Jump to content

Test av stålhagl på rådyr


Mikkel

Recommended Posts

Leste i jula i desemberutgaven av Vapentidningen om en test av stålhagl vs blyhagl utført i Danmark i 1986/87. Resultatet gjorde at en gammel stålhaglmotstander begynnte å lure litt. Under forsøket ble det skutt 117 rådyr under 2 sesonger. Benyttet hagl var bly US 5 og 4, og stål US 4,3 og 2. Våpen benyttet var hagle kaliber 12 med Improved Cylinder. Haglevekt var 28,5 g og 32 g hos blyhagl og 30 og 32 g hos stålhagl. Rådyra ble skutt under drivjakt, og felt på mellom 8 og 35 meter av 6 erfarne haglskyttere.

 

Resultatet viste at det ikke var stor forskjell på effekt hos stålhagl kontra blyhagl. Resultatet for US nr 4 bly og US nr 2 stål var faktisk ganske identisk. Viste seg(ikke overraskende) at skuddavstand hadde større innvirkning på effekten enn haglmateriale. Og at de grøvste hagla hadde best effekt.

 

Hvorfor det ikke ble prøvet grøvre hagl, og hvorfor ladningene som ble brukt er det som normalt blir ansett som lette fugleladninger veit jeg ikke. Mulig at det er slik ammo som er mest brukt i Danmark?

 

Hadde uansett vært moro om det hadde blitt utført en liknende test idag, med nåtidens materialer, og kanskje med litt mer typiske rådyrpatroner enn 28,5 gram med femmerhagl. Har skjedd mye på haglpatronfronten siden 1987, også på stålhagl.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor det ikke ble prøvet grøvre hagl, og hvorfor ladningene som ble brukt er det som normalt blir ansett som lette fugleladninger veit jeg ikke. Mulig at det er slik ammo som er mest brukt i Danmark?

 

Det er vel pga at de har skjønt(Ivertfall den gang) at det ikke trengs lett artilleri for å bikke et rådyr (eller tiur og gås for den del) Noe som har blitt mer og mer trenden her på Bjerget. Ymse superduper ladninger selger best,og folk lar seg lure til å tro at en MÅ ha det.

Skuddplassering og avstand er viktigst for sikker felling og ikke om du har ei bøtte hagl i lufta eller ikke. Det har jeg alltid ment,og ingen skal få rikke meg på det punktet :wink:

 

På den annen side,så ble jeg også litt overrasket av denne undersøkelsen. Har alltid ment at stålhagl er udugelig. Kanskje jeg må revurdere den oppfatninga en smule :oops:

 

Hadde uansett vært moro om det hadde blitt utført en liknende test idag, med nåtidens materialer, og kanskje med litt mer typiske rådyrpatroner enn 28,5 gram med femmerhagl. Har skjedd mye på haglpatronfronten siden 1987, også på stålhagl.

 

Enig der. Vært greit å hatt en mer up to date test også ja,bare for å sammenligne,men sannsynligvis hadde den gitt samme konklusjon. At haglmateriale(og vekt) ikke spiller så stor rolle så lenge haglene er tilstrekkelig grove og at avstand og treffområde er en større faktor for om viltet ligger der eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Legger merke til at det refereres til nok en "test" hvor det bare refereres til hagl størelse og haglmateriale uten et ord om utgangshastighet!

For meg som fersk haglepatronlader fremmstår dette nok en gang som fulstendig unyttig oppgulp :evil:

 

 

Enig i at man gjerne skulle hatt utgangshastighetene, men jeg trur ikke kronografer var så lett tilgjengelig i 1986.

 

Mulig at du synes dette var unyttig oppgulp, men jeg syntes dette var interessante data og resultater jeg gjerne ville dele med andre...

Link to comment
Share on other sites

Ja, Rio Blue Steel 32g (viktig at det er 32g!!), Har ganske drøy utgangshastighet til fabrikkrulla å være. såvidt over 440ms!

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/ ... 323370.ece

Vet at de heter royal steel der, men det er nøyaktig samme patron, blue steel er bare årets design på de.

Fåes hos Landrø og er ikke spess dyre med 4,25 pr. smell. Har ikke testa de på rådyr, men testing på søpledynga var svært tilfredsstillende :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Heisan

 

Siden det meste av min jeger karriere,, begynte etter bly forbudet har jeg for det meste skutt stålskudd.

 

Jeg brukte i fjor mye tid på nett angående temaet og var da mye inne på amerikanske sider, der borte bor det mye folk som tester og skyter mye

Våpen og ammunisjon er som religion og rekne for mang en jeger der borte.

 

Min erfaring med stålskudd er att de dreper plenty men de er vanskeligere og treffe med..

 

Har dessverre ingen linker lenger til tester og diverse men noen av pungtene som står igjen er det att stål og bly har forskjellig haglesverm.

En haglesverm i en bly patron er mye lengre og en vil da med sideskudd med god sving på hagla legge en god sverm over hele viltet.

 

Eller om man holder foranhold med våpenet i ro så vil haglet lenger sverme inn i fuglen.. dvs blyskudd er mere effektiv med dårlig plasserte skudd.

 

Mener att det ble vist til målinger hvor en haglsverm av stål er kun halvdelen til tredjedelen i lengde en hva en tradisjonell bly sverm er.

( lengde av sverm avsløres ikke ved og skyte på papp)

Så kan vi legge til att det etter hvert er kommet mangen stålskudd på markedet som nå er svert raske de går gjerne + 500 m/sek

Tradisjonelle blyskudd lå gjerne på 300-350 og att disse skuddene da har en lengre haglsverm dvs at pelleten hadde varierende hastighet.

Det er derfor svert sannsynlig att det ikke er drepeevnen til stålet som er problemet,, men den store forskjellen i haglesvermen man kaster etter

Viltet.. min erfaring med stålskudd er at de dreper voldsomt men en bommer oftere. Gjerne forde foranholdet gjerne blir for stort.

Husk også att en trenger åpnere choker på stålskudd for og få samme spredning som blyskudd.

 

Jeg har en mistanke om att mangen skylder på drepeevnen til stålet i stedet for og innrømme att skytingen ikke er god nokk. Da går de gjerne til det

Skritt og skyte med trangere choker for og få flere av pelleten til og treffe viltet,, med det som resultatet att de enda mere, snevrer inn på muligheten for og faktisk treffe viltet.

 

Gå på bane og øv med stålskudd når du har skutt lenge nokk til og få til en god montering og sving på hagla så prøv gjerne og skyt en runde med jaktskudd og se om du

Fortsatt treffer,, dvs att du får trent inn riktig foranhold,,, og ikke bekymre deg om du bommer mye, prøv og identifiser hvilke skudd du bommer på og fokuser på disse.

Husk att en leirdue er svert liten og den flyr horisontalt, så i mange tilfeler så vil det som ikke knuser leirdua treffe og felle en rype.

Link to comment
Share on other sites

En haglesverm i en bly patron er mye lengre og en vil da med sideskudd med god sving på hagla legge en god sverm over hele viltet.

 

Eller om man holder foranhold med våpenet i ro så vil haglet lenger sverme inn i fuglen.. dvs blyskudd er mere effektiv med dårlig plasserte skudd.

 

 

Enig i mye av det du skriver, men at du at du fordeler svermen sidelengs ved god sving stemmer ikke, Ladningen forlater løpet sterkt komprimert i lengderetning(Bly) og komprimeres i sideretning ved choke dersom det er noen. Kommer ut i waden.

 

Stål og tungsten har tendens til å gå trangere enn bly på bakgrunn av at de komprimeres i mindre grad.

 

-L-

 

 

Edit: Her ser du ladningen forlater munningen:

http://www.bandpusa.com/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...