Jump to content

endringer i hylse vekt og ujenv kruttvekt, hva så?


Ole_Netland

Recommended Posts

jeg begynte så smått å spørre litt rundt dette med ujenv vekt på hylsa i en annen tråd her, men for å ikke dra den langt i i OT starter jeg en ny her.

 

Det er jo så at ikke alle hylser innen ett kaliber og merke har samme vekt, noen er jevnere enn andre, men, hva har dette egentlig å si? hvor mye utgjør det? selv har jeg veid hylser til sub hele tiden, men ellers har jeg bare sortert på merker og vært fornøyd med det.

 

Samme med krutt, ikke alle kruttmål er like nøye, og hvor mye utgjør dette om det skulle bli opp til ett grs forandring?

 

 

Noen kalibre eller ladninger som tåler mer eller mindre variasjoner enn andre?

 

her er jeg ute etter erfaringer, ikke synsinger...

 

Selv gjorde jeg en test i 6,5x55 her for ett par år siden, ladet bevist forskjellig kruttvekt, 10 skudd med hver vekt og 1 grs forskjell, 50 skudd totalt.. hylsa var da ikke veid, men av typen Lapua, kula var 100 grs sierra MK og kruttet N150. av disse ladningene her var da to ladninger under min nomrmal ladning og to over.

ingen treffpunk forandrin var å se her, må med denne ladninen var det da ikke så nøye om der var variasjon i kruttmengden for skyting på 100m

 

 

en gang var det litt mer ubevist, N160 i dillon målet, skulle lade 240 WBY mag, kontrollveide noen ladninger men skulle nok ha veid fler, for på banne var der bare ett par av og til som samleg ellers så spredte den jenvt og fint, vel hjemme ble da de resterende kulene banket ut og kruttet veid, på de patronene jeg da hadde igjen var der inntil 3 grs i diferanse, om det var dette aleina som gjorde det vet jeg ikke.

 

Hva erfaringer har dere på dette området? når er det nødvendig å veie hylsene? når må enn veie hylsene og når kan enn bare droppe å veie hylsene?

 

ang dette med små avik i krutt går jeg ut fra de som driver med BR kan si noe om hvor mye små avvik kan utgjøre

Link to comment
Share on other sites

Du nevner vekt, men snakker lite om volum. Det er ikke vekten av hylsen vi er ute etter å vite, det er volumet som er interessant. Vi måler vekten for så å bruke det til å finne volumet av den enkle grunn at det er lettere å måle vekt.

Hylser med ulike messingtyper kan veie det samme, men ha ulikt volum.

 

Samme logikk gjelder også måling av krutt. Volumet er viktigere enn vekten, men det er mye lettere å måle vekten enn volumet, derfor baserer vi ladninger på vekt. Gitt at du bruker et krutt som har tørket vil det veie mindre enn et mer fuktig krutt. Bruker du samme vekten til å finne ladning da, vil du benytte deg av mer krutt målt i volum. Debatten om volum vs vekt for å finne lade"vekt" er enda ikke avklart :)

 

Hva har dette så ulik ladevekt å si? Til normal bruk nesten ingen ting. Et sprik på 10m/s i utgangshastighet har på hold under 500 meter veldig liten praktisk betydning. Vi snakker om ca 5 cm forskjell i kulefall på 500 meter. Betydningen av ulik hylse, krutt og kulevekt kommer ann på hva ammunisjonen skal brukes til. På stående 50m skyting for min del kunne jeg hatt et sprik på 100 m/s utgangshastighet og fortsatt ikke sett mye til det....

Så kan vi spekulere i hvordan det påvirker den indre balistikken, men det får noen med bedre kunnskap enn meg kommentere.

 

Ammunisjonen har også en psykologisk påvirkning. Vet du at du skyter med 100% topp ammunisjon så har du mer tillitt til våpenet når du skyter. Det kan ha en påvirkning av hvordan du som skytter håndterer rifla og gjør ting riktig. Personlig konsentrerer jeg meg ekstra mye når jeg veit at 99% av spredningen skyldes meg som skytter og ikke ammunisjoenen.

Link to comment
Share on other sites

ang dette med små avik i krutt går jeg ut fra de som driver med BR kan si noe om hvor mye små avvik kan utgjøre

 

De fleste her på berget måler vel sine ladninger pr. volum, dvs. med et bra kruttmål at man holder seg innenfor +/- 0.1 gr. Men, diskusjonen raser spesiellt i USA for tiden der trenden går mer og mer over til veie ladningene, også når man lader på benken, og da gjerne ned mot en nøyaktighet på 0.01 gr. Nødvendig? Kanskje ikke, men når top-dogs gjør det så er det lett å følge etter ... Men, når det handler om å skyte < 0.2'' aggregerte resultater, da må man kanskje pushe grensene litt ekstra hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

det som blir nevnt her er vel stort sett kjent stoff for min del i all fall, har ladet i over 10 år. men det jeg er ute etter hva variasjoner faktisk utgjør og hvor mye som skal til for å få treffpunkt forandringer og slikt. som jeg skreiv over gjorde jeg en test for en tid tilbake med 6,5x55 og fikk ingen forskjel på 5 grs endret kruttvekt.

 

andre erfaringer her jeg er ute etter, ser for meg at variasnonene vil ha mer og si til mindre hylsevolumet er...

 

selv veier jeg kruttet ofte og ved avvik over 0,3 grs på store hylser og 0,2 på små hylser heller jeg kruttet tilbake i målet og tar ny måling.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at forskjellige kalibre er forskjellig også når det kommer til hvor "picky" de er, så noen generell betraktning er vanskelig å komme med. Du spurte om BR, jeg lader 6ppc selv og vet av erfaring hva det vil si å variere kruttet der. Men, poenget er at for 98% av folk ville vært superfornøyd med det ei fullblods BR-rifle presterer, selv med utunede ladninger - den vil fortsatt knuse det meste andre. Vet ikke hvor kort eller lang jeg skal gjøre historien, men for en 6ppc med matchkuler og N133 krutt kan man egentlig aldri være mer enn 0.6 gr "out of tune", dvs. perfekt tune og +/- 1.2 gr N133 og man er tilbake i tune. Det er selvsagt litt variasjoner her, men dette er ca. det de fleste kan finne med sine rifler (jeg har målt marginalt mindre på en av mine rifler). Sagt på en annen måte, for en BR skytter er 0.6 gr forskjellen på "himmel og helvete", og når man samtidig må lade i forhold til været (tempen først og fremst) så kan man begynne å ane konturene av hvor kilent dette kan være. Så for 6ppc kan små variasjoner betyr mye, men det betyr mye for BR folket som streber etter superpresisjonen. For de som er fornøyd med å holde innertieren på 100 meter vil ei BR rifle og 6ppc i praksis alltid gjøre det, dersom det er kun kruttvekta man varierer.

Link to comment
Share on other sites

. som jeg skreiv over gjorde jeg en test for en tid tilbake med 6,5x55 og fikk ingen forskjel på 5 grs endret kruttvekt.

 

den testen er representativ for det kaliberet, det kruttet, den kula, og det løpet (osv) ;)

dvs med en annen type krutt, med et annet løp osv vil det kunne gi signifikant forskjell.

Forresten, 100m er kort avstand ;) Min erfaring er at jo lengre hold, jo større utslag på uforskjellige ladninger i treffpunkt.

På 300m fikk jeg 7 cm treffpunktavvik ved å bytte fra en type hylser til en annen med en sauer 200STR i 308w. ellers var alle andre faktorer like. Men den ene typen hylser var ca 10 grs tyngre enn den andre. ("hastighetsforskjell" på de to hylsetypene var 28 msek)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...