Jump to content

En frokost litt over snittet


EAH

Recommended Posts

For min del i hvert fall.

 

Stekt hjortehjerte med poteter og tyttebærsyltetøy.

 

For å få tak i et hjortehjerte krever dette at man enten skyter en hjort selv eller kjenner noen som driver med sånne syssler da det å få hjertet ut av et levende dyr medfører dyrets død så da kan man jo like gjerne jakte det ned. Jeg gikk for varianten å skyte meg en hjort selv og jeg var så heldig å bli bedt med på hjortejakt ved Dale i Sunfjord.

 

Man tager:

1 stk hjortehjerte

Antall poteter som man føler passende for anledningen

 

Annet tilbehør etter eget forgodtbefinnende.

 

Jeg gikk frem ved å skjære hjertet i passende biter for deretter å steke det i panne til ønsket stekepunkt for deretter å legge det til side på en tallerken for å hvile.

 

kjtt.jpg

 

Deretter gikk jeg løs på potetene som jeg hadde valgt å skjære i skiver. Stekte disse i krafta som lå igjen etter hjertet + litt peppermiks for smaken sin skyld.

 

potet.jpg

 

Dette anbrakte jeg så på en tallerken som passet utmerket til formålet i mine øyne og hadde på en kladd tyttebærsyltetøy i samme slengen, så fikk man litt "grønt" i måltidet også.

 

komplettj.jpg

 

 

Og her er kolla som forårsaket denne utsøkte frokosten:

hjort.jpg

 

 

Hele måltidet ble fortært med en film om harejakt som jeg akkurat har fått fra Hårråjegern.

 

Bon apetit

Link to comment
Share on other sites

Ingen andre på jaktlaget som bryr seg om hjerte og hode av hjort,

hode flåes selvfølgelig, kløyves og hjernemassen fjernes, saltes en ukes tid,vatnes over natta og kokes minst to timer. Skjærer /plukker av kjøttet som finst, nydelig basis for en skikkelig hverdagsmiddagslapskaus.

Samme med hjerte, salter en liten uke , vatner ut over natta og koker minst to timer .

Det er nydelig pålegg på brødskivene, som jeg, av en eller annen grunn får beholde for meg

sjøl...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...