Jump to content

Rifle kal 6.5x55


jegeren

Recommended Posts

Lakelander

 

Jeg er på jakt etter ei god og stabil rifle for jaktfelt og litt langhold. Vet at Lakelander er bra. Hvor kan jeg få fatt i sånn, og hvilke modeller har Lakelander nå?

Toppers hvis du eller andre kunne gi meg et hint.

Link to comment
Share on other sites

Ta direkte kontakt med Kongsberg Small Arms, skulle til å si, send en PM til Mentor men han er visst ikke registrert her mer? Her er tlf. nummer/adresse:

 

http://www.1881.no/Katalog/Kongsberg+Sm ... 022750760/

 

Her er en liten oversikt over de forskjellige modellene:

 

http://www.tpab.nu/Kongsberg.htm

 

De har ikke noen nettside, så det er lite info å finne.

 

Men det er vel flere her inne som har 393, Bamrud har vel en som blir brukt til langt hold. Sporter'n er fin til jaktfelt. Sjøl har jeg en standard 393 med monte carlo stokk, det satt et 30-06 løp i når jeg kjøpte den. Men børsisen hadde et belgisk 6,5 løp stående i halvtykk profil, og jeg skulle jo ha 6,5 :wink: Løpene kom vel fra Belgia før. Børsa ble søylebedda med løpsskiftet, og den går meget godt. Og det gjør vel de fleste av disse børsene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Browning A-bolt i links. Er kjempefornøyd med min rifle som er i kaliber 30-06. Rifla har løsninger og detaljer som jeg liker svært godt. En lydløs sikring som sitter på kolbehalsen er nærmest helt genial og lettvint. Kun 60 grader på hevarmsløftet som igjen gjør at du kan montere kikkertsiktet lavt. Sluttstykke gangen er myk og smidig. Løst avtagbart magasin er det på rifla. Greit og enkelt hvis du skulle ha behov for et ekstra magasin. Dette er en rifle jeg kan anbefale deg på det varmeste.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har fortsatt ikke kjøpt rifle, men må si jeg ble litt betenkt da jeg leste Jakt nr 3. 08

Der de testet Browning Abolt kal 30-06 og dens problemer med treffpuntendringer.

Kan en i kal 6,5 oppføre seg anderledes?

Og så komenterte de den ''flate'' hevarmkula noe jeg synes er rart de har.

Jeg har ikke rukket å se rifla i virkligheten enda så jeg spent på det.

Men jeg har sett på Tikka T3 der reagerte jeg på all bruk av plast, fordel er jo att det vekten blir liten men virker noe ''jalla''

 

Skal kjøpe meg rifle og har sett på noen merker.

Er det noen som har noen erfaring med Browning Abolt SS

Jeg har også sett på Tikka T3.

Jeg skyter links så det er ikke så mye å velge i :D

Link to comment
Share on other sites

en skal ikke henge seg opp i alt hva andre skriver,går mye på smak og behag detta.begge disse riflene,altså tikka og abolten,har vist seg og være svært funksjonssikre gjennom mange år,uansett plast og hevarm.gode kjøp begge to.har bare gode erfariger med dem jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Er i samme situasjon som deg Jegeren.

 

I utgangspunktet var jeg fast bestemt på tikka T3, men ettersom tiden har gått har jeg mer og mer vurdert andre merker. Siste er Sabatti Mod 90, etter at det nylig kom en tråd her om den rifla.

 

Sabatti Mod 90 og Tikka T3 får man begge til rundt 6500,-

 

Hvilken velger man hvis man vil ha best presisjon og kvalitet? Liker selv stokken på Sabatti bedre, da den har høy kolbe, i motsetning til Tikka T3 Hunter.

 

Har lett etter tester av Sabattien, men ikke funnet noen. Er det noen som veit om tester på denne rifla? Er det bra presisjon i denne rifla, rett fra fabrikk? Eller krever det en del jobb med avtrekk, bedding mm?

 

Hvordan er sikringen på Sabattien? Hvor sitter den?

 

Var på Jaktdepotet for en liten tid siden. Han jeg snakket, snakket ikke så varmt om Sabatti, men kan jo komme av at han selv ikke selger det...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Er i samme situasjon som deg Jegeren.

 

I utgangspunktet var jeg fast bestemt på tikka T3, men ettersom tiden har gått har jeg mer og mer vurdert andre merker. Siste er Sabatti Mod 90, etter at det nylig kom en tråd her om den rifla.

 

Sabatti Mod 90 og Tikka T3 får man begge til rundt 6500,-

 

Hvilken velger man hvis man vil ha best presisjon og kvalitet? Liker selv stokken på Sabatti bedre, da den har høy kolbe, i motsetning til Tikka T3 Hunter.

 

Har lett etter tester av Sabattien, men ikke funnet noen. Er det noen som veit om tester på denne rifla? Er det bra presisjon i denne rifla, rett fra fabrikk? Eller krever det en del jobb med avtrekk, bedding mm?

 

Hvordan er sikringen på Sabattien? Hvor sitter den?

 

Var på Jaktdepotet for en liten tid siden. Han jeg snakket, snakket ikke så varmt om Sabatti, men kan jo komme av at han selv ikke selger det...

 

Etter som jeg har skjønt ting, så er Diamond Hunter det samme som Sabatti mod 90...... (ifølge flere innlegg her på forumet) Den ligner ihvertall jæv.........

 

Hvis det er tilfelle, så kan jeg skryte den ganske høyt. Har en Diamond Hunter Flexi i 308 win og er kjempefornøyd. Sikringen sitter perfekt på høyre side, rett bak hevearmen. Sikringen låser både tennstift, avtrekk og hevearm. Presisjonen er upåklagelig, det er nok skytteren det kommer ant på. :lol: har 5 skudd på 10mm ved 100 m.... ;) Og dette er rett fra fabrikk. Avtrekket kan justeres enkelt ved å løsne "jernet" fra treet og skru på innstillingene til avtrekkeren. (1 skru, kan ikke ta feil) :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...