Jump to content

Lokking under smyging på stålos?


Henrik123

Recommended Posts

Er det noen som har testet å smålokke under smyging inn på stålos på elg? Tenkte at noen lave kontaktlyder når man begynner å nærme seg losen kan skape illusjon om flere elger for den som står i los. Noe som kanskje vil øke toleransegrensen for kvitknekk ol. Kanskje det til og med kan få dyrene til å eksponere seg lettere.

 

Noen som har testet dette eller har noen tanker å dele?

Link to comment
Share on other sites

kan sikkert funke visst hunden er vandt til det som gammeøfiskaren sier, men min hund kommer inn til meg når jeg gjør dette, og da får du hele oppmerksomheten rettet mot deg. Men det trenger jo ikke alltid være enn dum ting, kan sikkert fungere utmerket på en okse i stålos visst det er en vanskelig plass å smyge på..

Link to comment
Share on other sites

Pleier å gå inn på losen når hunden bråker, men går ikke inn før elg og hund har stått en stund.

Om du lager lyder er mindre viktig egentlig, det som er viktigst er vitring/vind, elgen må ikke få været av deg.

Jeg har ofte gått bare få meter fra losen, helt åpent uten dekning, og elgen står helt til den får været, men da stikker den.

 

Lokking under smyg har ingenting for seg mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

Kunne nok kanskje være en ide ved skrapeføre når det er vanskelig å gå innpå. Men jeg har ikkje brukt det ved innpåstilling sjølv. Derimot så har jeg brukt det når elgen står vanskelig til og videre innpåstilling ikkje ser lovende ut. Da kan ofte en kontaktlåt være nok til at elgen flytter litt på seg og man kanskje får skuddsjansen sin. Erfaringen min er at om man ikke lykkes på et par forsøk så kan man la det være, for da drar det heller om man fortsetter. Det Egil sier om at lyder ikke er viktig, kjem helt an på elgen. Store okser er oftest veldig lettskremte i losen, og støkker du en slik en så går det gjerne laaaangt før det blir stopp igjen. Dessuten er det stor forskjell på hvor i landet du er om hvor mye elgen tollererer før den drar. Fjellelg, og østerdalselg er nok dei verste. Ihvertfall av de stedene jeg har prøvd å jakte til nå.

Men det å prøve seg fram med litt lokking er nok ingen dum ide, eneste måten å skaffe seg ny erfaring er å erfare sjølv.

 

mvh tulling

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...