Jump to content

Remington 7400


Janogg

Recommended Posts

Så enkelt som å fjerne fremsiktet tror jeg ikke det er på den modellen. Er ikke den rekyldrevet? Setter du på demper vil du få et hardere skift en uten. Jeg ville nok sett hva dem har av info fra fabrik. Du kan sikkert montere demper på en rekyldrevet rifle også, men det kan være at du må bytte rekylfjær. Jeg har hørt at Sauer 303 ikke under noen omstendighet skal påmonteres demper. Men det har jeg ikke fått bekreftet fra noen børsemaker. 303 er også rekyldrevet.

 

Vet ikke om dette gjorde deg noe klokere, men hvis den er rekyldrevet ville jeg vært forsiktig. Det ville du nok få høre dersom du leverte den for gjenging også.

Link to comment
Share on other sites

rem_7400synthetic.jpg

Er dette den?

I såfall må man kappe av framsiktet...

 

Denne rifla er en Carbine og har 47 cm løp. Tror ikke man har anledning å kappe løpet. Mener at minimumslengde på rifleløp skal være 47 cm. Forøvrig fjerner man fremsiktet med å fjerne de to skruene som holder det fast.

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg har sett vil jeg STERKT fraråde å montere demper på denne rifla. Har en kompis som har samme sak, han satte på en BR T8 Reflex, etter dette vekslet den forferdelig hardt og blåste ut magasinet på annethvert skudd. Mener også å huske at han var avhengig av briller mens han hadde demperen på.

Link to comment
Share on other sites

Først: våpenet er IKKE rekyloperert, men gassoperert.

Når slike ting oppleves med en halvautomat, er det ikke fordi den "veksler forferdelig hardt". Med det mener jeg at mekanismen som sådan ikke blir særlig ekstra belastet, men pga. høyere restrykk i løpet når bolten åpner blir blåsten tilbake i magasinområdet en del heftigere, ofte slik at patronene blåses ned i magasinet, og at forkiling oppstår.

 

For å kunne bruke demper må man derfor få en form for struping på gassavblødningsløpet ned til aksjonstempelet.

På noen halvautoer er dette justerbart, mens på andre er det en børsemaker/kyndig-mekanikerjobb.

 

Minimumslengde på løp er i henhold til de nyeste forskriftene 40cm. (Min. totallengde på våpen: 84cm.)

Link to comment
Share on other sites

Det samme gjelder for Rem7400 som for de fleste halvautoer:

 

Skal du ha demper på, så må du bytte eller modifisere gassblokka (trangere åpning slik at mengden av gass som slipper ned i mekanismen blir redusert). Det som skjer når du har demper på rifla er at trykket i løpet holdes høyt over lenger tid enn uten, og det gjør at sluttstykket får mer fart bakover i vekslingen. Dette medfører større mekanisk slitasje og vil slå i stykker mekanismen (sluttstykke, rekylklakker, returfjær, etc) i rifla om det ikke gjøres noe med det.

 

Det som gjøres er å bytte gassblokka, men som det alt er sagt tidligere her, det er nok en børsemakerjobb, i hvertfall for de fleste av oss...

 

Det finnes både faste og justerbare gassblokker. Fordelen med de justerbare er at du kan skyte også uten demper og justere det slik at mekanismen likevel virker. Det er nemlig draw-backet med demper på halvauto, når den er tilpasset bruk av demper, vil den ikke veksle uten (trykket blir da ikke stort nok til at mekanismen klarer å veksle), med mindre gassblokka er justerbar...

 

Lykke til, du har valgt deg ei artig rifle!!

Min er uten demper, men går høl i høl med hjemmeladd ammo.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å være negativ til denne børsa men man må vel være glad den veksler når den er helt orginal. Denne modellen er ikke akkurat kjent for funksjonsikkerhet. Ingen sivile halvautoer i dag er rekylopperert heller ikke Sauer 303. Eneste som jeg vet var det var HK 770 og HK 940 men denne gikk ut av produksjon på begynnelsen av 90 tallet.

Men velger du å montere demper er det som de andre skriver her: du må gjøre noe med gassblokka

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 years later...

Når du påpeker god puss, vil jeg gjerne vite hvordan du pusser din? Jeg har lagt ut spørsmål her på kammeret, da jeg ikke får min til å fungere. Jeg har demontert den helt og pusset den godt. Det hjalp ingenting, snarere tvert imot. Jeg lurte på om fjæren i magasinet kunne være for stram. Ny patron blir ikke matet inn i kammeret. Den stopper på vei inn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt 3 stykker av denne typen, var vel sånn ca midt på 90 tallet.. De funksjonerte greit, men presisjonen var elendig i alle 3. Hadde i kal 308, 30-06, og i 270...

 

Er det skjedd noen forandring som har bedret presisjonen??

 

Nå jakter jeg med en Browning Bar og er kjempefornøyd, god presisjon, og feilfri funksjonering med demper :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...