Jump to content

Rolling Block 8x58 lekker kruttgass bakover


magnumlars

Recommended Posts

Eg har eit par svenske rolling block rifler i 8x58rd i bortimot perfekt stand. Eg synest det er artig å lufte slike gamle børser ein gang iblandt og tenkte det kunne vore greit med nokre snille ladningar for litt uformell skyting i tillegg til at eg synest ikkje 135 år gamalt stål treng fulle ladningar for å spre litt glede :)

 

Eg har frå før skote kraftigare ladningar med 43 grs N-140 bak 185 grs remington cl. Presisjonen har vore meget god, men eg har hatt enkelte tilfeller der kruttgass har lekka bakover for å gje meg eit pust midt i trynet. Ikkje noko særlig artig!

 

Tenkte eg ville prøve nokre lette ladningar med 150 grs hornady kule og 20 grs N-120. Dette vart skikkelig dårlege greier! Første skot, ein solid etterbrennar. Andre skot, ein skikkelig gasslekkasje bakover som traff meg midt i augene. Tredje skot (frå hofta :D ), ingen anntenning av krutet i det heile, tennhetta gjekk av og skubba kula so vidt inn i riflinga. Etter tredje skotet tok eg kveld!

 

På førehand var alle tomhylser gløda i halsen nettopp for å sikre at denne utvida seg nok til å tette for kruttgassane. Kun 3/4 av halsen pressa for å unngå pressing av hylsekroppen. No skal det seiast at diesettet eg har, produsert av ein viss Sture Schølin knapt nok er verdt portoen. Einaste bruken der det fungerar sånn nokolunde er til omforming av 45/70 til 8x58 rd hylser (hylser brukt i episoden over var Bertram 8x58rd).

 

Kva har folket her av erfaring med problematikken eg møter her? Når ein tenker seg om er RB-mekanismen litt "skummel" om ein ikkje får full tettning av hylsa i kammeret då ein vil få (som meg) gasslekkasjen midt i fleisen. Reduserte ladningar er vel nettopp ein typisk utløysande årsak for mangel på utvidelse av hylsekroppen som fører til sota hylser og gasslekkasjar. I boltrifler merkar ein som oftast ikkje noko til dette då ein er meir eller mindre beskytta mot slike fenomen.

 

Er det slik at ein faktisk må lade dei gamle RB i 8x58rd ganske tett opp til standard ladningsnivå for å unngå gasslekkasje (hmm.. eg fekk jo og gasslekkasje ved full ladning..)? Eller har nokon her positive og ikkje minst trygge erfaringar med lette koseladningar til 8x58rd?

 

Eg ser jo at necksizing er ein nødvendighet når ein opererar med romme kammer som ein ofte finn i RB i 8x58, men RCBS diesett kostar jo eindel tatt i betraktning at ein fyrer av 20-30 skot annankvart år. Derfor har eg sett meg om etter økonomiløysingar. Det eg muligens har komme fram til er at eit diesett til 325 WSM skulle duge til å presse halsen, få ut tennhetta og seatingdia til å presse i ny kule. Etter som eg har funne ut har 325 WSM eksakt samme mål som 8x58rd hylsehalsdiameter (i motsetning til eindel andre 8mm patronar).Eit Lee 325 WSM die-sett skaffast for eit par hundrelappar og vil vere betraktelig billigare enn å kjøre fullt løp å kjøpe RCBS 8x58RD die-sett.

 

No er eg gladelig mottakeleg for fornuftige synspunkt og erfaringar :D

Link to comment
Share on other sites

Hei

Min erfaring er at 8`ern trenger ordentlig trykk for å virke.43gr med 140 er en ganske svak ladning,jeg har vært oppe i 48gr med 140 med samme kulen uten tegn på overtrykk.For meg virker det som disse børsene skal ha standard ladning for å fungere optimalt.

Bertram hylsene kan med fordel glødes i halsen da messingen er ganske sprø i disse hylsene.

Link to comment
Share on other sites

bruk ladedata for 196GN kuler fra Mauser patroner og hold deg til det,

alle andre løsninger gir gasslekasjer bakover som du opplever.

 

45 basic hylser er det billigste alernativet til å forme om hylser til børsa.

Diesett kjøper du via Buffaloarms.com de har diesett fra C&H4D som er helt greie til ditt bruk.

de har flere varianter for dette kalibret siden noen av de riflene danskene brukte hadde forskjellige Headspace, det trenger du ikke å tenke på i din rullekloss.

 

Fordelen med 4D diesett er at det er lettere å forme om hylser fra 45Basic.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig tror jeg det er noe alvorlig feil med børsa, patronene og alt ladeutstyret. Men siden du er såpass greap kar kan jeg gi deg en tusenlapp for det...

 

Jeg ladet (med bly kule og svartkrutt... vi lurer fortsatt på hvor kulene havnet...) på en C&H 4D die sett til to RB'r brukte Sara og Bertram Hylser (glødet ikke) Opplevde at diestett var veldig "trangt" og stor forskjel på skulderens plasering i forhold til skutte patroner :? Hadde ca 25% svinn på patrone, sprekk i kroppen vanligste.

Link to comment
Share on other sites

Er en del av Bertram hylsene som har litt sprø messing og sprekker. Det hjelper selvsagt ikke at det ofte er romslige kammer på disse riflene. For å ungå sprekking, la jeg en runde tape nær randen (ca 2 mm bred) og fikk hylsa bedre sentrert i kammeret. Sprekkene jeg opplevde var alltid kl. 12 hvor jo hylsa som ved avfyring lå lavt i kammeret, fritt kunne utvide seg. Det å lade denne til mer enn original hastighet med rett brennhastighet på kruttet, anser jeg som svært risikabelt.

Om du gløder hylsa noe ned på kroppen, mens den står i vann og deretter velter den, vil jeg anta at du får bedre tetting.

Selv trenger jeg et høyere korn til min????

Link to comment
Share on other sites

Eg må sei meg enig at eg synest det virkar litt feil/ risikabelt å måtte lade denne patronen opp på 8x57IS nivå for i det heile tatt vere sikra mot gasslekkasje. Foretrekker heller å få gass i trynet enn halve mekanismen :wink:

 

Meinar eg har lest her ein plass om nokon som hadde gode erfaringar med lettare ladningar med N-110 krutt?? Brukar ein kjapt nok krutt i passelege dosar er vel det ein måte å sikre at trykket stig so raskt at hylsa får ekspandert i kammeret?

 

Eg har i alle fal aldri opplevd gasslekkasje eller sota hylser når eg ladar 30-06 med ynkelege 10 grs N-310 for subsonic ladningar..

 

Eg kan jo opplyse om at når eg skaut med svartkrutt (full hylse) hadde eg ikkje problem med gasslekkasje.

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd at jeg har måttet frese ut innvendig halsvolum på Betrams hylser . Jeg bruker forøvrig CH4D sett med ekspander 321 for ekspansjon av hylsehals , kan kanskje trå til med en ekspander i 323 .

Forøvrig kommer det inn en ny ladning med dier til uka bla 8x58RD .

Olav

Link to comment
Share on other sites

Må si meg litt enig med nevs her, bruk 196gr kuler, eller gjør som jeg gjorde, kjøp deg en eske med 195gr Hornady SP.

Har prøvd en god del forskjellige kuler, men det er utvilsomt disse (vektmessig) som går best, iallefall i min 8'er, sleit også med kruttgass og imploderte hylser i begynnelsen,

men etter jeg fant godladninga så er det en fryd å lufte høna og hanen uten bekymringer. Start på 43gr med N140 bak en 195/196gr kule og jobb deg oppover om det soter/ikke tetter.

 

De første patronene jeg testa i RB'en var noen orginale 8mm M/89, disse gikk omtrent i senter på 100 meter,

men etter jeg fant den rette ladninga for min børse så måtte jeg file ned baksiktet med ca 2mm for å komme ned i senter på 100 meter.

Dette sier meg at de orginale ladningene (8mm M/89) var en god del slappere enn de jeg bruker nå, men 40-50 cm forskjell pga ladningen høres da vèl mye ut...?

Link to comment
Share on other sites

Eg må sei meg enig at eg synest det virkar litt feil/ risikabelt å måtte lade denne patronen opp på 8x57IS nivå for i det heile tatt vere sikra mot gasslekkasje.

 

jeg snakket om kuler fra mauser patroner ikke ladedata.

 

N 110 krutt er ingen løsning. jeg vet at enkelte har prøvd seg med det og fått en haug med spretkt stål i hendene.

Link to comment
Share on other sites

Dette sier meg at de orginale ladningene (8mm M/89) var en god del slappere enn de jeg bruker nå, men 40-50 cm forskjell pga ladningen høres da vèl mye ut...?

 

Var ikkje den originale M89 lada av Norma betegna som ganske "frisk" i RB og Dansk Krag? Når det gjeld kor kraftig ladninga ein brukar er, er vel chronograf det einsaste som er å lite på. Mykje rart ein kan komme fram til med å tru at treffpunkt seier noko om hastigheten. For samanlikninga si skuld har eg ei rifle der treffpunk på 100 meter er lavare med lett kule i høg hastighet enn tung kule i moderat hastighet.

Link to comment
Share on other sites

men etter jeg fant den rette ladninga for min børse så måtte jeg file ned baksiktet med ca 2mm for å komme ned i senter på 100 meter.

Dette sier meg at de orginale ladningene (8mm M/89) var en god del slappere enn de jeg bruker nå, men 40-50 cm forskjell pga ladningen høres da vèl mye ut...?

Betyr vel heller de ladningene du bruker er en god del slappere. Da om jeg forstår rett og dine ladninger treffer 40-50cm for høyt @100m. Det er jo uansett bare å kronografere?

Å drive tro ting om hastigheter er helt nytteløst.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Her tror jeg det ligger inne en misforståelse ett eller annet sted, men for at det skal være klart: Jeg bruker alltid kronograf når jeg forsker på ladninger, poenget var at jeg ikke kronograferte de få "fabrikkpatronene" jeg hadde, men utifra at de gikk så mye lavere enn de jeg har lada selv så antok jeg at de var en god del slappere...

Link to comment
Share on other sites

Men LongRange,

På 100m er det da helt normalt at svakere ammo (særlig med tyngre kuler) går over, tildels høyt over. Prøv med revolver :roll: da går de 2m over...

Mine 830m/s 156gr Oryx går akkurat så mye over 900m/s 140gr Amax på 100m at de har samme treffpunkt på 300m...

 

RBen er jo ei lett børse som vipper en god del (iallefall når jeg skyter), og løpstiden er nokså lang, så jeg synes ikke dette er noen overraskelse. Dog er det bare en teori.

 

Det er mer enn en gang jeg har gjort samme tabben - å ikke kronografere noe jeg absolut burde kronografert.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg forholdt meg til data fra Ladeboken. De hadde kronografert fabrikkammo, laborerte sine data til samme hastighet med max ladningene.Med samme kulevekt og hastighet, treffer jeg ca 1/2 meter for høyt på 100. I rifle går vel tyngre kuler lavere, men også forsøk med kuler over 200 grs, gir for høyt treffpunkt. Ønsker meg derfor nytt forsikte, da jeg ikke vil sveise opp det originale.

Link to comment
Share on other sites

Men LongRange,

På 100m er det da helt normalt at svakere ammo (særlig med tyngre kuler) går over, tildels høyt over. Prøv med revolver :roll: da går de 2m over...

Mine 830m/s 156gr Oryx går akkurat så mye over 900m/s 140gr Amax på 100m at de har samme treffpunkt på 300m...

 

RBen er jo ei lett børse som vipper en god del (iallefall når jeg skyter), og løpstiden er nokså lang, så jeg synes ikke dette er noen overraskelse. Dog er det bare en teori.

 

Det er mer enn en gang jeg har gjort samme tabben - å ikke kronografere noe jeg absolut burde kronografert.

 

K

Joda, jeg skjønner og har sett dette i praksis, men munningsvippen på en revolver kan egentlig ikke sammenlignes pga proporsjonsforskjellen mellom RB'en og revolveren.

Norma 8mm M/89 har 12,7 grams (185gr) kuler og jeg har problemer med å skjønne at en kule som er "bare" 10gr mer skal kunne havne nesten en halvmeter over...? (viss ikke svaret ligger i hastighetsforskjellen?)

 

Irriterende at jeg ikke målte Normapatronene, er det ingen her inne som vet hvor fort disse går?

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært godt å få et svar på hvor fort disse går, men som Sauer200STR sier så står det mest sannsynlig i ladeboken et sted :oops:(som jeg selvfølgelig ikke har tilgang på her)

 

MEN! La oss tippe vilt og si de har ca 700 m/sek, hvordan i f kan det da være så stor høydeforskjell? :?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kanskje det hjelper litt å sette kulene litt lenger ned i hylsa? Jeg har noen svakt ladde Bertram patroner, som jeg ikke gidder å demontere. Så fort Fenris1 er ferdig med å låne hylseholderen min, så skal jeg presse kulene et par mm lenger ned i disse. Så får vi se om disse blåser mindre ut av rompa på RB'en. :D

 

Mitt RCBS Die sett har ikke crimpe spor i kulesettedien, (er dette vanlig?) ellers hadde jeg prøvd med en solid crimp.

 

Vet ikke om dette har noe for seg ennå, men en ting er sikkert: Jeg bruker alltid skytebriller når jeg skyter med RB'en, og kommer til å gjøre det hvis jeg skal prøve den på jakt også.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Briller har jeg startet å bruke under all skyting etter jeg fkk en sprut av varm messing, olje og kruttgasser i ansiktet etter en hylse som sprakk i en mauser for noen år tilbake.

 

Så da jeg fikk hylsesprekk i rolling blocken i sommer var jeg glad jeg brukte briller.

 

Hylsa var ny bertram hylse og 2 av 20stk hylser overlevde ikke første lading og skyting. De 18 jeg har igjen har overlevd 4 skytinger.

 

Jeg lader svakt men har ikke problem med gasser som kommer bakover i mine 8x58rd rifler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...