Jump to content

Skyte med gjenget løp uten demper?


sirhitalot

Recommended Posts

Ikke noe problem å skyte med så lite gods nei, men når du får montert en demper på så blir det for dårlig. Det er jo en grunn til at de aller fleste demperne til grove kaliber lages med min. 14 mm gjenger. men for all del det jo ikke jeg som skal skyte med det våpnet så for min del spiller det ingen rolle. Jeg som børsemaker monterer aldri dempere med 1/2 unf på 30 kal. våpen, men noen gjør tydligvis dette.

Link to comment
Share on other sites

OM det er for lite gods, slik at løpet faktisk utvider seg slik noen her frykter, tror dere ikke kansje at demperen ville da bli umulig å skru av? :wink:

På en teleskopdemper ser jeg ikke problemet, men med en frontmontert demper KAN det bli skader om demperen er litt løs og man får kraftig sideveis belastning.

Link to comment
Share on other sites

Hva er det som skal utvide munningen, varmen eller trykket?

 

Trykket der ute er ikke stort nok til å vie ut et slikt rør. Og termisk utvidelse til stål er ca 12ppm/K, det samme som 12 mikrometer pr meter pr grad. Du trenger neste 1000 grader for å få utvidet den med en tienedel.

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel en litt uvanlig måte måte å dimensjonere et løp på, eller hva?

 

Måtte bare sjekke amatørs påstander (som en liten personlig test i fysikk). Konkluderte med det samme som Amatør:

 

Radiell utvidelse av løpet pga. 1000 grader differanse gir ca. 0.12mm utvidelse av diameter.

 

Antatt 500BAR i enden av løpet (ren tipping) fikk jeg en radiell strekkspenning på 30N/mm2 som må være mye mindre enn 1/10 av et løps flytspenning.

 

Dette er bare grove overslag og er KUN ment som en "morsom" test.

Link to comment
Share on other sites

Er i samme situasjon. Kjøpte meg Alm ims2 gjenget 1/2x20 for 30cal. Denne var tenkt brukt på ei tynnpipa Remingtin seven. Trodde dette ble riktige gjenger for å få tilstrekkelig brystning. Men børsemakeren min var skeptisk til disse gjengene i 30 cal da han mente det ble for lite gods igjen.

Det jeg finner merkelig er jo at Alm som børsemakere selv, og andre demper produsenter lager 30cal dempere med disse gjengene? Har derfor foreløpig ikke tatt i bruk demperen.

Håper andre her med bruker erfaring 30cal og 1/2" gjenger kan skrive sine erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Hva er det som skal utvide munningen, varmen eller trykket?

Ikke vet jeg, men jeg vil tro at det "manglende" godset gjør at det ikke er like godt "mothold" i munningen og at en kombinasjon mellom høy temperatur,

trykk og slitasje av kula når den "presser" seg igjennom løpet er med på å gjøre at 1,6mm gods er i minste laget og at det kan utvide seg, kanskje ikke en tier, men iallefall noen hundredeler.

Vet heller ikke hvor varm pipa vil kunne bli om man peiser av 50 kjappe skudd, 1000 grader blir den nok ikke, men det meste av varmen ledes og går ut i munningen og jeg tror at langt lavere temperaturer enn 1000 grader er skadelig for pipa i kombinasjon med andre påvirkende faktorer...?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...