Jump to content

Skreddersydd 9mm 1911


Severin

Recommended Posts

En 1911 Colt, Spr. eller STI i 9mm er ganske populært her på berget. Kan ofte kreve litt innsikt og innsats for å få det til å gå brukbart.

 

Selv om en 1911 strengt tatt best kler det den er laget for, nemlig .45 og .38 super, funker det glimrende i 9mm også. Det er det desidert mest tilgjengelige kaliberet for pistol, så hvorfor ikke ta konsekvensen av det.

Det jeg tenker er en liten serie 1911'er basert på en Caspian ramme - sleide og f eks. et Kart løp. For all del, Bar-sto henger høyere, men ingen slår Kart på pris.

Da har man grunnstammen og hva man henger på ellers? vel, bare velge & vrake.

 

Et sånt konsept kunne la seg gjøre å få sammen her hjemme. Vi har ekspertisen.

Det ferdige produkt ville havne på en 15 - 16 lapper med alt av bjeller og fløyter :lol:

For ikke å snakke om fintilpassinga og justeringa man ellers får betale det hvite ut av øya for. For ikke å snakke om ventetida.

 

hvor mange er realistisk? I allefall et prøveparti på en 10 - 15 eks. Får man fram en god markedsanalyse, er det gull værdt og det vanskeligste. Det tekniske er barnemat :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

For ikke å snakke om ventetida

 

ventetia på delene kan bli ganske lang....

 

Det tekniske er barnemat

 

9x19 er ikke nødvendigvis barnemat, den må ha riktig rampe for å fungere godt. som du vet, på 9mm colten min, måtte bakern frese vekk den originale rampen, lodde inn gods, og frese en ny rampe med korrekt vinkel for å få den til å mate bra.

disse operasjonene er IKKE barnemat...

 

med en rampet pipe pipe av korrekte dimensjoner bør det være mulig å få det til litt enklere!

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor kreves det innsikt og innsats for å få en 9mm til å mate riktig i en 1911 (og 2011)?

Forståelig dersom du bare bytter pipe og utkaster osv i en .45 og ikke gjør noe med matingsvinkelen kanskje,

men jeg synes ikke at det er for mye forlangt at et våpen (F.eks STI Edge som jeg har selv) fungerer "right out of the box"?

 

Det som er nevnt i andre tråder angående Targetmasteren med funksjoneringsfeil/tennstifter osv som er feil burde rett og slett ikke blitt akseptert.

 

Eller? Jeg er nokså fersk på 1911, og har som dere skjønner ikke klart å gå helt bort fra polymeravhengigheten enda.

Glocken jeg hadde matet alt riktig, men den var jo utviklet rundt 9mm, og den er jo maaaaaaasseprodusert til tusen.

 

Men det høres ut som et festlig prosjekt - Det er ikke feil med norskprodusert 8)

Da vil vi også slippe å vente år og dag på å få rettet evt feil på "fabrikken".. :-)

Hadde det vært aktuelt med en gimmick ala Wilson Combat med presisjonsgaranti på 25 meter? (1" osv).

Link to comment
Share on other sites

Tankespinn, tankespinn. Men det er en vakker tanke uansett.

Så hvor langt vil man trekke det? Langt dustcover med internt letta sleide sån passe.

Da har man en reinspikka felt pistol. Man kan jo velge en mer tradisjonell konfigurason, så dekker det flere bruksområder.

 

9mm er ikke stusselig. Jeg bare ser meg om hva som etterspørres og hva folk har, så slår det meg at 9mm i 1911 er ganske godt representert. Det har en økonomisk side absolutt. .45 eg moro å skjyte men pluggene koster samme om man lader eller kjøper.

 

Evert, du setter fingern nøyaktig på problemet. Det du beskriver er akkurat det man kan komme utfor når man går ut fra en gammel Colt. Mange overaskelser underveis ja.

Nettopp det unngår man ved å begynne fra skratsh. Full kontroll hele veien.

 

Så da er det bare å hoste opp kapital og en hyggelig innehaver av forhandlerlisens, så er vi igang, he he. :mrgreen: og håpe på at man ikke brekker ryggen rent økonomisk :|

Link to comment
Share on other sites

Det det er jo en glimrende pistol, så du har så det klarer seg :wink:

Så en 6" utgave i en katalog hvor dustcover var forlenget ca en 1/2 tomme. På den måten ble det en helt annen balanse bare å se på den.

 

Tilbake til tankespinnet: For å tråkke litt utenfor løypa, til ren felt kunne det være en idè å bruke ramme med full lengde dustcover for litt tyngde og stabilitet. Sleiden tåler å lettes litt med to slisser på hver side av forsiktet. Redusere vekten øverst gir litt lavere tyngdepunkt. Litt midre munningsvipp. Mere vekt rundt dustcoveret gjør resten.

 

Nå kan man velge om man foretrekker 6" eller 5" løp. Er vel hipp som happ. Foretreekker man det siste og syns man trenger det lille ekstra, kunne jeg tenke meg en forsiktemomtasje på løpet med en siktesadel a-la sig 210.

 

Ønsker man å gjøre den helt rekylfri :shock: , hiv på en tungsten fjærstyring også.

Men ærlig talt, "Talk is cheep, bæææ". Burde gjort det selv. Hadde det ikke vært for ar det liggeren ubrukt (nesten, iallefall prøveskytt) Springfield Trophy Master Distinguished å støver ned i en disk. med små endringer burde det bli en brukandes feltpang det også.

Har nå lagt mine klamme vanter på den så "I'm stuck!"

Link to comment
Share on other sites

jeg tror en 9mm bygd opp til militærfelt er det som ville selge best hertillands.

 

det finnes et forbedringspunkt hos STI'ene- funksjonering med slappe ladninger.

 

spesielt targetmasteren ser ut til å kreve hardt ladd ammo for å fungere, med en 6" sleide og bullbarrel er det MYE metall som skal flyttes på for å få våpenet tilø å funksjonere.

Å gjøre våpenet lettere er litt dumt, da du mister masse som spiser følt rekyl..

 

Norên har løst dette: langt stovdeksel, med lodd intergrert i støvdekselet på ramma. altså settes kornet på denne klumpen. deretter kan man bruke en lettet commander-lengde sleide, og vanlig tynnprofil pipe.

 

en mindre eksterm variant er lettet std. sleide, og lodd i sleideprofil på en 6"pipe, kombinert med et langt tungt støvdeksel på ramma. plutselig begynner dette å bli dyrt..

 

det enkleste vil være å bruke fullengde tungt støvdeksel, og 6" sleide, med en tynn pipe med bushing. sleiden kan lettes ganske radikalt, og det kan også fjernes endel gods ifra pipa.

kombinert med fornuftige rekyl- og slagfjærer, bør det være mulig å få monsteret til å fungere med ladninger rett over 120faktor.

Link to comment
Share on other sites

Vel, noe sånt stiller litt utenfor konkuranse da vet du. Hva koster en sånn SVI Infinity nå omdagen? Jeg hakke peiling.

 

I sommer ga jeg 25K for den. Takket være salige onkel Walther fikk jeg råd. Men jeg ser på det som en investering. Har forhåpentligvis 20-30 år igjen som skytter og da blir det ikke pistolen som blir den store kostnaden, men ammunisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...