Jump to content

Halvautomat.


Ragnar

Recommended Posts

Jeg trodde at halvautomatrifler ble forbudt til jakt for et par år siden, men her tar jeg trolig feil. Spurte om dette på forumet "Storvilt", og fikk til svar at slikt forbud ikke fantes. Men våpentypen måtte stå på politiets liste over godkjente halvautomatvåpen. Hvor finner jeg denne lista?

 

Nå lurer jeg på om noen av dere som leser dette har erfaring med slike våpen. Mener jeg leste for noen år siden at presisjonen ikke var på topp hos en del merker, men at det fantes rifler som var absolutt brukbare. Hvilke(t) merke er det?

 

På hjortejakt kan det være aktuelt å felle flere dyr i rask rekkefølge, og da burde vel en halvautomatrifle være interessant? Regner med at et slikt våpen er raskere å sikte inn med skudd nr.2, og at bevegelsen av våpenet vil være mindre fordi du ikke trenger å flytte hendene.

 

Noen "der ute" som bruker halvautomat på storviltjakt? Hvilke(t) merke® har godt ord på seg. Ulemper med slike våpen? Takknemmelig for svar.

Link to comment
Share on other sites

Det finns flere gode halvautomater på markedet. Jeg har selv hatt en Browning Bar, den samlet like godt som de fleste boltrifler. Jeg opplevde heller aldri funksjonsfeil med den. Den kan jeg absolutt anbefale.

En kamerat har en Benelli han er godt fornøyd med. Den går ikke like godt som Browningen, men fungerer bra.

Jeg vil fraråde Remingtonen pga mye funksjonsproblemer.

Kan jo også nevne H&K slb 2000, Molot Vepr, Sauer, Merkel m.fl, som sikkert også er gode våpen jeg ikke har erfaring med.

Link to comment
Share on other sites

Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst.

 

'Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og ett skudd i kammeret. Under jakt på eller felling av øvrige viltarter hvor det brukes halvautomatisk rifle er det ikke tillatt å bruke mer enn to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.'

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Browning BAR i 7mmRM, og er godt fornøyd med denne. Jeg lader selv, og børsa spiser alt, og er heller ikke så "stygg" med tomhylsene. Flere av hylsene mine er nå på 4. omlading, og fungerer problemfritt. Med unntak av høy vekt, så er det meste positivt med ei slik børse. Men det er to ting, alle som vurderer å kjøpe seg en halvautomat, bør være klar over:

 

1. Det er ikke mulig å kamre ei patron lydløst med denne. Så vær forberedt på alltid å gi fra deg et klart og tydelig "Klang" hver gang du setter deg på post. Dette har aldri skapt andre problemer for meg enn litt ubehag når jeg vet at nabopostjegeren er så nærme at han garantert hører at jeg er klar på post. :oops:

 

2. Halvautomater kaster tomhylser langt og ukontrollert. Jeg må alltid advare min høyremann på skytebanen når vi skyter liggende. Det er ikke alle som blir like blide når de får ei glodvarm tomhylse ned i nakken. :oops: Jeg legger meg alltid lengst til høyre hvis dette er mulig.

Link to comment
Share on other sites

Må nesten blande meg inn i tråden jeg og.

Dette blir jo til syvende og sist mer eller mindre subjektive vurderinger, her kommer mine...

 

Jeg har en Remington 7400, og er veldig fornøyd med den. Har ingen funksjonsfeil med den, men pusser og steller litt med den til gjengjeld, det er jo noe av kosen. Jeg lader alt jeg skyter med den selv, og har funnet ladninger som gir fin presisjon i den. Satte tre skudd i samme hull på prøven i høst, de to siste satt rett utenfor hullet...

 

Det finnes mye aftermarket utstyr dersom du ønsker å skaffe deg ekstra stasj. Det er enten det er en mer spennende stokk eller magasiner, etc.

 

Et siste poeng med Rem 7400 er at den er ganske billig i innkjøp slik at du kan bruke pengene på å trene skyting i stedet...

 

Lykke til med valget :-)

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Jeg bruker H&K 770 halvauto cal. 308 kugle nosler accubond 200 grains på elg jagt og ved indskydning ligger 3 skud på en tommelfinger negl på 100 meter.

Den er veldig moro at skyde med og genlader på rekylen så den kan anbefales.

Jeg ved godt at den ikke står på listen over halvauto riffler der er godkendt i norge til jagt men ved om et par stykker i norge der har fået dem godkendt.

H&K slb2000 har jeg ikke hørt noget rigtig godt om men har ikke skudt med den selv så vil ikke komentere den yderligere.

 

Mvh

Martin

Link to comment
Share on other sites

Albani skrev:Jeg ved godt at den ikke står på listen over halvauto riffler der er godkendt i norge til jagt men ved om et par stykker i norge der har fået dem godkendt.

:shock::shock::shock:

Da har jo jeg jakta ulovlig i 15 år jeg da.HK 770og 940 var i allefall tillat på jakt i Norge da jeg kjøpte min ny i 1994.

I ettertid har jeg kjøpt en HK sl7.Den har jeg også jakta med.

 

Vet noen om at dette virkelig er korekt?

Link to comment
Share on other sites

Tidligere var det ikke et generelt forbud mot halvautomatiske rifler. Riflene dien er lovlig ervervet og derfor også lovlig å bruke til jakt. Listen gjelder hva de vil innvilge ervervstillatelse for med bruksfelt jakt, men det får jo også den følgen at du ikke kan videreselge riflene dine til annet enn samlere eller til plombering :(

Link to comment
Share on other sites

:D det var et leserinnlegg i villmarksliv for noen år siden om folk som brukte pumpe og halvautomatiske rifler til jakt at de var sett på som cowboyer , og da var det en jeger fra vestlandet som svarte at han kom aldri til å bruke noen boltrifle nei .trur han brukte ei pumperifle 3006 .og var veldig fornøyd . flere kompiser av meg har benelli argo rifler og bruker federal fusion 150grain fabrikk og skyter fine samlinger med den ammoen , aimpoint og sikter med rødpunkt .tar med børsene ned på villsvinjakt i serbia og ungarn og der får de bruk for skuddtakten når grisene kommer i full fart . veldig behagelig rekyl er det å . jeg synes at avtrekket er litt uvant men det er vel en tilvenningssak det å
Link to comment
Share on other sites

Albani skrev:Jeg ved godt at den ikke står på listen over halvauto riffler der er godkendt i norge til jagt men ved om et par stykker i norge der har fået dem godkendt.

:shock::shock::shock:

Da har jo jeg jakta ulovlig i 15 år jeg da.HK 770og 940 var i allefall tillat på jakt i Norge da jeg kjøpte min ny i 1994.

I ettertid har jeg kjøpt en HK sl7.Den har jeg også jakta med.

 

Vet noen om at dette virkelig er korekt?

 

Slappav. Du har kjøpt riflene dine lovlig og kan dermed bruke det lovlig på jakt.

 

HK770 står på godkjentliste hos pod men HK940 er jeg ikke sikker på....Men det betyr bare du har ikke lov til å selge de igjen til jegere, men samlere osv. Selv kan du bruke de med god samvitighet :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

HK770 står på godkjentliste hos pod men HK940 er jeg ikke sikker på....Men det betyr bare du har ikke lov til å selge de igjen til jegere, men samlere osv. Selv kan du bruke de med god samvitighet :wink:

 

Sauer200STR: Hvor har du funnet HK770 på en godkjenningsliste?

 

HK770 og HK940 oppfyller alle krav for å være tillatt til jakt i forhold til "militær karakter", og det finnes ingen godkjenningsliste for halvautomatisk rifler til jakt, kun liste over hvilke rifler som kan erverves til jakt. HK770 og HK940 er ikke tillatt ervervet til jakt, greit nok. Kos deg på jakt, det skal jeg gjøre :)

 

--------------------------------

Glemte helt å svare på trådstartes spørsmål. I femten år jaktet jeg kun med halvauto (elg, hjort, rådyr), og fordelen er raskt andreskudd om det skulle være nødvendig. Jeg har trent svært mye hurtigskyting med boltrifle, men likevel gir halvauto en "roligere" jaktsituasjon i og med at jeg kan konsenterere meg 100% om jaktsituasjonen. Det er sjeldent jeg har hatt nytte av halvauto, jeg har et par ganger skutt raske oppfølgingsskudd hvis jeg har vært i tvil om første, men det er ingen erstattning for et godt førsteskudd.

 

En halvauto krever mer erfaring for å håndtere sikkert enn en boltrifle, når det smeller har du fortsatt et ladd og usikret våpen i handa, kanskje. Håndtering av forkilinger er det skumleste jeg vet om i skytesammenheng. Jeg vil kun anbefale halvauto til jakt for de som skyter mye halvauto ellers. Enten du trener mye med jaktrifla, eller skyter halvautomatisk pistol/rifle/hagle i konkurranse.

Link to comment
Share on other sites

En kort video av min Browning Bar Short Track i aksjon:

 

Du spør om ulemper med et 1/2 våpen, ikke mye og sette fingeren på, men kanskje at skudd nr 2 kan komme for raskt.

 

Når det gjelder Browningen er jeg superfornøyd, men synes kanskje den er litt lett i forkant, kontra Sauer 303. Dog er den mye billigere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...