Jump to content

Scenar på rev?


peders

Recommended Posts

For et par år siden, så jeg en rev på jordet her en morra i Februar. Rifla var innskutt med 7 grams Scenar/920 ms siden det var jaktfeltsesong, men jeg tenkte jeg fikk prøve. Stor var overaskelsen da jeg kunne konstatere at det var som å slukke lyset :D Holdet var 120 meter. Jeg skjøt ytterligere 4 stk, samme skjedd hver gang, og det var også bare et fint utgangshull , så det så ut som om kula ikke ekspanderte..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fabelaktig presisjon i 260`en med denne kula. Derfor kunne jeg tenkt meg å bruke denne på lokkejakt på rev.

Den ligger på 925 m/s og i den hastigheten hadde jeg håpet på stabil ekspansjon(eksplosjon). Jeg skal prøve meg frem på banen i morgen men takker for erfaringer og innspill.

Link to comment
Share on other sites

Som Xpres sier, trolig inkonsekvent.

 

139 Scenar har laget runde små hull gjenom fugl. Har rett nok bare skutt 3-4 stk med den, men ingen ekplosjoner. Bør nok testes dette, for du risikerer å lage små huller i revene dine.

 

Nå har jeg aldri jaktet rev, men ei ideell kule i 6.5mm må vel være 85gr Sierra HP, den eksploderer...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har brukt 7grams'en til litt av hvert, og den er en raring... Oppfører seg av og til som en helmantel med veldig lite utgangshull, men andre ganger lager den veldige skader. Ikke helt til å bli klok på. Virker som den enkelte ganger mister stabiliteten fullstendig i målet, andre ganger ikke... :?

Link to comment
Share on other sites

Er da vel ingen fare med små hull i reven, det lager jo helmantlene også og de er da lovlig til pels småvilt.

 

Lovlig ja... men det er jo ikke alt her i verden som bør gjøres fordi det er lovlig.... :roll:

 

Problemet med Scenar, uansett hva du skyter på av lovlig vilt, så er den uforutsigbar når det kommer til ekspansjon. Du kan skyte en rev og får ingen ekspansjon med evt. lang fluktstrekning som resultat. Så kan du skyte en kråke med samme kula og du total fragmentering av kula.....

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. :? Bruker 7g scenar på alt, jeg. Den går supert i rifla mi (Tikka T3 Lite 6,5). Har skutt det meste fra rype til rev med den, og den har oppført seg helt likt hver gang jeg sender den avgårde med øyeblikkelig død som resultat.

Reven detter i smellen, med lite inngangs- og utgangshull. Men det gjorde den da alltid med helmantel Sellier & Bellot også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er helt greit det, man må altså bare sjekke den lot man har, hvis trådstarter har 2000 kulere av samme lot, er det rimelig å anta at alle oppfører seg likt. En plast kanne med vann og man vet svaret.

 

Plastkanna ble forsøkt i går og jeg prøver disse på mikkel.

Link to comment
Share on other sites

er det rimelig å anta

Det er det ikke!

Jeg har (hadde) 100 kuler fra samme eske (dette er Amax 80grs, .224) noen få eksploderer så det er fuglebiter over hele fjorden, men de fleste suser rett igjennom med 50ørings-hull på vei ut. 69gr Scenar fabrikkammo i .223 er også rimelig variabel slik, også fra samme eske.

Noen forteller at Scenar 139gr i 6.5mm eksploderer i fugl, men de jeg har skutt har hatt fine små hull?

 

Jeg kan sende trådstarter en neve 85grs Sierra HP, har menge fler enn jeg kommer til å bruke uansett. Ladedata følger med. Presise er de også, og de eksploderer, hver gang.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takker for erfaringer.

Rask avklaring, jeg har skutt en del rev og relativt mye bever med 85 og100 grs sierra samt 95 grs V-max i 6,5 og 260. Her er effekten optimal. Spørsmålet ble stillt da jeg får 260`en til å gå fantastisk med scenar, samt at dette er kula jeg vil bruke på papp de neste årene. For enkelhets skyld hadde jeg da håpet at den kunne brukes på rev/bever. Testet på 5 kanner med vann i går og hadde ønsket effekt på alle 5. Jeg prøver, så skal jeg dele mine erfaringer med dere etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

er det rimelig å anta

Det er det ikke!

Jeg har (hadde) 100 kuler fra samme eske (dette er Amax 80grs, .224) noen få eksploderer så det er fuglebiter over hele fjorden, men de fleste suser rett igjennom med 50ørings-hull på vei ut. 69gr Scenar fabrikkammo i .223 er også rimelig variabel slik, også fra samme eske.

Noen forteller at Scenar 139gr i 6.5mm eksploderer i fugl, men de jeg har skutt har hatt fine små hull?K

De to første variantene er atypisk for å være fra samme eske/lot, da en lot skal oppføre seg likt. X antall meter med blytråd fra samme trommel/produksjon skal jo oppføre seg på samme måte, om de ikke har spedd på med noen rester da. Den siste er jo mere typisk variasjon fra lot til lot, derfor er jo ikke slike kuler å anbefale til f.eks. storviltjakt.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...