Jump to content

Hjelp! Sur røksmak


687eell

Recommended Posts

Har bygd meg en røykovn med jordkanal på 7 meter fra ovn til røykhuset. Har en jøtul som jeg produserer røyk i, og røykhuset er ca 0,5 kubikk. i bunnen av røykhuset har jeg montert ei baderomsvifte med dimmer. Så trekken og røykutvikling var lett å justere uavhengig av vær og vind. Men spekematen smakte veldig surt bål. Kunne kjenne den samme lukta i røykhuset som spekematen smakte, når jeg tok ut kjøttet etter andre dags røyking. Har brukt samme ovn og røykhus til varmrøyking tidligere; til røyking av makrell, og det smakte nydelig. Bruker or og einer til røykingen. Meget taknemmelig for alle tips som kan være med på å løse problemet.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det blir for rå røyk, så kan du få sur røyksmak.. Og hvis røyken går gjennom eit sånn gate med jord rundt, så blir det kanskje fort kondens og fuktig røyk, og det blir det rå røyk av.. Samme problem kan du også få i røykehus med grue i bunn, ved væromslag...

 

Røyking etter min erfaring, blir best i tørt vær, altså ved høgtrykk. Den blir også best ved å røyke med tørr ved, og ved effektiv røyking, så er det ofte nok med 5-10 timer med røyking.

 

Hvis du kjøper eller får tak i sånn 4-5 tommers ventilasjons røyr, og har denne over bakken, og prøve, så kanskje du ser om det hjelper. Hvis du seksjonerer denne opp, så kan du ha den liggende under ein veranda eller noko resten av året, og så ein god presenning over ovnen, dersom denne står ute i vær og vind..

 

Husk også å fjern dei gamle restene av grua i ovnen, før du fyrer opp på nytt..

Link to comment
Share on other sites

Har ikke merket noen forskjell på kjøttet, om det er høytrykk eller lavtrykk. men jeg fyrer ovnen god og varm med ved, før jeg legger inn flis. Er røykrøret (kaldrøyking) rått, tørker vel varmen ut det meste av fukten. Jeg lar alltid kjøttet henge 2-3 uker til tørking/speking før jeg røker det. da tar det til seg røken mye bedre. (kortere røyketid). Bruker knusktørr spon som jeg sprayer ganske fuktig med spruteflaske. Det gir en kraftig røykutvikling, uten at kjøttet blir sotete/svart. Kombinasjonen tørt kjøtt og fuktig røyk, gir den beste effekten. Det tørre kjøttet suger til seg den fuktige røyken. Har aldri merket at kjøttet blir surt. Flisa lager jeg selv. Bruker elektrisk høvel som er stilt inn til å lage tynne flak.

Link to comment
Share on other sites

Mauser68, et lite fagspørsmål på siden;

 

Har lest at det er fint å fyre med or og annet lauvtre. Har nettopp fått levert et vedlass på gården, og det var en storsekk med Hegg i lasset. Hvordan er det å fyre med Hegg i røykovnen ?

 

Hegg har eg aldri prøvd, og har heller ikkje høyrd om andre som har gjort det. Du skal forøvrig væra oppmerksjon på at kontakt med hegg kan gje deg allergiske reaksjoner på grunn av at sjølve treet skal visstnok væra giftig. Og eg har hatt astma problemer etter å ha sniffa i meg pussestøv, når eg dreiv på å hulte ut eit beger av hegg.. Resulterte i luftveisplager og astma medisiner i 3 mnd, før eg blei frisk igjen, så eg ville ha vært litt forsiktig med den der..

Link to comment
Share on other sites

Point taken !

Det er bra. Men orr/older er ypparlig til å røyke med, og eg reknar med at du har dette i stort sett umiddelbar nærheit.. Spikk fliser, eller kløvy det fint om våren, så har du røykeved til høsten og vinteren. Det er absolutt best å røyke med tørr ved, kontra våt eller å fukte det..

Du får absolutt meir røyk med å bruke rå ved, problemet er imidlertidig at fuktig røyk, fukter også det som skal røykast, og då må du også røyke meir, for å få effekten av røyken. Det er iallefall mine erfaringer rundt det med røykinga. :)

Link to comment
Share on other sites

Joda, har fyra med knusktørr or, eller ørder, som jeg sier :D Pleier å fyre opp et skikkelig bål i Jøtulen, så jeg får glo-laget, og hiver deretter på med masse einer, eller sprake, som du sier :D

 

Har imidlertid opplevd et par ganger, at det virker som det soter litt. Mulig det er det samme fenomenet som beskrives som sur røyk ? Lukter veldig mye sot av kjøttet/fisken etter endt røyking. Ser ut til at dette oppstår ved:

 

A: Dårlig ventilasjon i røykskapet

 

B: Kald utetemperatur, noe som forårsaker en del kondensering i røykrør og skap...

 

Hva mener du om dette Mauser ?

Link to comment
Share on other sites

Jo det er litt av det eg meinte tidligere her, at kondens skaper oftere litt surere røyksmak, synst eg iallefall. Og har du dårlig ventilasjon, så blir det litt innestengt røyk, og derav også det samme. Eg hadde for mykje lufting i røykehuset mitt, og dytta inn litt isolasjon, men det blei i meste laget, så eg måtte fjerne litt igjen, og med litt sirulasjon på røyken, så synst eg det kom seg..

Har ingen som helst fakta å bygge oppunder dette her, dette er kun mine erfaringer gjennom 12-14 år med hobby sysler.. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...