Jump to content

Hvem selger Steyr scout/tactical?


Mbrandt

Recommended Posts

Hei og hopp.

 

Som tittelen tilsier, så lurer jeg på hvem som selger steyr scout og/eller steyr tactical i Norge.

Har prøvd å søke litt rundt, men fant kun på jaktdepotet.

 

Hva er spesielt med kikkerten som står så langt fram på det våpenet? Såvidt jeg forsto så er det tenkt at det skal være en kikkert med lav forstørrelse som brukes for hurtige skudd?

Er det noen som erfaring med noe sånt, som kan si noe om det?

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer at det er Jaktdepotet som selger dem. Ifølge en lokal forhandler her vestpå opererer de med en prismodell som ikke gjør det spesielt attraktivt for andre forhandlere å ta inn Steyr-våpen fra dem. Selv var jeg så heldig at en av de lokale hadde en Tactical Scout .223 på lager slik at jeg fikk klå på den før jeg bestemte meg, den står i skapet mitt nå :mrgreen:

 

Ut fra Steyr sine web-sider ser det utr som de har slått samme detaljene som skilte Scout og Tactical Scout, slik at dagens Scout-modell har rund hevarmskule og blånert sluttstykke som Tactical, men leveres ikke lenger med svart skjefte. Den har picatinny-profil på toppen av låskassen og løspakkpen med utfreste låsespor både fremme og bak, slik at kikkerten kan monteres i den posisjonen man ønsker. Dessuten har den integrert nedfellbart jaktdiopter og forsikte.

 

De har også en modell som heter Tactical Elite, som har tyngre løp, stillbart kinnstykke og kolbekappe og lenger picatinnyskinne.

 

Scout-kikkerten er ikke inkludert med riflen med mindre du kjøper den såkalte Jeff Cooper-pakken (som jeg tror er gått ut nå), men den er tilgjengelig fra Leupold. Dette er en kikkert med lav forstørrelse, 2,5x så vidt jeg husker, og lang øyeavstand. Tanken er ganske riktig å raskt finne siktebildet på korte hold.

 

Selv bruker jeg konvensjonell kikkert, men vurderer å supplere med rødpunkt montert fremme slik at jeg kan veksle.

 

Jeg har ikke utstrakt erfaring med Scout-kikkert, men har prøvd den litt montert på en Mauser 98. Jeg er ikke helt fortrolig med den, men det er sikkert bare et spørsmål om tilvenning. Riflen anbefaler jeg på det varmeste, men regn med et høyt ammunisjonsbudsjett, det er vanedannende å skyte med den :D

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt, så er det vel Jaktdepotet som forhander Steyr Scout (det var ihvertfall der jeg kjøpte min).

Kikkerten som er montert fremme på våpenet er en såkalt LER(long eye relief) eller IER(intermediate eye relief)-kikkert. Altså, en kikkert med lang øyeavstand, tilsvarende det som finnes for pistol/revolver. På rifle har slikt blitt brukt der hvor det har vært vanskelig å montere kenvensjonell kikkert over låsekassa, eller fordi man ønsker å kunne lade med hurdiglader/laderamme. (som på f.eks Lee Enfield, og Mauser M98). Jeff Cooper, som har vært med på å utforme Steyr Scout, mente at en slik montering av kikkerten skulle kunne føre til raskere skudd og bedre synsfelt.

Synsfeltet i en slik kikkert er egentlig veldig lite, nettopp fordi øyeavstanden er lang. Men, det føles veldig naturlig å ha begge øynene åpne når man bruker den, og dermed har man jo hele sitt vanlige synsfelt rundt kikkerten, mens man raskt finner målet sitt gjennom siktet som har relativt lav forstørrelse.

På Steyr (Mannlicher) Scout kan man jo velge om man vil benytte en slik LER/IER-kikkert eller vanlig kikkert, eller evt rødpunktsikte. Dette gjør at man i grunnen kan gå for den løsningen som man personlig er mest fortrolig med.

På min Scout har jeg Leupold 'scout-kikkert' i Leupold QRW-ringer. Da kan jeg raskt ta kikkerten av hvis jeg ønsker det og bruke de åpne siktene. I tillegg har jeg en vanlig 10x42 kikkert, også i QRW-ringer. Til sist vurderer jeg å også skaffe meg en Aimpoint til denne børsa for å komplettere det hele.

Link to comment
Share on other sites

min bror kjøpt ei scout rifle brukt riktignok da men det er ei jævla god rifle egentlig men du bør nesten ha lyddemper på den for ellers ser den tafatt ut spør du meg.

kikkerten frampå er jo litt tøff men bortimot ubrukelig annet enn på skudd som skal ga raskt og relativt kort da det er fast forstøring på 2,5?

men tenker at på villsvin jakt er den genial :D

men det jeg likte best var at det er ekstra magasin holder i kolben og innbygd tofot, den er veldig lett egentlig

så kort oppsumert: et jævla godt våpen og bra kvalitet terningkast 5 :wink:

Link to comment
Share on other sites

På min Scout har jeg Leupold 'scout-kikkert' i Leupold QRW-ringer. Da kan jeg raskt ta kikkerten av hvis jeg ønsker det og bruke de åpne siktene. I tillegg har jeg en vanlig 10x42 kikkert, også i QRW-ringer. Til sist vurderer jeg å også skaffe meg en Aimpoint til denne børsa for å komplettere det hele.

Høres ut som vi tenker ganske likt :D

Link to comment
Share on other sites

Scout konseptet har fordeler og bakdeler etter min erfaring.

Bærbarhet er en fordel, du kan bære rifla i balansepunktet over låskassa. Med en del trening så kan du skyte raskere, men det kommer ikke av seg selv. Når du har vendt deg til den lave forstørrelsen skyter du plenty presist nok til praktisk jakt.

Bakdelene er at med kikkerten så langt framme blir den mer utsatt for uønsket lys inn i kikkerten. Lav sol bakfra for eks. Dette kan faktisk ødelegge skuddsjanser du ellers ville hatt med en kikkert montert 8-10cm fra øyet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvis jeg ikke husker feil så fikk vel den godeste Cooper selv, et mer nyansert syn på IER/Scout-siktet etter en prøvejakt i Afrika med Steyr-Scouten? Først og fremst pga. det begrensede synsfeltet?

Ellers var han vel storfornøyd med rifla ellers...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...