Jump to content

Rådyr med tre bein


Gulars

Recommended Posts

Min kone er dyrenes og fuglenes venn. Vi bor helt i skogkanten, og har et yrende liv utenfor vårt kjøkkenvindu takket være maten min kone legger ut. I det siste har det av og til dukket opp et rådyr med kun tre bein. Det høyre bakbenet er, av en eller annen grunn, kappet av rett under kneet. Dyret kan bevege seg, men det går litt smått. Jeg synes det er vondt å se på, og lurer på om noen rådyrkjennere kan si meg om dyret har mulighet til å overleve.

Alternativet er å avlive det stakkars dyret. Derfor er innlegget under "Lover og regler". Har jeg lov til å ta dyret av dage i barmhjertighet? Fra kjøkkenvinduet kan jeg skyte uten at noen vil være i fare. Det eneste er at naboer kan sjeneres av smellet.

Jeg kan selvsagt ringe viltnemda. Men jeg tviler på at de er villige til å sitte her på post i, kanskje, dagesvis.

Anyone?

Link to comment
Share on other sites

Nye dyrevelferdloven:

§ 4. Hjelpeplikt

 

Enhver som påtreffer et dyr som åpenbart er sykt, skadet eller hjelpeløst, skal så langt mulig hjelpe dyret. Dersom dyret er et dyr fra dyrehold eller storvilt, og det ikke er mulig å yte god nok hjelp, skal eieren eller politiet varsles umiddelbart.

 

Dersom det er åpenbart at dyret ikke kan leve eller bli friskt, kan den som påtreffer dyret avlive dette med det samme. Dyr fra dyrehold og storvilt skal ikke avlives i henhold til denne bestemmelsen dersom det lar seg gjøre å få tak i eieren, veterinær eller politiet innen rimelig tid.

 

Nødvendige utgifter til tiltak etter denne bestemmelsen skal staten betale, men utgifter knyttet til tiltak overfor dyr fra dyrehold kan kreves tilbake fra dyreholderen eller eieren.

 

Bestemmelsen i første og andre ledd gjelder tilsvarende for den som påfører dyr skade, men vedkommende kan ikke kreve dekning av staten for utgifter til hjelpetiltak.

http://www.lovdata.no/all/hl-20090619-097.html

Link to comment
Share on other sites

Hadde en bukk som var i meget bra kondisjon gående i minst 3 år med avkappet framben, klarte seg minst like godt som de med 4 i de årene vi så den

Så lenge den har matvett og ser ut til å være i nogenlunde samme kondisjon som de andre er det ikke mye å bry seg om, du har sikkert mere ondt av å se den enn den har selv.

Link to comment
Share on other sites

Siterer her noe jeg skrev på Sluttstykket for noen år siden.

 

Sitat:

Skrevet: 10 Nov 2007 14:50 Tittel: SLUTT PÅ LIDELSENE !!!

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Fikk i går morges tlf om at ett rådyr gikk på tre ben på nabovaldet her

Jeg ringte umiddelbart grunneieren og fortalte om det og spurte om det var greit at jeg prøvde å skyte det, noe som var helt ok (selvfølgelig)

Dro så for å se etter dyret men fant det ikke

Bestemte meg fo å dra ut tidlig i morges for å se om jeg kunne finne spor etter det i dag. Sporsnø i dag Fant spor ca 100m fra der jeg bor og skjønte hvor det hadde tatt veien. Det stemte, plutselig fikk jeg se det i en åpning i kulturlandskapet, men det ble også "var" meg og stakk. Så da at dette var rette dyret Etter litt smygjakt klarte jeg å komme på godt hold men det var litt tett. Fant omsider ett hull i tetta som det gikk å skyte gjennom. Trådkorset ble plasert på bogen og skuddet gikk. Dyret raste ut 10m og falt dødt om

I å med at dette ikke var på mitt terreng dro jeg straks til grunneirern og han ble med å hentet dyret. Det viste seg da at dyret manglet nederste del av høyre forben. Det så ut til å vere en gammel skade, da såret var grodd. Jeg ringte da viltnemden i komunen og fortalte det hele. De kunne da fortelle at de i vår hadde fått melding om en bukk som gikk på 3 bein i samme område. De hadde da rykket ut for å prøve å felle dyret, men hadde ikke lykktes. Den jeg skjøt var en bukk, samme tro

Grunneieren orienterte formannen i grunneierlaget om saken og han var glad for at dyret var felt. Han fortalte også at dyret var observert i elgjakta.

Viltnemda bestemte at bukken ikke skulle gå på noen sin kvote og jeg kunne gjøre hva jeg ville med den. Startet med å flå men fant raskt ut at dette ikke var meneskeføde, men egnet seg best til revåte.

Dyret var så magert at en kunne nesten se tvers gjennom det og kjøttet hadde ikke noen delikat farge akkurat.

 

Vil gjerne ha forumets syn på min, grunneiers og viltnemdas håntering av saken

 

Jeg er i hvertfall glad for å ha avsluttet denne bukkens lidelser

 

PS: Vil for ordens skyld presisere at JEG ikke har skutt på dyr som ikke har havnet i fryseren

 

Sitat slutt:

 

Denne episoden skjedde i jakta så ringte derfor ikke viltnemda før etter at dyret var skutt.

I å med at det ikke er jakttid nå så må en ringe viltnemda først, så avgjør de hva som skal gjøres.

Skal jeg tippe, vil de gi deg tilatelse til å felle dyret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg og en kompis var på bukke jakt for noen år siden da vi plutselig fikk se ett rådyr, han var raskt oppe med rifla men så da at det var ei gjeit men vi ble nå stående å se på dyret og oppdaget da at det hadde bare tre bein. vi bestemte oss for å felle dyret og gjorde det og ringte viltnemnda siden dette var i bukke jakta. Vi hadde gjort det eneste riktige mente di og vi kunne beholde dyret og trengte ikke bekymre oss om brunstsmak var svaret vi fikk fra dem 8)

 

Personlig syns jeg du burde avlivet dyret, det kan være det kan klare seg fint men er det egentlig en sjangse og ta at dyret går å lider selv om det kansje klarer seg :?: Jeg syns ikke det, bedre å være på den sikkre siden og avlive det, da er en ihvertfall sikker på at det ikke lider :!:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...