Jump to content

slutt på innførsel av patroner fra USA


olav

Recommended Posts

Forhandlere får ikke over .499, med mindre de har en ikke utløpt lisens. At enkelte tar sjansen på å sende hylser, får stå for deres regning. Regelverket og straffene i USA er svært strenge. En jeg handlett med, fortalte meg om en av hans bekjente, som hadde sendt 100 stk 30-30 hylser, ble oppdaget og måtte sone et par mnd. Min kontakt var naturlignok ikke villig til å sende ei hylse.

Link to comment
Share on other sites

Bestillte 200 stk 12/90 hylser igår pr tlf. Var ikke noe problem.

Nettopp hatt en runde rundt ladepresser sist uke. 3 av 5 var villige til å shippe.

 

Har opplevd den mer paranoide utgaven av providere som ikke vil sende skruer som kan passe til ladepresser osv. Men slik har det alltid vært.

 

Ser vel også for meg at en større kjede hvis ledelse nettopp har hatt en nær bowling for Columbine opplevelse av en eller annen art innfører begrensninger internt og bløffer med at dette gjelder alle andre.

 

Eller er det faktisk slik at noen kan dokumentere annet enn anti .50 hysteri og rykter rundt begrensninger?

 

Fengsel for 100 stk 30-30 hylser, Kan det virkelig være sant? Da er det pokker ikke langt fra Kongo til statene.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

er det faktisk slik at noen kan dokumentere annet enn anti .50 hysteri og rykter rundt begrensninger?

 

Fengsel for 100 stk 30-30 hylser, Kan det virkelig være sant? Da er det pokker ikke langt fra Kongo til statene.

 

 

-L-

 

Jeg har det direkte fra han jeg handlet med, mer kan jeg ikke si. Ad over .499, kan du prøve å kjøpe dette via hjemmelading.no, eller Midway, så ser du om du får :cry: Dette startet like rundte at Midway kjøpte Parabellum. Trond hadde da lisens for over .499 til Parabellum, Midway sin gikk rett etter kjøpet. Parabellum sin lisens utløp i løpet av et par år etter.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

US State Department har blitt paranoid på alt av våpenrelatert tilbehør, spesielt alt med en mulig militær tilknyttning, i lengre tid. Vet ikke om det er frykt for at vi skal videreselge til Taliban (det var spesielt etter 11. September ting begynte å bli vanskelig) men ting som Mil-Dot sikter har vært vanskelig å få ut av USA i lengre tid.

 

Våpenrelaterte straffer i unaiten er ekstreme, det kvalifiserer automatisk til føderal dom og de slår kanskje litt av når det gjelder tomhylser osv., men en FFL (forhandler med bevilling) som bryter lover og regler risikerer en mulig MINIMUMSSTRAFF på 100 000 USD i bot og noen år, gjerne tiår, i føderalt fengsel. Altså fengsel og livsvarig økonomisk ruin i tillegg. Reglene er også kompliserte, forvirrende og BATFE liker ikke at det blir gjort feil. Men forhandlere med eksportpapirer i orden kan få det meste ut, såfremt man ikke står på fy-listen (som visstnok inkluderer Svalbard!)

Link to comment
Share on other sites

Fikk denne forrige uke fra statene; 800 hylser i 28/70 samt 100 hylser i 12/90 fra to forsjellige providere. Begge pakkene stod det "empty hulls" på beskrivelsen.

 

Fikk ny haglepresse fra en tredje provider rett etter jul og ladeutstyr fra en fjerde idag.

 

Har 500 stk 12/76 og 500 stk 12/90 hylser i bestilling.

 

Tviler på at de gutta føler reel frykt for "tiår" i føderalt fengsel eller tar risken på 100.000 USD i bot for å tjene 1000nkr.

 

Amerikansk veninne sendte meg en Pressure Trace pr post for noen uker siden

 

Har ikke sett noe til CIA eller blitt kalt inn til avhør, ikke providerene eller veninna heller.

 

Kanskje noen andre som er paranoide her?

 

DSC_1124.jpg

Link to comment
Share on other sites

En annen grunn til at noen forhandlere ikke vil sende ut av USA (og kanskje hovedgrunnen) er latskap. Eksportlisens krever en del arbeid, og en del penger, opp mot State Dep., og en del forhandlere og produsenter gidder ikke\vil ikke gjøre jobben. (må fornyes med jevne mellomrom blant annet.) Ett eksempel på det er Caspian, som lot eksportlisensen sin løpe ut uten fornying for noen år siden.

 

For private kjøp så kreves det søking til state dept. for eksport, f. eks ved handel fra Brownells.

Brownells har en side der de beskriver prosessen;

 

http://www.brownells.com/aspx/general/i ... sales.aspx

Link to comment
Share on other sites

Kan være forskjell på Hulls og andre tomhylser Lipitor Det er i allefall egne regler for hagler kontra andre våpen der borte. Jeg sysn uansett ikke det er videre snilt av deg å annonserer på et åpent forum at du får ting fra noen somi vanvare muligens utsetter seg for alvorlige straffeforfølgelser.

 

Ain't America Great....

Link to comment
Share on other sites

. Jeg sysn uansett ikke det er videre snilt av deg å annonserer på et åpent forum at du får ting fra noen somi vanvare muligens utsetter seg for alvorlige straffeforfølgelser.

 

 

Tja, om du finner en nettside som annonserer ladeutstyr/hylser, sender en mail eller ringer, betaler for deg og mottar det du har bestillt i esker merket med det pakken faktisk innholder ser jeg ikke problemet.

 

Hadde jeg fått tilsendt en støvsuger med hylser gjemt inni med villedende beskrivelse av innholdet hadde vel saken stillt seg annerledes.

 

Vedrørende Pressure Tracen har jeg forsikringer pr mail om at det ikke finnes restiksjoner på det aparatet ifht eksport, det fulgte dessuten med ett skriv med forklaring i pakka dersom toll eller andre myndigheter skulle ville åpne den og spørre seg hva det var.

 

Det jeg prøver å formidle er vel heller validiteten til utsagnet om at det nå er "slutt på innførsel av patroner" Gjerne fulgt opp med at kompisen til onkelen kjenner en kar som er bombesikker på å ha lest osv.

 

Eller sånn som dette:

Kan være forskjell på Hulls og andre tomhylser

 

Eller enda bedre; En ekspeditør i en våpenforetning sa at.....For han har jo ingenting å vinne på ett slikt utsagn eller?

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Eksportforbudet på alt over kal .499" som C.Patron beskriver er svært så riktig.

 

Hagle ting som du holder på med Lipitor har INGENTING med det som blir forespurt i denne tråden. Hagleammo, hylser wads og lignende har det hverken før eller nå vært noen problemer med. Til informasjon kan du kjøpe så mye hagleammo du bare vil uten så mye som en post it lapp. Samme med forsendelse ut av landet. Så derfor er overføringsverdien av dine erfaringer til det som har med kuler, komponenter og andre ting som har med "rifled bores" og gjøre er for å si det forsiktig særdeles liten.

 

Er dessverre blitt slik at på tross av å være en av de snille 42 landene der eksport er ok, er det blitt tøffere og tøffere for bransjen her borteå prøve å følge reglene. Ikke så rart det er ganske så begrenset med "export brokers" igjen som vil holde på med våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...