Jump to content

Hann hund vs ho hund


Snoalta

Recommended Posts

Smaken e såm baken,den e delt :lol:

Det e like mange meininge om detta æmne,såm det e hunde-eiera,så nåkka fasitsvar finnes ikke,dessværre.

Men det bli sakt at en hannhund jakte hardere,meir inntænst og længer einn ei tispa,men ingen regel uten unntak.

Æ har had 6 hunda av typen engelsksetter,bådet tispe og rakker. Å te mitt bruk e det ikke tvil om at en rakker e å fåretrækk te jakt og i hus blandt 4 onga. Men æ har å had jaktura me tispe såm har åvergådd rakkeran i både søk,inntænsitet og viltfinnerævne. Så har du detta med løpetid..å da kan du ikke stille på utstilling el jaktprøva når den e. Så æ hold en knapp på en hannhund. men æ e ikke fræmmed før å få mæ ei ny tispa med tid og stunder.

Har vell kunna skreve my meir om detta æmne,men sia du egentli lurte på ang spisshunda,å æ ikke har ærfaring med den typen hund ainna einn såm gjeterhund,så lar æ andre fortsætt tråden vdr spisshunda såm har had det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen ekspert på dette, men har hannhund nummer to sjøl. Hannhundene kan være striere å håndtere, de vil forsøke å klatre på rangstigen. Ikke i den grad at jeg har opplevd det som et problem, en konsekvent sjef, og de innfinner seg med sin plass nederst i hierarkiet og er fornøyd med det.

 

Tisper har jo tre uker løpetid 1-3 ganger i året, vanligvis to. Da er de ubrukelige til jakt.

 

Noen mener tisper modner først og våkner jaktmessig før hannhundene, men der tror jeg de individuelle forskjellene og timene i skogen er langt mer avgjørende.

 

Det blir smak og behag egentlig, jeg liker hannhundens kraftige muskulatur og utseende. :D

Link to comment
Share on other sites

grunnen til jeg har tispe nå er lysten på damer mine hannhunder har hatt.er ikkje noe verre når man slipper bikkja så er det rett til nærmeste tispe.har en dunkerhanne men den er kastrert.men alle hannhunder blir ikkje slik for all del.ville bare nevne det.bedre med løpetid 2 ganger en hele året :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Helt klart tispe.

Hann hund har løpe tid 365 dager i året. Og styres i stor grad av instinktene sine.

Tispene har løpe tid 2 -4 uker i året.

 

Jeg har hatt 2 hannhunder en neg og dachs. Nå har jeg 3 tisper. 1 laika og 2 basseter. Kommer aldri til og gå tilbake til hannhund igjen.

Tispene er generelt mykere og lettere å ha med å gjøre.

Hvis du gir tispene miljøtrening ovenfor andre hunder i en tidlig alder. Vil jeg tørre og påstå at de greier å gå overens med hva det skal være av andre hunder. Litt knuffing vil det selvfølgelig være. Men ikke noe seriøs slåssing som om du slipper 2 hannbikkjer sammen.

Forrige helg var vi på jakt. Og da hadde vi 4 tisper mellom 4.5 og 2 år løse inne sammen. Noe som gikk kjempe fint. Det har jeg en særiøs tvil til at du greier og med hannhunder. Spesielt spisshunder. De er som regel rimelig harde mot andre hannhunder.

 

Med tispene slipper du at de løper ned til husene for å fri til tispene som står i kjetting eller hundegård. Det kan du oppleve titt og ofte hvis du har han hund.

Vår neg hadde en fast tipse han løp til. Rimelig flaut når eierne ringer deg for 5 gangen i jakta og forteller at bikkja står uten for gården og puster og peser. Og gjør alt den kan for og komme inn.

 

Tispe er mitt soleklare tips.

 

Men smaken er som baken. Vil du ha ei bikkje som pisser på hver 5 meter når du går tur, elsker å sloss med andre hannhunder som utfordrer rangen og som ikke funker på noen ting hvis det er ei løpsk tispe innen en radius av 1 km. Så er jo hannhund tingen. :mrgreen:

 

Tisper har jo tre uker løpetid 1-3 ganger i året, vanligvis to. Da er de ubrukelige til jakt.

 

Sier hvem. Jeg jager med mine med løpetid jeg. Funker fint det. Bare man er langt nok inne på skogen. Jeg har tre tisper i hus nå. Og merker ikke noe forskjell på de jaktmessig om de løper eller ikke. Tisser litt mer.

 

Siden du tenker spesielt på spisshunder, så kan jeg nevne at laikarasene løper bare en gang i året. Halvparten av "bryet" med å ha tispe er da borte...

 

Det stemmer med min i hvertfall. Laikaen min løper bare 1 gang i året. Og det er nå

Link to comment
Share on other sites

Ingen regel uten unntak. Og din erfaring med hannhunder i lag stemmer ikke med min, men det kan ha noe med gemyttet på individene å gjøre. Og om trådstarter skal ha én hund, så trenger ikke den (hann)hunden å by på problemer i hverdagen. Det er bare å holde han unna andre hannhunder.

 

Å slippe ei løpsk tispe lengst inni skogen langt unna folk og andre bikkjer løser jo selvsagt en del av problemet, men kommer den tispa ut for en hannhund så er det gjort om hun står...

Link to comment
Share on other sites

Det er bare å holde han unna andre hannhunder.

Allerede her begynner det og skure i hode mitt. Jeg hospiter på en del jaktlag og er borti en del forskjellige bikkjer. Og det er deilig og slippe bikkja mi uten å være et sekund usikker på om at den løper rett bort til eller møte en annen handhund og begynner å sloss.

 

Å slippe ei løpsk tispe lengst inni skogen langt unna folk og andre bikkjer løser jo selvsagt en del av problemet, men kommer den tispa ut for en hannhund så er det gjort om hun står...

 

Det funker som regel veldig bra. Selv om bikkja har løpe tid er det ikke mange dagene hun stiller seg opp og slipper til hannhunder. Har en kompis som har 1 han og 1 hund neg. Og han slipper de sammen i skogen selv om tispa har full løpetid. Og det har gått fint til nå på 3 året. Så det kommer litt an på jaktlysten til tispa også. Men det hender rett som det er at han slipper seg ned til husene for og gå på frier ferd. Mens tispa jager videre

 

Jeg har ikke noe tvil på at du får Ares til å gå fint sammen med andre hunder Ranger. For petiten er veldig grei sånn. Men spisshunder er som regle litt hissigere på andre hannhunder. Er ikke skjelden man kommer over en "hundevond" spiss hund. Neg, kareler, laika osv.

Og da gir man seg selv et bedre utgangspunkt hvis man satser på tispe.

Der er i vertfall min erfaring så langt.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at slåssing generelt er eit større problem blant hannhundar enn blant tisper. Då tenkjer eg ikkje på knurring og små-glefsing, men på kampar der hundane bit seg fast og heng - gjerne med dyrlege-tur som resultat. :twisted:

 

Så aldri meir hannhund på meg! :!:

 

Men heldigvis finst det hannhundar med godt temperament. Og heldigvis finst det hundeeigarar som kan handtera ein hannhund med "kamplyst". Ein hannhund vert vel ofte rekna som sterkare og meir psykisk stabil - du veit kor du har han. Under krevjande oppgåver vert det også sagt at ein hannhund har meir "guts", til dømes ved lange ettersøk.

 

Heldigvis er me hundeeigarar ulike, og kjønn på hunden vert som Ranger skriv ei smaksak.

Link to comment
Share on other sites

Har en bekjent med drever tispe, den får alltid innbilt svangerskap etter løpetid og da går det fort 4 uker før den er intresert i å jage. Hann hunder er ofte mer rett frem i oppførsel og meget forutsigbare. Hvis 2 hannhunder ikke går sammen finner du det ut umiddelbart. Hannhunder er ofte tøfferer og tåler mer juling enn tisper. Til kløv og hardt arbeid vil derfor en hannhund orke mer belastning. Men for en nybyggynner vil en tispe ofte være lettere å håndtere spesielt ved store raser.

Når det gjelder tisper så kan det oppgjøre ofte taes ved en passende annledning, dvs du ser resultatet etter noen dager!

Ofte kommer oppgjøret i forbindelse med løpetid og kan være like fatalt som når to hannhunder braker sammen.

I forbindles med løpetid kan en tispe forandre adferd, stikker avgårde, bli mer ulydig osv.(orde løpetid er neppe tilfeldig)

Hvis du skal drive med konkurranse så passer det dårlig med løpetid spesielt når du endelig har klart NM kravene. Kanskje derfor de fleste NM deltagerene er hannhunder (* dachs NM)!

NB. Hvis du er vant med stri hannhunder og så går ovet til tispe så er det en vanlig feil å være for hard i starten. Tisper er mye mer følsomme og krever mer kontakt og ros enn hannhund. En tispe kan lett bli nervøs hvis den behandles feil, handhunder vil som regel tåle mer røffere behandling.

"Jo mer jeg tenker handhund-tispe , jo mer tenker jeg på forskjellen gutt-??"

Link to comment
Share on other sites

Personlig liker jeg hannhunder.Ja de pisser for hver femte meter,og liker å sloss,men er stabile i hodet og tåler en støyt(som de fleste mannfolk her nordpå) :lol:

Tispene jeg har hatt har vært myke,og litt mer variable i "humøret"(som damer flest) :lol:

 

Mener jeg så en oversikt over harehunder en gang der det kom frem at tispene hadde høyere gjennomsnitt i antall premieringer,men mulig jeg husker feil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt bare hannhunder , begge deler samtidig og nå bare tisper. Egentlig ganske tilfeldig men ikke bare.

 

Har aldri hatt innbilt svangerskap på noen av mine tisper , ikke så jeg har merket iallefall. Jeg jakter også som regel med de også når de løper. Når det gjelder jaktprøver så er hannhunder en fordel , iallefall sesongen sett under ett da de er mer stabile enn tisper.

 

Men under visse jaktformer og føretyper er tisper en fordel. Som feks med hihunder hvor det ganske ofte er en fordel med en noe mindre tispe enn hannhund. Og også under forhold som bratt terreng og marginalt føre er en lettere tispe en fordel enn en tyngre hannhund grunnet slitasje på kropp og poter.

 

Men alt i alt så er det nok hipp som happ , det som teller er nok du som eier og hvordan du styrer hunden og opptrer med den under de forskellige situasjoner. Du må ta hensyn til at du har hund , uansett hvilket kjønn den har.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...