Jump to content

.243 winchester


Stihl Crazy

Recommended Posts

Hei har lurt litt på dette kaliberet her, noen som hvet sån ca hvor mange skudd det tåler, hva riflestigningen må være for å stabelisere tunge kuler og om det også passer på mindre vilt som rype og lignende eller blir de lett sundskutt?

Ammunisjonsprisen og tilgjenngeligheten hvordan er den i forhold til 6,5 og .308

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 er billiger å skyte med om man ikke lader selv. Om man skal kjøpe ferdigrullet så koster det rundt kr.12,- og oppover. Fordelen med å kjøpe 6,5x55 så kan du bruke den til storvilt også.

 

.243 win. brenner også løp. Har hørt forskjellig, men de sier 1500-2000 skudd på løpet. Har dog dette kaliberet selv og er veldig fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

norma helmantel 20stk 550,-

Jeg betaler 204kr for 20stk. Norma Helmantel i 243W når jeg handler på min lokale våpenbutikk.

Hva prisen blir på de skudda jeg lader selv har jeg ikke regnet på, men jeg vil tro at det blir på lik linje med annen hjemmeladet amunisjon.

 

Den mest vanlige riflestigningen i 243W er vel 1-10", men hva som er best skal ikke jeg uttale meg om. Dette er den originale stigningen som Winchester kom med i 243W, og med den kan du stabilisere alt fra 60grs til 105grs.

Link to comment
Share on other sites

Da burde jeg være heldig om jeg traff en låve med min rifle. Mulig 5000 er mye men det er ett grovt anslag. Min går enda under 15 mm med godt anlegg. :)

 

 

Nå sa jeg vel ikke at man ikke kunne skyte med våpenet, men at jeg har lest at man da kan merke at det blir dårligere presisjon enn tidligere. Til vanlig jaktskyting så betyr det lite. Poenget mitt var vel mer i den banen som det ble spurt om. Løpet mister presisjonen fortere enn f.eks. i cal. 6,5x55. Det er vel også forskjell på løp i forhold til fabrikat. Hvilket stål er brukt osv.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jeg har en Sako Finnwolf bøylerifle i .243Win. Den har svært god presisjon. Ser at dette varierer noe med forskjellige kuletyper, men det er ikke vanskelig å finne ammo som går bra.

 

Det er moro å skyte .243Win. Mitt gevær har standard løpslengde (51 cm eller deromkring), og med langsomt krutt (MRP) og tunge kuler (100 grs) er det bra smell, gjerne litt munningsglimt, men lite rekyl.

 

Så med bra presisjon, ordentlig smell (for oss som liker det), flat kulebane og behagelig rekyl er dette et trivelig kaliber :D

 

Hilsen Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

Tror at mye av ryktene rundt presisjonsproblemer i 243 har andre årsaker. Veldig ofte levert i meget lette våpen->sjelden bra for presis skyting, ofte levert i rimelige våpen av amerikansk opprinnelse-> ikke helt egnet til BR presisjon rett ut av esken må det vel gå an å påstå. At 6mm ikke er et dumt kaliber er vel bevist utallige ganger, men lider våpenet under begge de to ovenfornevnte problemene så blir vel resultatet så som så :cry:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har en rifle i overnevte kaliber. Et kaliber som jeg bare liker bedre og bedre. Slet litt for jeg fant selve gull ladninga med FMJ kuler. Men jeg er meget godt fornøyd med presisjonen nå. Federal sin Fusion går godt i min rifle. Har skutt både ryper og rådyr med kaliberet. Rene og pene slakt blir det når en skyter ryper og ikke noe verre enn om en bruker kaliber 222/223. 243 er et aldeles glimrende kaliber å skyte rådyr med. Mange mener dette kaliberet er perfekt til bruk på rådyr, og nå er jo utvalget av kjøpeammo med blyspiss blitt bra. Ikke rare rekylen er det heller. Kunn et lite merkbart trykk i skuldra. 6.5x55 har faktis og gir en noe friskere rekyl. Bakdelen med 243W kaliberet er at ammoen er noe dyrere enn 223 og 6.5x55. Men dette er mitt favoritt kaliber som jeg liker godt og som er morro å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Tror at mye av ryktene rundt presisjonsproblemer i 243 har andre årsaker. Veldig ofte levert i meget lette våpen->sjelden bra for presis skyting, ofte levert i rimelige våpen av amerikansk opprinnelse-> ikke helt egnet til BR presisjon rett ut av esken må det vel gå an å påstå. At 6mm ikke er et dumt kaliber er vel bevist utallige ganger, men lider våpenet under begge de to ovenfornevnte problemene så blir vel resultatet så som så :cry:

 

Har hatt 3 stk 243Win rifler, og alle har levert rundt 15-35mm på sitt beste. 35mm/3 skudd var en Rem 700 Adl.Tikka`n med Scenar ga på sitt beste 15mm/3 skudd.. Synes 243 har et ufortjent rykte når det kommer til presisjon. Jeg bruker Scenar, Fusion, Nosler i ymse slag, og alle har spytta ut kulene i små sammlinger. Kjenner flere som har 243, og treffer endel på banen i løpet av sesongen. De er alle fornøyd. Sier som Jørun Lien, det er et knall kaliber til rådyr jakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...