Jump to content

Stålhagl


trevis

Recommended Posts

Jeg har en hagle FN Browning 5 Auto kal 12. Svært lite brukt, max 200 skudd. Laget i Belgia ca 1970. Den har to piper 70 og 80 cm lang. Begge har full trangboring. Ikke choker.

Kan dette våpenet bruke med stålhagl? Må jeg i tilfelle gjøre noe med trangboringen, eventuelt kutte løpene og montere choker.

Takknemlig for svar og gode råd

Link to comment
Share on other sites

Mulig at det er jeg som er overdristig - men jeg har flere hagler (før reg.tiden) som har 1/2 og 1/1 choke.

 

Selvsagt er de "tighte" :wink:

 

Og jeg har ingen begrensninger med å skyte stål i de.

 

Den ene er fra dagen etter min konfirmasjonsdag (min bestefar kjøpte den :lol:) - og det er nesten 40 år siden, og ingen smekker Purdey eller H&H :) - og har sikkert blitt prylet med et par tusen stål.

 

Og de andre likeså - uten at noe har gått galt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Chokene kan bli litt slitte etter noen tusen skudd, og skuddbildene tror jeg ikke blir veldig bra, uten å være helt sikker på det siste. meddet sagt, så er det jo ikke noe galt med å bruke den korte pipa til stålhagl og gjenge opp til løse choker når den blir utslitt.

 

Nei Sigurd, du har misforstått!

Stålhaglene ødelegger ikke chokene. Husk at stålhaglene blir liggende inne i forladningen (plastkoppen) hele veien gjennom løpet, de forlater ikke plastkoppen før choken er passert.

Derimot kan resten av våpenet ødelegges på grunn av høyt trykk. Husk at stål ikke vil deformeres på sin tur gjennom den innsnevrede choken slik som bly, tinn og vismut vil gjøre.

Den generelle advarselen mot å skyte stålhagl gjennom trangere enn 1/2 choke er ikke laget for å beskytte våpenet, men for å beskytte deg og de som står i nærheten av deg.

Link to comment
Share on other sites

Derimot kan resten av våpenet ødelegges på grunn av høyt trykk. Husk at stål ikke vil deformeres på sin tur gjennom den innsnevrede choken slik som bly, tinn og vismut vil gjøre.

Den generelle advarselen mot å skyte stålhagl gjennom trangere enn 1/2 choke er ikke laget for å beskytte våpenet, men for å beskytte deg og de som står i nærheten av deg.

Trykket øker nok ikke noe særlig mens haglene er på vei gjennom choken. Det er uansett veldig lavt på dette tidspunkt.

 

Trykket i stålhaglpatroner er det nok ladningen som står for, og dette er maks veldig tidlig i forløpet. Det er nok desverre choken som får lide av at haglene ikke lar seg deformere.

 

Se forøvrig denne tråden: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=31204&p=355649#p355649

Link to comment
Share on other sites

Chokene kan bli litt slitte etter noen tusen skudd, og skuddbildene tror jeg ikke blir veldig bra, uten å være helt sikker på det siste. meddet sagt, så er det jo ikke noe galt med å bruke den korte pipa til stålhagl og gjenge opp til løse choker når den blir utslitt.

 

Derimot kan resten av våpenet ødelegges på grunn av høyt trykk.

 

Ikke helt sikker på den der. Når wad med haglesøyle befinner seg i choken er mesteparten av kruttet forbrent, dvs trykket er på vei ned. Vanskelig å forestille meg at trykket skal virke bakover i løp/kammer 40-80 cm bak choken.

 

Slitasjen som forekommer er nok i enden på løpet, forårsaket av stålet manglende evne til å komprimere seg eller "displasere" seg som følge av kompresjon fra sidene.

 

Skyter du istykker en hagle med stål som årsak er det løpet som går og det langt framme.

 

 

-L-

 

Edit: Ratel var kjappere med ok knappen.

Link to comment
Share on other sites

Haglstørrelse må vel også spille inn her tenker jeg

Står veldig mye nyttig her:

http://www.huntingnet.com/forum/waterfo ... -shot.html

 

virker som at det funker fett å skyte med full boring i stål dersom choken er merket med feks som beretta merker sine "SP"= Steel proof. Et argument for å bruke full choke med stål, er vel at haglsvermen blir litt lenger, da stålhaglsvermen er ca bare 1/3 av lengden på en tradisjonell blysverm. Hagla blir jo klemt litt sammen, og da må de fordele seg i lengderetning. Fine hagl som feks nr 6, 5,4,3,2 burde gå greit dersom choken er beregnet for det.

Men på en gammel børse med fast, full choke tror jeg ikke at det er noe særlig smart å prøve.

 

Edit: fant enda en kul tråd:

http://forums.cabelas.com/showthread.php?t=8204

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg tok feil der, men dette må vi få klarthet i! :D

Leser på et annet forum her at det har veldig mye med ladningen å gjøre. Feks 46g stål som fyker avgårde i 420m/s er ikke akkurat bra i full choke, mens leirdueammo ikke er noe problem, kan det være en viktig faktor?

 

Forholdet mellom vekten på hagl ladningen og kruttmengden avgjør kammertrykket. Høyere fart krever høyere trykk og er mer belastende for våpenet.

 

En større ladning stålhagl vil gi mer belastning på choken enn en mindre, søylen blir lengre og mindre fleksibel ifht. kompresjon.

Gir høyere "Sidewall pressure" i choken

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

virker som at det funker fett å skyte med full boring i stål dersom choken er merket med feks som beretta merker sine "SP"= Steel proof. Et argument for å bruke full choke med stål, er vel at haglsvermen blir litt lenger, da stålhaglsvermen er ca bare 1/3 av lengden på en tradisjonell blysverm

 

Hva er grunne til at en stålsverm er kortere enn en blysverm? Regner med at dette gjelder for alle "harde" hagl materialer?

Link to comment
Share on other sites

virker som at det funker fett å skyte med full boring i stål dersom choken er merket med feks som beretta merker sine "SP"= Steel proof. Et argument for å bruke full choke med stål, er vel at haglsvermen blir litt lenger, da stålhaglsvermen er ca bare 1/3 av lengden på en tradisjonell blysverm

 

Hva er grunne til at en stålsverm er kortere enn en blysverm? Regner med at dette gjelder for alle "harde" hagl materialer?

 

En haglsverm som blir skutt gjennom en åpnere choke er nok kortere initielt, men den vil strekke seg i lengden og i enda større grad i bredde etter hvert.

 

Nå skal det nevnes at en "Full" choke for stål har større diameter enn en full choke beregnet for bly.

Harde hagl går trangere enn myke og gir potensielt større slitasje.

 

Det skal også nevnes at en ultra trang choke kan gi paradoks effekt, dvs spre mer enn en som bare er full.

 

Eneste måte å få fullgode svar på spørsmål om designert ammo og spredning/effekt er testskyting.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...