Jump to content

Våpenskap - montering i uthus? FK vs XXL?


rypoman

Recommended Posts

Hei, jeg skal til å kjøpe våpenskap rett før nyttår, men har såvidt begynt å lese meg opp. Her i forumet fant jeg en del innlegg der det fort dreier seg om helt andre ting, så jeg starter et nytt innlegg:

 

- Kan jeg ha våpenskap montert i uthuset? Der er det verksted, og skapet er jammen ikke i veien der. Det er bygget i betong og har rent massvit fjell på den ene siden, i verste fall ruster våpenskapet bort.

- Er det noe forskjell mellom tilbudene på Felleskjøpet og XXL? Jeg er ikke bekymret for sikkerhet, vil kun ha det som må til ifølge forskriftene. Det er jammen dumt jeg ikke tenkte på dette her på torsdag da XXL hadde 25% rabatt på alt i butikken.

 

På forhånd takk for svar!

Rypoman

Link to comment
Share on other sites

Fra POD rundskriv 09.2009

 

3.10 Privat oppbevaring av skytevåpen og ammunisjon

Reglene om oppbevaring av skytevåpen, våpendeler og ammunisjon er inntatt i våpenloven

§ 27 a. Det er videre i våpenforskriften kap. 16 gitt detaljerte regler om privat oppbevaring

av skytevåpen, våpendeler og ammunisjon. Begrepet «samme husstand» som er brukt i

våpenforskriften § 79 tredje ledd, omfatter samme bolig/boenhet. Hybler og utleieleiligheter

som leies ut og som har egen inngang, og ellers fremstår som en egen boenhet i forhold til

boligen for øvrig, er å anse som egen husstand. Det er ikke adgang til å oppbevare

skytevåpen i frittstående garasjer/uthus eller i kjellerboder i tilknytning til fellesarealer i

boligsameier/borerettslag. Reglene gjelder kun privat oppbevaring.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer nok det!

Våpenskapet skal stå i selve huset til våpeneieren, ikke en ubebodd del som garage, låve, uthus anneks

eller for den saks skyld på hytta eller hjemme hos mor og far mens våpeneier bor borte f.eks i forbindelse med skolegang og slikt.

Finner ikke paragrafen nå, da den nok finnes iform av et rundskriv. :roll:

Fant den iallfall ikke i våpenloven, men tar høyde for at jeg er ganske dårlig å navigere rundt i den...

:oops:

 

He,he!

Der fant altså petter det!

Takker!

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke helt se at Petter dokumenterer at det ikke er lov å montere i uthus/verksted! Han dokumenterer at det ikke er lov i slike lokaler i boretslag/sameie men ikke i private hus!

 

Nå har jeg oppfattelse av at du ikke har lov til å oppbevare våpen i ubebodde hus(lokaler), men det kunne vært greit å få dette dokumentert!

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke helt se at Petter dokumenterer at det ikke er lov å montere i uthus/verksted! Han dokumenterer at det ikke er lov i slike lokaler i boretslag/sameie men ikke i private hus!

 

Nå har jeg oppfattelse av at du ikke har lov til å oppbevare våpen i ubebodde hus(lokaler), men det kunne vært greit å få dette dokumentert!

 

Les en gang til :D :

Det er ikke adgang til å oppbevare

skytevåpen i frittstående garasjer/uthus eller i kjellerboder i tilknytning til fellesarealer i

boligsameier/borerettslag.

 

Dvs hverken i frittstående garasjer/uthus eller i felles kjellerboder i borettslag.

Link to comment
Share on other sites

:wink: Når du kjøper nytt våpenskap følger det ofte med nødvendige bolter. Hvis ikke finner du de på nærmeste byggvarebutikk. Du trenger altså boltene, en slagdrill og en fastnøkkel / pipenøkkel / skiftnøkkel som passer til bolten.

Du kan med fordel sette skapet der det skal stå og så merke hvor du skal bore hull, flytt skapet og bor hullene, flytt skapet tilbake og skru til!

 

Vær obs på at hullene til pluggene skal ha riktig dimensjon! Bruk riktig bor-tykkelse og IKKE bor for lite (grunnt) eller for mye (dypt). (Kan være lurt å sette på en teip rundt boret så ser du når riktig dybde er oppnådd.)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fra POD rundskriv 09.2009

 

3.10 Privat oppbevaring av skytevåpen og ammunisjon

Reglene om oppbevaring av skytevåpen, våpendeler og ammunisjon er inntatt i våpenloven

§ 27 a. Det er videre i våpenforskriften kap. 16 gitt detaljerte regler om privat oppbevaring

av skytevåpen, våpendeler og ammunisjon. Begrepet «samme husstand» som er brukt i

våpenforskriften § 79 tredje ledd, omfatter samme bolig/boenhet. Hybler og utleieleiligheter

som leies ut og som har egen inngang, og ellers fremstår som en egen boenhet i forhold til

boligen for øvrig, er å anse som egen husstand. Det er ikke adgang til å oppbevare

skytevåpen i frittstående garasjer/uthus eller i kjellerboder i tilknytning til fellesarealer i

boligsameier/borerettslag. Reglene gjelder kun privat oppbevaring.

 

Låner tråden litt jeg ;)

 

Jeg har alltid ment at jeg ikke kan ha våpenskapet i "verkstedet" mitt, men kanskje jeg hele tiden har tatt feil :D

 

Jeg har en carport som en ombygd til verksted, den er tilknyttet huset med egen inngang utenfra (vanlig "huslås") kan jeg da montere våpenskap der? det er jo ikke frittstående eller?

Link to comment
Share on other sites

:) Ut fra reglene kan du nok ikke det. Det viktige med regelen er nok at det er bebodd. "samme bolig/boenhet"

 

(Fornuften i dette er jo at en kjeltring lager et minimum av støy hvis h*n skal få løs eller åpne et våpenskap...

Hvis skapet står i bolig / boenhet er det som regel folk tilstede som evt hører... :mrgreen: Har du våpenskapet utenfor boenheten får som regel kjeltringen bedre arbeidsro... :shock: )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...