset og da direkte sende inn søknad. Like godt som å ta sikkerhetskurset, og regne oppmøter og tid fra kursets start/eller rettere sagt regne fra første registrerte oppmøte.

 

Men dette løses som man sikkert forstår, forskjelligt i de forskjellig eklubbene rundt om. Og dette har gjerne sammenheng med kapasitet og mengde av nybegynnere (1-2stk er som du sikkert forstår, betydligt enklere å holde oppsyn med enn 20-30stk).

 

Jeg vill anbefale deg å se deg om etter annen pistolklubb enn Ørsta/Volda nå i første omgang. Gjerne finn ut om der er noen som passer din rotasjon.

 

Ålesund er vel ikke akkurat så langt unna for deg?

 

Uansett lykke til med klubb letinga.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I den klubben jeg er med i er det slik at selve kursdelene er en teoretisk kveld i undervisningslokale og en praktisk kveld på skytebanen.

Etter dette skal man ta en teoriprøve fra NSF (mener jeg). Når det er gjordt kan man delta på nybegynnertrening.

Etter fem nybegynnertreninger, er det mulig å trene ordinært en dag til i uka på fastsatte dager. Etter minimum 12 treninger i løpet av 6 måneder er kurset bestått, og man får utsted en bekreftelse som man kan bruke som dokumentasjon når man søker om å ervervstillatelse.

Link to comment
Share on other sites

Når kurset er fullført kjem ei periode på 6 månader der ein får tilbod om trening ein gong pr. veke med lånt klubbvåpen. Dersom ein har vore aktiv i desse 6 mnd kan klubben stadfeste Aktiviteten overfor politiet ved eventuell våpensøknad.

 

Dette var praksisen i den klubben jeg ville prøve pistolskyting i for mange år siden også.

 

Jeg endte imidlertid opp med å ikke fortsette, siden denne ene dagen (kanskje det var to dager) i uka man kunne få låne våpen var rimelig kaotisk og jeg fant meg ikke tilrette i klubben. Det var ikke nødvendigvis klubben sin feil. Det skyltes nok mest at jeg ikke "bonda" med noen av de andre rekruttene og det å skulle dra dit da å stå i kø ble ikke aktuellt i lengden.

Link to comment
Share on other sites

Dersom det er slik vi skal ta imot nye skyttere, ville vi ganske raskt avvikle sporten vår, jeg kan ikke se noen som vil gå igjennom denne rekrutteringen over så lang tid, bare for å finne ut om dette er noe de vil drive med.

 

Da jeg startet i min klubb (Asker Skyteklubb), kunne nye skyttere delta på ordinære treninger, med lånt våpen der man ble "passet" på av erfarne sidemenn. På grunn av stor pågang av nye skyttere, har vi nå lagt om, slik at 1 time i uka er satt av til rekrutter, og organisert slik at det skal være en instruktør pr 2 rekrutter. Dette sikrer at man kan begynne med trening med en gang, og dersomman finner ut at dette ikke er noe morsomt, så har det kosta svært lite, både tid og penger. Rekruttene kan ikke delta på konkurranser mm før de har gjennomført sikkerhetskurset. Vi forsøker å avholde kurs 3 ganger pr år for at det ikke skal bli for lenge å vente, selv om det blir litt få på enklete kurs.

 

Den perioden som man må vente på eget våpen, 6 måneder, regnes hos oss fra innmeldingsdato, så må man sørge for kurset innen den perioden, samt at vi krever minimum 12 oppmøter for å si at medlemmet er aktiv. Vår erfaring er at mange faller fra etterhvert, og skal vi holde klubb og idrett i live må vi gjøre inngangen til denne sporten så enkel og hyggelig som mulig, for å dra med nye skyttere.

Link to comment
Share on other sites

philipt,

du har fått saklige og høflige svar på det du spurte om, klubben har greit gjort rede for hvordan de gjør det og hva de krever av deg for at du skal trene på deres bane.

 

At det ikke passer deg er jo synd, men ikke akkurat en OMG! WTF? krise som krever øyeblikkelige foruminnlegg og klaging? Det er jo ikke akkurat som den klubben har monopol på pistolskyting i området er det? Er det ikke bare å kontakte en annen klubb og finne ut om de har kurs som passer din offshore-rotasjon? Jeg ser ærlig talt ikke problemet her...

 

PS: har null befatning med noen av klubbene i området.

PPS: De skriver jo rett ut at de har kapasitetsproblemer i mailen til deg, phillipt. Hvorfor du ikke greier å akseptere dette skjønner jeg ikke helt.

PPPS: En siste, velkommen til forumet :D

Link to comment
Share on other sites

philipt,

du har fått saklige og høflige svar på det du spurte om, klubben har greit gjort rede for hvordan de gjør det og hva de krever av deg for at du skal trene på deres bane.

 

At det ikke passer deg er jo synd, men ikke akkurat en OMG! WTF? krise som krever øyeblikkelige foruminnlegg og klaging? Det er jo ikke akkurat som den klubben har monopol på pistolskyting i området er det? Er det ikke bare å kontakte en annen klubb og finne ut om de har kurs som passer din offshore-rotasjon? Jeg ser ærlig talt ikke problemet her...

 

Det er ikke at "de passe ikke meg" men at de er et "members only club"

Ørsta er et "lite" bygd på Sunn møre, jeg trur neppe at det er folke kaos på kvar trening eller at folk vente i kø. De skrive ikke at de har ikke kapasitet. Tenk litt... du må vente fra 1 til 2 år bare for å prove et skydd. Det har ikke monopol på pistolskyting ja ..men vist du må kjøre 1-2 timer til neste klubb fordi Ørsta pistol klubb praktisere noe som nesten ingen andre klubb i landet praktisere .. Hvorfor er Nordvest Sportskyttarlag ikke slik?

Er det sprengt kapasitet i Ålesund pistol klubb?

Slik de skrive på nettside til Ålesund pistol klubb så er det bare å stikke inn å prøve.

Er Ørsta pistol klubb et "eksklusive klubb"?

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg trene uten kurs da? Eller må jeg har kurs for å låne pistol i klubben?

 

Slik jeg tolker det så vil du trene uten å ha kurs.. du må ha kurset for å skyte/trene under oppsyn av standplassleder de første 6mnd etter avgitt kurs. så etter det kan du søke på egen pistol og da kan du jo trene akkurat når det passer deg:)

 

å prøve pistolskyting er vel de fleste kluber åpne for.. at du kommer en kveld og prøver pistolskyting 1 gang. så kan du ta kurse å delta på treninger når du er hjemme fra nordsjøen etter det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått flere privat melding fra medlemer i forum som skriver til meg at de har fått samme eller dårligere behandling av Ørsta pistol klubb.

 

Slik jeg tolker det så vil du trene uten å ha kurs.. du må ha kurset for å skyte/trene under oppsyn av standplassleder de første 6mnd etter avgitt kurs. så etter det kan du søke på egen pistol og da kan du jo trene akkurat når det passer deg:)

 

å prøve pistolskyting er vel de fleste kluber åpne for

 

Jeg vil gjerne ha kurs men ikke etter 2 år . Som ku kan lese fra epost Klatrechris er ikke Ørsta pistol klubb åpne for noe prøve skyting...

Link to comment
Share on other sites

phillipt

Du har min fulle medfølelse da eg hadde lignende opplevelser når eg ville prøve pistolskyting for første gang.

Ble annbefalt og kontakte en anna klubb og eg så gjorde.

Det medførte en kjempe start på min pistol karriere.

De tok hjertelig imot meg og har nå endt opp med egent våpen og mange nye venner :D

Her praktiseres det slik som vingmutteren sier:

 

Altså er kravet til sikkerhetskurs slik, at man ikke kan delta i konkurranse, uten dette. Så rent teoretisk, kan man trene under oppsyn i 6 måneder (eller i flere år), for så ta kurset og da direkte sende inn søknad.

 

 

Cracy-John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

:roll: Beklagligvis er kapasitetsproblemene ganske så reelle for iallefall enkelte klubber. Vår klubb her har måttet avvise flere intresserte den siste tiden da det ikke er noen som har tid til å hjelpe de nye.. Litt av problemet er også at antallet 'aktive' er ganske likt antall standplasser.... Hmmm? Det vil si at det er nybegynnerene som må vente.... :oops:
Link to comment
Share on other sites

Hjørungavåg Pistol-klubb er ca. 45 min.reise fra Ørsta om det kunne være av interesse. Her har vi plass til flere,og har en lett og fin stemning.

Vi bruker å møtes kl.1400 på lørdagene og holde på et par timer. Nå har vi vinterpause.

Kan ikke se noe problem dersom du vil komme å prøve pistol og/eller revolver når vi er i gang igjen etter vinteren.

Link to comment
Share on other sites

OK,

jeg kjenner ikke detaljene her men:

 

De skrive ikke at de har ikke kapasitet.

 

Her er fra din første post:

 

I ØVPK har vi brukt å arrangere kursa 1 gonger i året. Vi er nettopp ferdig med eit kurs. Men pga kapasitetsproblem på bana vil vi ikkje starte nytt kurs før i oktober/november 2010.

 

Om det er en "members only" klubb vet vel du bedre enn meg, men kan ikke se noe sånt ut fra korrespondansen din. Det enkleste er å prøve en annen klubb.

Link to comment
Share on other sites

Hjørungavåg Pistol-klubb er ca. 45 min.reise fra Ørsta om det kunne være av interesse. Her har vi plass til flere,og har en lett og fin stemning.

Vi bruker å møtes kl.1400 på lørdagene og holde på et par timer. Nå har vi vinterpause.

Kan ikke se noe problem dersom du vil komme å prøve pistol og/eller revolver når vi er i gang igjen etter vinteren.

 

Det var Hjørungavåg Pistol-klubb som jeg besøkte først Jan og som jeg skrev var jeg "hjertelig velkommen" som ny medlem. Stemning var heil topp og instruktør var veldig behjelpelig. Som du sier pga vinterpause og innendørs bane vil jeg har mulighet å "trener" fram til Hjørungavåg Pistol-klubb starte vanlig trening februar-mars måned. Jeg skrev innlegg i forum nettopp fordi det er så forskjells behandling i klubber. Den så kalte "kapasitet" problem kommer ikke opp fra dem før jeg skrev 4-5 mail til dem. Som sagt folk fra forum skrive privat melding til meg og sier at det er ikke noe "kø" på trening i Ørsta. Prøve en annen klubb? klart det: Hjørungavåg Pistol-klubb

men saken er at Ørsta pistol klubb kan ikke drive slik ...De ødelegger for sporten syns jeg.

De selv sier at de følger etter retningslinjene frå Norges Skytterforbund ...

En klubb er der for å hjelpe eksiterende medlem og nye potensiell medlemmer som for eks. Hjørungavåg Pistol-klubb og nesten alle andre klubber gjør her i landet.

 

Her er mail jeg har fått fra et forum medlem:

 

Hei.

Jeg gikk på skole i Ørsta for noen år siden, og fikk samme beskjed. Fikk trene en gang, og måtte så vente på kurs. Var innom klubben omtrent hver uke, for å spørre om når kurset skulle være. Så ei uke, var jeg bortreist, og fikk ikke vært innom og spurt, og da holdt de kurset samme helg. Fikk som kommentar at jeg burde ha fulgt med i lokalavisa???????

 

 

Kurset ble tatt året etter, på Østlandet.

 

 

Ørsta Pistol klubb: VIP MEMBERS ONLY. DONT CALL US ....WE CALL YOU IF YOU EVER GET A INVITATION...

Link to comment
Share on other sites

Vi skal ha årsmøte i Hjørungavåg Pistolklubb 16.januar og da blir det muligens noe forandringer i styret. Har forstått det slik at Steven Bendal trekker seg siden han har flytta.

Rette mann å kontakte nå er Odd Fredriksson.

 

 

 

Uten at jeg skal kommentere noe,så synes jeg det som kommer frem om klubben i Ørsta høres meget merklig og beklagelig ut.

Å drive med sport skal være moro.

Vi har også sjøfolk i klubben som er vekk i lange perioder,og det har aldri vært noe problem i så henseende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...