Jump to content

Romjulsjakt på dåhjort.


Fanten

Recommended Posts

Min kone tok jegerprøven i våres og har vært med på flere jakt-turer i høst. Med unntak av en bever, har hun ikke lykkes med felling av vilt. Siden min kone er svensk, og vi skulle på familiebesøk i broderlandet, så undertegnede en del muligheter åpne seg. Nettet ble flittig brukt på leting etter egnet jakt og valget falt til slutt på et jakthegn med kronhjort, muflon og dåhjort. Vi tinget på en todagers pakke med hver vår dåhjort i medaljeklasse. Alt burde ligge til rette for min kones debut som storviltjeger.

 

Nå vet jeg at en del av kammerfolket har sterke meninger om jakt i hegn, men la dette være en tråd om min kones første storvilt og IKKE en diskusjon om for/mot jakt i hegn. Takk!!

 

Etter en lang dag på reisefot med en del innlagte pliktbesøk, ankom vi hytten vi skulle bo i tidlig på kvelden tirsdag 29.12. Etter litt informasjon fra en meget trivelig jaktvert, en enkel middag og ei flaske vin på deling, ble det tidlig kvelden for oss. Vi hadde tross alt begrenset med tid. Vi hadde høflig takket nei til alle invitasjoner på nyttårsaften, men hadde likevel maks en og en halv dag å jakte på.

 

Vi var oppe før kl.8 og spiste en solid frokost. Jakten skulle foregå som en kombinasjon av trykk- og smygjakt. Forholdene var langt fra enkle, med 20 cm snø og -12 til -15 grader. Hegnet var 800 mål stort og inneholdt ca 60 dåhjortbukker i alle aldre.

 

I grålysningen var vi ute, og ruslet sammen inn i terrenget. Vi gikk helt til endes av terrenget hvor vi hadde fått beskjed om at det sto et jakttårn. Tanken var at min kone skulle poste i tårnet og jeg skulle forsøke å ”dytte” på dyrene i hennes retning, samtidig som jeg ville gripe muligheten om den bød seg. Dette fungerte ganske bra, min kone fikk dyr på post, men en kombinasjon med for små bukker og litt vanskelige skudd, gjorde at hun holdt igjen. Imidlertid ble det med det ene forsøket, hun holdt på å fryse fast i tårnet så taktikken ble lagt om. Vi forsøkte nå smygjakt på hver vår kant, og håpet at vi samtidig kunne støkke dyr til hverandre. Ikke så enkelt med smyging i snø ved slike temperaturer, men dyrene var heller ikke villige til å flytte særlig langt av gangen. Flere ganger hadde vi dyr på skuddhold, men de var alltid mistenksomme og var som regel på vei fra oss. Dette, i kombinasjon med ren uflaks, (min kone siktet på en pen bukk da jeg klarte å støkke for henne ved å plystre for å vite hvor hun var :oops: ) gjorde at jeg begynte å tvile om vi i det hele tatt skulle klare dette. Tiden gikk og det ville snart bli mørkt. Vi hadde selvfølgelig muligheten til noen timers jakt på nyttårsaften, men da ville vi i tilfellet ikke være hjemme før seint på natta.

Vi hadde ikke med oss jaktradioer (en tabbe), så det ble til at vi brukte sms for å holde kontakten. Ved 14-tiden fikk jeg en melding om at kona var helt nord i terrenget og hadde mye dyr i nærheten. Jeg hadde nå i lengre tid fulgt en flokk med bl.a. et par fine bukker, men aldri kommet til skudd. Min flokk dreide nå mer eller mindre i hennes retning og jeg fulgte på. Her kunne jeg jo slå to fluer i en smekk! Min flokk stoppet ca 300m sør for der min kone hadde dyr, og jeg la meg ned for å forsøke å finne en egnet bukk i siktet. Dyrene var urolige og vegetasjonen forholdsvis tett. Men så! Der kom det en pen bukk til syne, men vinkelen var ikke god; veldig skrått bakfra. Jeg holdt den i siktet og håpet den skulle snu litt på seg. Avstanden var ikke mer enn 70-80 m. Plutselig hører jeg tunge skritt i snøen! Pokker! Er det kona? Dåhjortene tar ut og jeg vrir på hodet for å se hva de tunge skrittene ble forårsaket av. Og der rusler den største kronhjort jeg noen gang har sett! Ja ja…. Nok en mulighet spolert, men opplevelsen var likevel stor. Jeg rusler sakte etter min flokk, jeg hører de et par hundre meter lenger framme. Jeg gjør en liten bue for å få det riktige værdraget og får en sms fra kona: Hennes dyr trekker nedover mot meg! Litt i villrede om hva jeg nå skal gjøre, sender jeg en sms for å få litt flere detaljer fra henne. Min flokk står forholdsvis rolig, så jeg kan kanskje nå doble mine muligheter…? Mens jeg står og vurderer, hører jeg det kommer dyr fra konas retning. Her er det visst bare å finne seg en egnet post! Finner en laglig stein og legger an børsa (SAKO 75 ss, 6,5x55 med Swaro 2,5-10x56). Ikke lenge etter kommer det dyr sigende, men de er hele tiden i bevegelse. Finner en fin bukk og forsøker å følge denne da det plutselig smeller. Smellen er ikke til å ta feil av; det er min kones Kongsberg M83, 308Win med en A-tec demper. Dyrene tar selvfølgelig i vei og min sjanse er foreløpig spolert. Men hva pokker gjør vel det! Da min kone aldri gjør noe overilet, er jeg skråsikker på at hun har skutt sitt første storvilt! Jeg sender en sms og får straks bekreftelse: Hun har skutt! Jeg mer eller mindre løper opp mot henne for å gratulere, litt betenkt på hennes reaksjon etter fellingen. Men ingen grunn til bekymring! Hun er nesten upåvirket! Bare stolt. (Jeg er nok mer ”oppe” :roll: ) Og det har hun grunn til. Ett skudd, perfekt rett bak bogen. Dyret gikk maks 20m. Men… Hva annet kunne jeg vente av en tidligere offiser i det svenske flyvåpen og med en lang karriere som flygeleder. Den dama er iskald år det gjelder! 8)

 

Etter flere gratulasjonsklemmer og litt fotografering, begynner jeg å vurdere mine muligheter, ”Hennes” flokk har stoppet et par hundre meter unna. Vi hører tydelig bukkene knuffer hverandre med gevirene. ”Min” flokk hører jeg ikke noe til, så jeg bestemmer meg for å følge hennes. Etter et par hundre meter får jeg øye på dyra. De står i ganske tett vegetasjon, men jeg får øye på en bukk som står litt åpnere til og med bredsida til. Ned i liggende og får lagt trådkorset på bogen. Den faller i skuddet. Og det var i grevens tid. En halv time etter var det mørkt, og vi kunne bruke hele neste dag på gjenstående familiebesøk og hjemreise.

 

23t1g13.jpg

 

Begge bukkene ble ”forhåndsmålt” til bronse, men min var størst! (Det skilte 0,1 poeng)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Artig detta "Fanten", har selv jakta dovhjort i hegn flere ganger. Også på friland. Det er ikke så enkelt som folk vil ha det til. Da har du vel sørga for og få en "jaktidiot" til i familien. Gratulerer til begge to. :D

Link to comment
Share on other sites

Sånn.... Da har jeg forsøkt å gjøre bildet litt mer "stuerent".

Og håper da inderlig ikke at noen tror det var noe "muffens" med denne jakta.

 

@Gråhund: Har jo hele tiden, siden hun tok jegerprøven, hatt et håp om å tenne en gnist hos henne. Ehhh... JAKTgnist altså... 8)

Link to comment
Share on other sites

Sånn.... Da har jeg forsøkt å gjøre bildet litt mer "stuerent".

Og håper da inderlig ikke at noen tror det var noe "muffens" med denne jakta.

Supert.

Og om du ønsker kan jeg også redigere mitt første innlegg, for nå stemmer ikke det som står der lenger. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...