Jump to content

FAQ-tråder. Hvor bør de ligge?


G.Larson

Recommended Posts

Som overskriften sier: Hvor bør de ligge? Jeg synes flk sin tråd er bra og intensjonen med den er god. Problemet er jo at den forsvinner i vrimmelen av nye tråder.

Mitt forslag er å lage ett eget underkammer som heter FAQ i driftkammeret og legge FAQ-trådene der. Da vil det være godt synelig på forsiden av forumet og kanskje vi da slipper en del tråder pga trådstarer ikke gidder å leite. Evt som en artikkel med linker på Portalen.

 

Har snakket med flk om dette. Derfor forslaget da han ønsker å holde tråden sin rein for alt utenom konkrete forbedringsforslag.

 

Edit: Endret tittel og innhold litt for en mer generell diskusjon rundt dette.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Problemet med å bare legge den som Sticky i underforaene er jo at da må man vete at den ligger der. For nye som kommer til(og ikke gidder å leite) vil det være lett å se at det finnes en FAQ om det ligger som eget underforum. For at en FAQ skal ha en misjon, må den ligge lett synelig og tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Helt genialt!

I første omgang bør tråden ligge som prioritert i riktig (under)kammer.

Blir det flere av disse unike samletrådene, skal jeg lufte videre i styret om vi ikke skal opprette et slags FAQ kammer.

 

Ikke noe problem å la alle nye medlemmer blir henvist til dette kammeret ved registrering.

 

 

Men da må vi ha mye mer av dette slaget. Oppfordrer alle til å gjøre det samme som det flk her har gjort. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg drister meg utpå med å mene noe om dette jeg også.

 

Tanken min var at hvis dette var en nyttig artikkel burde det ligge 'sticky' i relevant kammer. Å legge det på tvers av alle kammer, som noen foreslår, tror jeg dessverre vil føre til at enkelte villfarne sjeler kan tro at det er ok å poste om rifle (eller for den del andre ting dekket av andre sticky tråder) i alle kamre - og det vil vi vel ikke?

 

Det er mulig trådene bør over i et eget FAQ-kammer, men da tror jeg nok først man må se på hva man har først. Det finnes en utmerket samling av fine tråder rettet mot nybegynneren/vanlige spørsmål som ikke er fremhevet. Dette synes jeg er merkelig.

 

Jeg tenker da f. eks på:

Sako 30-06's flotte artikkel Kan hagla mi skyte stålhagl? Svaret er her

eller

Think!'s flotte artikkel Momenter ved valg av hagle

 

Disse to burde da vitterlig vært sticky i haglekammeret?

 

Men da må vi ha mye mer av dette slaget. Oppfordrer alle til å gjøre det samme som det flk her har gjort

Jeg vet ikke om det er så lurt å bare oppfordre til å gjøre dette. Man må vel ha en plan med hva man vil med det også? Det ligger mye arbeid bak en slik artikkel, og hvis man skal komme med denne typen oppfrodring bør man faktisk vite:

 

- hva man har

- hva man skulle hatt

- er noen allerede i gang med å skrive noe av det

- hvilke metoder skal man bruke for evt. samarbeid om artikler

- hvor og hvordan skal det kvalitetssikres og publiseres

- hvordan skal man vedlikeholde det i etterkant

 

Jeg var i gang med å vurdere en ny tråd, bare for å finne ut at denne allerede delvis dekkes av de to trådene ovenfor. Men det var jo ikke så lett å vite før jeg allerede hadde brukt noe arbeid på å se hva vi hadde. Hvis jeg skulle forsøke å bidra til dt arbeidet de to herrer har gjort i tidligere nevnte tråder, tror jeg ikke akkurat forum-teknologien vil gjøre at dette blir hverken enkelt eller effektivt. Slike tråder vil enten bli et prosjekt for enkeltpersonen, eller man må vurdere å bruke annen teknologi. Dette har jeg allerede sagt litt om i en annen tråd i dette kammeret, tråden Edward har startet om Wiki.

 

Hvis man ikke har en tydeligere plan for hva man trenger/ønsker og samtidig fremhever tråder som de to jeg har nevnt ovenfor tror jeg det vil ta veldig lang tid før man får noe voldsomt engasjement rundt å lage denne typen materiale.

Link to comment
Share on other sites

Om vi skal ha wiki eller FAQ har jeg egentlig ingen som helst mening om. Det som er viktig er at det ligger godt synelig. Nå har altså flk sin FAQ-tråd ligget i riflekammeret i snart 3 døgn og fortsatt dukker nye tråder om "hvilken,hva,hvordan og hvor" opp. Det forteller meg ett par ting: Enten så gidder ikke trådstartere å leite/ta en rask titt i riflekammeret før de stiller spørsmål om rifle. Eller så er FAQ-tråden for lite synelig der den ligger.

Derfor mener jeg vi må ha ett godt synelig FAQ-forum inneholdene Rifle-faq'en til flk og andre som evt måtte komme til om det er FAQ vi vil gå for. Egen for rifle,egen for hagle, egen for lading osv.

Om det blir wiki må denne også ligge godt synelig ellers så mister den all hensikt.

Link to comment
Share on other sites

Det skulle heller ikke forundre meg om at når du som ny kommer inn hit, og ser at dette med "jeg skal kjøpe meg ny XXX" er et vanlig spørsmål her inne, så faller det ganske naturlig å stille et tilsvarende spørsmål. Å velge minste motstandsvei er jo en vanlig strategi for mange.

 

Nok en gang, dette handler om kultur - og hva som er akseptert her inne. Er det en (eller flere) typer innlegg man ikke ønsker store mengder av her inne, så må moderatorkorpset ta disse etterhvert som de dukker opp.

 

Kyndig, men myndig veiledning - flytte disse spørsmålene over / eller slette.

Link to comment
Share on other sites

Nå har altså flk sin FAQ-tråd ligget i riflekammeret i snart 3 døgn og fortsatt dukker nye tråder om "hvilken,hva,hvordan og hvor" opp. Det forteller meg ett par ting: Enten så gidder ikke trådstartere å leite/ta en rask titt i riflekammeret før de stiller spørsmål om rifle. Eller så er FAQ-tråden for lite synelig der den ligger.

 

Min erfaring med slikt er at dette dreier seg om to ting.

 

1: Materialet må være tilgjengelig for de som er ferske.

2: Man må ha tydelige retningslinjer på hvor lista ligger med tanke på hva det spørres etter, slik at det både er forventet og folk blir nødt til å lese materialet dekket av punkt 1. Dette har egentlig ingenting med hvor materialet er plassert eller formatet det er presentert i, så lenge det er kjent hvor man finner det. Dette dreier seg altså om en kultur for først selv forsøke å finne kunnskapen omfattet av punkt 1.

 

Når det gjelder rifle-tråden har vi nå et utgangspunkt for en FAQ som kan bygges ut etterhvert. Da anser jeg at vi er på gang hva gjelder punkt 1. Det som må til hvis man skal bli kvitt trådene du nevner er da å justere responsen på slike tråder (moderering og evt. respons fra andre brukere), slik at nye trådstartere får beskjeden "du bør starte med å se på FAQ'en, da denne bør kunne dekke det du lurer på. Etter at du har sett på denne er du naturligvis velkommen til å komme med utdypende spørsmå i tråder som allerede eksisterer og dekker emnet du spør om". Vennlig men bestemt. Deretter sletter man slike tråder før de utarter, hvis det er spørsmål som allerede ansees som besvart av FAQ eller eksisterende tråder. Hvis man kke gjør det på denne måten etablerer man en kultur for at det er fritt fram for å lage hver sin tråd om samme emne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i gang med å vurdere en ny tråd, bare for å finne ut at denne allerede delvis dekkes av de to trådene ovenfor. Men det var jo ikke så lett å vite før jeg allerede hadde brukt noe arbeid på å se hva vi hadde. Hvis jeg skulle forsøke å bidra til dt arbeidet de to herrer har gjort i tidligere nevnte tråder, tror jeg ikke akkurat forum-teknologien vil gjøre at dette blir hverken enkelt eller effektivt. Slike tråder vil enten bli et prosjekt for enkeltpersonen, eller man må vurdere å bruke annen teknologi. Dette har jeg allerede sagt litt om i en annen tråd i dette kammeret, tråden Edward har startet om Wiki.

 

Hvis man ikke har en tydeligere plan for hva man trenger/ønsker og samtidig fremhever tråder som de to jeg har nevnt ovenfor tror jeg det vil ta veldig lang tid før man får noe voldsomt engasjement rundt å lage denne typen materiale.

Du flk har nå erfart hvor mye jobb det ligger i å skrive en faq tråd. Det er mye jobb.

 

Her snakkes det mye om hvordan ting burde vært med faq'er og wiki og mye annet som samler informasjon.

Men vi som driver kammeret er kun et knippe med folk som har et liv utenom. Vi har ikke engang folk nok til å drifte portalen som i alle fall jeg håpet skulle dekke deler av folks ønsker.

 

Vi har i alle fall lyttet til dere og lagt FAQ inn som punkt i sakslista for neste styremøte.

Hva vi får ut av det kommer vi tilbake til.

Link to comment
Share on other sites

Du flk har nå erfart hvor mye jobb det ligger i å skrive en faq tråd. Det er mye jobb.

 

Her snakkes det mye om hvordan ting burde vært med faq'er og wiki og mye annet som samler informasjon.

Men vi som driver kammeret er kun et knippe med folk som har et liv utenom. Vi har ikke engang folk nok til å drifte portalen som i alle fall jeg håpet skulle dekke deler av folks ønsker.

 

Vi har i alle fall lyttet til dere og lagt FAQ inn som punkt i sakslista for neste styremøte.

Hva vi får ut av det kommer vi tilbake til.

 

Jeg har et visst bilde av hva som kreves for å drive kammeret.no, og jeg har full forståelse for at man skal ha et liv utenom. Jeg ser for meg at det å både få opp og utvikle kammeret.no, moderere diskusjonene (slik at ikke alt råtner på rot som et sted mange av oss har vært innom tidligere), og samtidig skulle starte opp NOJS krever sitt.

 

Men er det nødvendigvis slik at det er de samme folkene som må stå bak alt? Skal ikke dette være et brukerstyrt forum? Kan det ikke være en tanke å legge til rette for at de som kan og vil skrive håndterer det via en egen gruppering? Dette er jo ikke en sak som hverken styret eller moderatorer trenger å involveres i, i alle fall ikke i det daglige.

 

Det vesentlige for styret her - hvis man faktisk ønsker å snakke om et brukerstyrt forum - er at det etter hva jeg kan se er flere brukere her som har forslag til forbedringer og som til og med kan tenke seg å bidra til å produsere faglig innhold i form av artikler eller annet. Og styrets jobb må være å gi en respons på dette initiativet, før forslagene parkerer med alderdomssvikt ;) Og responsen kan godt være at man ikke velger å fokusere på wiki, eller faq utover det vi ser i dag (altså initiativ fra enkeltpersoner).

 

Men dere er nødt til å ta en stilling til det.

 

EDIT: formuleringen om alderdomssvikt kunne tolkes minst to veier, denne er presisert nå for å unngå misforståelser

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fra den spede start hadde vi store visjoner om å samle alt faglig og nyttig stoff om våpen, optikk, utstyr, hunder, jakt og alt annet matnyttig relevant stoff for senere bruk.

Vi hadde til og med egne folk til dette. Meeen, det falt i fisk og gikk rett åt skogen.. :(

 

Samtidig vokste forumet, og det var hele tiden nye ting å ta tak i.

 

MEN. Det blir vel aldri for seint.

Og vi tar gjerne å bretter opp ermene på ny ved hjelp av flinke folk som stiller seg frivillig til å hjelpe til med å få et bedre og mer oversiktlig forum. :D

 

Dere vil høre fra meg igjen for jeg liker tanken...

Link to comment
Share on other sites

Fra den spede start hadde vi store visjoner om å samle alt faglig og nyttig stoff om våpen, optikk, utstyr, hunder, jakt og alt annet matnyttig relevant stoff for senere bruk.

Vi hadde til og med egne folk til dette. Meeen, det falt i fisk og gikk rett åt skogen.. :(

 

Undertegnede og Askeladd har prøvd å ta tak i innspill fra denne og andre tråder her inne på ”Forslagskammeret” – og oppsummert dette i en ny tråd vi har kalt kammeret.no – veien videre, som også er publisert her inne på ”Forslagskammeret”.

 

Vi håper det er flere som vil bidra til å videreutvikle de forslagene vi kommer med i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Er det mulig i forumfunksjonaliteten at flere brukere kan redigere samme innlegg på en eller annen måte ?? Da kunne vi få en slags wiki funksjon ved at andre kunne bygge videre på en faq noen andre startet..

 

Ikke godt formulert dette men noen skjønner sikkert tanken bak :oops:

 

Jeg tror jeg skjønner hva du mener, men vil påpeke at dette er veldig langt fra å kunne kalles noen wiki-funksjon.

 

Et vesentlig problem med å gjøre det du beskriver med bruk av forumfunksjonalitet er at du ikke har noen versjonering av dokumentene, dvs. at når jeg gjør endringer, eller for den del sletter (bevisst eller ubevisst) en hel FAQ du har skrevet, vil det ikke være mulig for noen å se hva som er endret eller å hente tilbake forrige versjon av dokumentet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...