Jump to content

Lage stålmagasin til Tikka T3


idawox

Recommended Posts

Hei, har selv T3, og er jo godt fornøyd med denne rifla. Det jeg ikke liker, er magasinet, folk kan fortelle meg så mye som de vil at det vil alltid fungere glimrende, men jeg er skeptisk.

 

Så jeg begynte å tenke på det å lage et stålmagasin til T3'en. Kan det være så vanskelig? Jeg har for tiden flyttet som student til Bergen, så mulighetene med verksted jeg hadde hjemme, er desverre borte. Men er det kanskje noen andre som kan forske litt videre på det? Jeg kan ta evt mål, lage tegning i Autocad, for de som trenger det.

 

Vil tro at det er ganske stort marked for dette, ihvertfall i en 5 skuddsvariant.

 

Noen som tror at dette kan la seg gjøre?

 

Har søkt litt rundt på nettet, men har ikke funnet så mye egentlig. Eneste må være dette fra http://www.gendefense.com/.

 

tikka_87750_sm.jpg

Beklager, fant ikke større bilde

Link to comment
Share on other sites

Tanken om å konstruere et slikt magasin og få laget i stål eller aluminium har slått meg også, men det har ikke vært noe prioritet da magasinene som man får kjøpt fungerer. Det er bare når man misser dem at dem deler seg og alt flyr i alle retninger.

 

Men........kanskje jeg skal dra opp en model og få laget en tegning, så får vi se om noen tar ballen og lager et slikt

på dugnad.

 

Det blir ikke i dag iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Egil: Det sto nå at dette passet. Men har aldri sett noe lignende.

 

S.O.n: Hadde vært flott om du kunne startet på noe ja. Om alle drar litt, så hjelper det fort på!

 

Med boltmuffer og magasin i stål, begynner det å bli tomt for argumenter mot T3 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har allerede skisset geometrien på 5-skuds magasinet mitt, men jeg må splitte det og

bryte det ned i deler som lar seg praktisk maskinere og sette sammen. Må tenke litt.

 

Det blir ikke sånn over natta fra min side, men tar et røkk nå og da når ånden kommer over meg.

 

Det er Mauser 98 som gjelder for meg. Det er børse med sjel :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kan ikke bidra med hverken tegninger eller maskinering. Men, er svært interessert i å kjøpe ferdig produkt. Det har vel også litt å si i sammenhengen, at flere enn to-tre er interessert i å kjøpe.....?

 

Følger spent med videre

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Dette var en god ide!!!

 

Jeg har slitt ut 2 magasin i min T3 i .223. Det er "leppene" i topp framkant som får juling. Slites så mye ned at patronene stikker ut i vinkel fra magasinet som fører til feilmating. 4skudds magasinet ga seg etter 4000 skudd og 6skudds magasinet etter 4000 nye skudd, men hvor utalleige mange ganger disse har vært matet er ikke greit å si :roll:

 

Nytt magasin ligger på ca. 600 spenn, så ja et magasin i alu ville vært topp...

Link to comment
Share on other sites

I og med at jeg sitter på et slikt T3-magasin, 3D-konstruksjonsverktøy, maskineringsverksted og ikke minst en 3D-printer så kan jeg nok hjelpe litt på alle områder i utviklingen.

 

Jeg skal ta fram magasinet og et skyvelære i julen og så får vi sammenligne resultater på nyåret.

 

For de som tror at dette blir et fullgodt alternativ til plastmagasinene må man tenke på at prisen på en slik leke produsert av norsktalende norske nordmenn i nordiske Norge blir langt høyere enn prisen på et originalt reservemagasin i plast. Eneste motivasjonen her er å få en vare som tåler -20'C og heller ikke gir seg midt i kretsmesterskapet i jaktfelt.

 

Hvis det skal maskineres må det lages i to deler og kanskje til og med sepparat bunn. Å maskinere hele magasinet fra et stykke er urealistisk da dybden blir noe stor på et fem-skudds magasin. I tillegg kommer patronløfter, fjær pluss evt skruer/ nagler. Mest forlokkende er det å bruke en eller annen fancy "aircraft grade aluminium".

 

Kostnadsoverslag:

 

Tre til fire maskinerte deler med ett minimum av to inspenninger hver og evt verktøybytter.

4 timer maskinering minimum pr magasin når alle programmer og jigger er ferdige. Dvs minimum 2000,- pr magasin om det skal gjøres av lønnet arbeidskraft.

Fjærer produsert i lavserier vil jeg tippe koster mellom femti og hundre kroner stykket om ikke antallet overstiger 100.

Materialkost er ignorerbart.

Samme med priser på evt skruer/ festemateriell.

 

Så kommer montering, kontroll, testing, pakking, utsending etc...........

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt å lage stålmagasin til min T3 etter hvet, men jeg kommer til å lage det på en enklere/simplere måte enn maskinering. I første omgang blir jeg å bøye til stålplate rundt en mal av magasinet. Så blir denne plata sveist sammen og ørene på toppen bøyd til. Tenker å bruke det orginale plaststykket i bånn og original fjær i første omgang, da det ikke er disse delene som ryker på magasinet. Det som kommer til å bli litt fikkel er å få til låsingen i børsa, men det skal nok gå.

 

Dette er jo ikke en måte man kan masseprodusere magasiner, men håper å kunne lage et funksjonelt magasin til eget bruk.

Link to comment
Share on other sites

Etter litt fikkling med magasinet nå i kveld viser det seg at dette slett ikke trenger å være vanskelig. Det kan maskineres av ett stykke aluminum.

Fjær og follower lar seg lett vippe ut så alt man trenger til dette prosjektet er å kjøpe et magasin (?) for å skaffe esentielle deler.

 

Eneste problemet med å maskinere fra ett stykke, er at det blir radiuser i bakkant.

Link to comment
Share on other sites

Kostnadsoverslag:

 

Tre til fire maskinerte deler med ett minimum av to inspenninger hver og evt verktøybytter.

4 timer maskinering minimum pr magasin når alle programmer og jigger er ferdige. Dvs minimum 2000,- pr magasin om det skal gjøres av lønnet arbeidskraft.

Fjærer produsert i lavserier vil jeg tippe koster mellom femti og hundre kroner stykket om ikke antallet overstiger 100.

Materialkost er ignorerbart.

Samme med priser på evt skruer/ festemateriell.

 

Så kommer montering, kontroll, testing, pakking, utsending etc...........

 

Har ikke tenk så langt på hvordan desse 'Konstruere/lage/selge' mekanismene skal funke enda.

Men du er nok inne på noe vist det skal vere kost basert lønnet arbeidskraft.

 

Noe annet blir det om den som har riktigt utstyr har en Tikka selv som skal ha et slikt magasin.

Da kunne jeg få mine gratis, mot at han lager til seg selv etter tegningene (som et forsiktig forslag) :-)

 

Vi får nå se hvordan desse modellene/tegningene blir etterhvert når man har tid.

Link to comment
Share on other sites

Er sikkert en fordel med Alu magasin til SS modellen Tenker da på mulige korosjonsproblem med Svart stål i sammen med rustfritt.

 

aluminium reagerer jo enda vaerre i kontakt med rustfritt/syrefast en hva sort staal gjor, men saa lenge man passer paa det, og kanskje tar ut magsin under lagring saa vil nok ikke dette bli noe problem uansett material valg ;)

Link to comment
Share on other sites

Eneste problemet med å maskinere fra ett stykke, er at det blir radiuser i bakkant.

Trenger ikke det. Det går helt greit å lage en "høvlesyklus" i macro (med et aksielt skjær) slik at man kan få "skarpe" hjørner... Kutt på ca. 0,05 til 0,10 mm for grovkutt, og "noen" slepekutt til slutt for finpussen.

Har brukt slik metode mye her på huset, også for å høvle konturer. Men, det er en fordel med en spindel som kan komanderes i bestemte grader ( "M19 Q45" ), så man slipper å lage verktøyet så himla avansert.

Samme teknikk har jeg lurt på å bruke på ei låsekasse med "Tid & Stunder"Tm...

Link to comment
Share on other sites

[quote name="

aluminium reagerer jo enda vaerre i kontakt med rustfritt/syrefast en hva sort staal gjor' date=' men saa lenge man passer paa det, og kanskje tar ut magsin under lagring saa vil nok ikke dette bli noe problem uansett material valg ;)[/quote]

 

Er ikkje redd for at Aluminiumen eller svart stålet i magasinet reagerer men at Rustfrien i rifla reagerer, tenker spesielt på at hylsa kan dra partikler inn i kammer eller hulrom som ikkje blir pusset hver dag, men opp til hver enkelt eg ville ikkje hatt svart sammen med ss i mi rifle :)

Link to comment
Share on other sites

Kostnadsmessigt er det kun pressede detaljer som kan anses å være økonomisk bærekraftige i større antall.

 

Alu eller svart stål, burde ikke være noe problem. Så lenge magasinet er behandlet med noe som isolerer metallet fra direkte kontakt (og jeg er ikke engang sikker på om problemet er reelt i denne sammenhengen).

 

Hva gjør andre produsenter med sine SS rifler og stålmagasiner?

Link to comment
Share on other sites

MAG.bmp

 

Første utkast rett fra 3D-printeren. Lagde ett 4-skudds med original fjær og løfter. Fungerer supert bortsett fra at bulken foran nede på det originale magasinet ble utelatt. Den hadde mye mer med låsingen enn jeg trodde. Det er den som presser magasinet mot fjæren i bakkant inne i mekanismen.

 

Versjon to kommet en av dagene....

Link to comment
Share on other sites

"Stoffet" er epoxy og kan ikke brukes i seg selv. Kun for testing av funksjon og maskinerbarhet. Men det er helt homogent og veldig sterkt sammenlignet med andre tilsvarende prosesser.

 

Å lage nytt underbeslag er fristene, men jeg klarer ikke demontere, dvs at jeg er sikker på at original plasten vil gi seg om jeg prøver.

Link to comment
Share on other sites

Stålmagasin er sikkert bra, men jeg vet ikke hvor mye jeg vil betale for et.,

Men det som jeg kan betale for er hvis dere kommer med et spesialmagasin til 223 som tar lange patroner.

Når en kan mate 75/80 gr A-max og VLD kuler fra magasinet blir bruksområdet for de kulene betydelig større.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig.

Skal man gidde og bruke noe kroner på og lage noe, må det vere fordi det kan gi noen forbedringer som f.eks lengre patroner.

 

Har Hørt at DFS sine 223 er noe lengre, men har ikke fått noe svar enda på en tråd lenger oppe hvor lange dem er. Har ikke ladet 80 grain A-max enda eller noen andre svært lange annet en swift scirocco, men kanskje vi tåler 60mm før det butter i bommene ?

 

Kanskje man bør ha plass til 60-62mm i et slikt magasin.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer nok an på hva kaliber man snakker om.

 

På 223 så er det flere cm avstand til bakenden av magasinet (iallefall på mitt), så lager man noe her så

er det muligheter for å gjøre patronene mye lengre. Det vil vere i bommene på børsa som er begrensingen på 223 iallefall og ikke magasinet.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Jeg har 6,5x55 og tenkte ikke på at det fantes mindre kaliber :lol:

 

Så det du sier er at magasinet i seg selv er det samme, men de "forer på" med plast i bakkant for å kompansere for lengden i mindre kaliber?

Evt hvor mange forskjellige magasinbrønner har de å velge mellom?

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg nok rimelig sikker på at magasinet som sådan er universelt på utvendige størelse (uten at jeg

skal vedde bort alt jeg har).

 

Jeg legger fint nedi både 6.5 og annet på bredden og huset rommer lett en 9.3 i lengden, men dem forer opp i bakkant for lengden på 223 iallefall. Måler bortimot 29mm fra utsiden og til innsiden, så på det kaliberet så kan man lett øke lengden betraktelig.

 

I dag så måler jeg ca 58.5mm brutto tilgjengelig lengde. Da lader jeg max til 57.5-57,8. Greit med en 0.5+ i klaring.

Ser for meg at en økning til 61.5 brutto, vil kunne gi max ladet lengde på 61mm vist bommene tillater det.

Link to comment
Share on other sites

Da er grunnarbeidet gjort på slik det er originalt, så nå gjenstår det å se om det er verdt å tenke ut

om dette skal lages i stål eller aluminium. Ser jo faktisk at det er muligt å endre på det eksisterende magasinet til å ta lengre patroner vist man orker å file og lime litt.

 

smdhkp.jpg

 

5tvtjn.jpg

Link to comment
Share on other sites

Begyner å ligne på noe no.

Når jeg får tid no i ferien, skall jeg måle patronlengde på 75 gr A-max i Tikkaen min.

Men det er vel ikke noe problem om patronlengden i magasinet blir for stor, så da er det bare å bruke all plasen som er tilgjengelig. eller kan det bli mateproblemer.

 

Det er de samme målene på alle magasin/kaliber.

Har prøvd med 308 magasin i min 223 og det smalt rett på plass, er bare innmaten og leppene på toppen som er forskjelig.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke man kan utvide lengden på 223 så mye uten at man må begynne og fikle med

en annen følger på toppen av fjæra også. Ellers spretter alt av innmat ut i atmosfæren.

 

Er det noen som kan ta et bilde av en 308 følger med fjær så man ser hvor langt fremme

fjæra er festet på den ?......(tanken var om den kunne brukes og kappes til riktig lengde

vist fjæra sitter like langt fremme). Her er den som er i mitt 223 magasin.

 

143gfua.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at det å lage et slikt magasin ikke behøver vere så vanskeligt vist det er til

full lengde patroner som 6.5, 308, etc, etc......dog noe arbeid er det, så vist det

skal lages av betalt arbeidskraft så blir det noen kroner. Blir enda mere knot når man

skal ha det i 223.

 

Det er mange veier til Rom som f.eks:

1. Bore, sage file knikke metoden for alle med søyleboremaskin, skrustikke, sag, dremmel og mye innsatsvilje. (Det blir en slik 'for alle som gidder versjonen' og ikke behøver fres maskin, men en god søyleboremaskin og god oppspenning stikke)

 

2. En litt mere proff maskinert type som må gjøres av dem som har fres og maskiner.

 

Må tenke litt, så får vi se om man tar det til mål eller om det ikke vil svare seg. Aluminium tror jeg er

et must å bruke eventuelt. Dette er et slikt tenke og fundere prosject, men jeg er svært intressert selv og få til noe for lengre patroner i 223......og gjerne i aluminium.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg vet at det er litt mere friksjon......om det blir noe prototype, så er det jo greit å ta den i alu, så får man se hva man gjør videre........får se om man kommer så langt, eller om det blir for mye knot.

 

Dette er ikke et slikt 'over natta' greier for min del. Jeg er så mye bortreist at jeg må få

noen til å gjøre det eventuelt etter tegningene.........når dem er ferdige.

Link to comment
Share on other sites

Har forsåvidt alle detaljer og metode for å få frest en slikt magasin etter originalt design på plass, men

er begynt og leke med tanken på å ha et kryssmatet magasin. Den friheten til å velge om man fyller fra toppen

eller ta ut magasinet er fristende vist man først skal legge litt arbeid i dette.

 

Kan iallefall klare og få til 17mm invendigt mål i magasinet, og patronen er 9,6, så det bør vere et

potensiale til å få til noe vist det ikke stopper på andre ting jeg ikke har tenkt på.

 

Kommer skisse for komentarer/synsing etterhvert.

 

Er det noen som vet hva diameter/bredde forhold det bør vere mellom patron/magasin for at

det skal funke noenlunde skikkelig ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...