Jump to content

eier du en eksklusiv fallblokk?


mrwhite

Recommended Posts

jeg lurer på er om det er noen her som eier/har eid en heeren,hagn,eller en av de andre eksklusive fallblokkere som fortsatt lages eller er nogenlunde greie å få tak i?

har alltid likt denne type våpen og har lyst på en/få en bygd.

men,som de fleste veit,så stiller ikke disse våpen i kronesisklassen prismessig så det hadde vært moro å høre hva folk syns om dem.det beste hadde jo selvfølgelig vært å håndtitte på et par men jeg regner vel ikke med at det florerer av dem her.

kanskje dumme spørsmål siden jeg regner med at folk som eier en av disse er fornøyd,men jeg tar sjansen likevel.

hva med dakota,miller?spytt ut om du eier en.

ruger no.1 eiere trenger ikke svare da de ikke er så uvanlig at jeg ikke har fått mine klamme pølser på en(ikke er de veldig eksklusive heller?).

eier du ikke en,men har greie på detta så er det jo bare å komme med synspunkter/tanker osv.

min første kammer post :mrgreen: .forplikter vel litt å begynne sin karriere i ekslusive våpen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom på at det er en kar i Sverige som har lagd våpen med mekanisme som ligger ganske nært opp til Hagn-låsen.

Det svenske børsemakerlauget bygget et våpen rundt en slik mekanisme for et par år siden.

Mannen bak låskassen heter Mikael Hagejard. Det kan være verdt å ta kontakt med han om det "brinner i byxorna" etter en flott fallblokk.

Hagejards Bøssmakeri

Lindberga 3

546 94 UNDENAS

Tlf/fax 0505-23060

 

Her finner du også litt info om Hagn- låsen: http://www.martiniandhagngunmakers.com/

 

Så vidt jeg husker har Beveren sport hatt en og annen fallblokk på Heeren og Hagn-lås inne fra tid til annen...Erik hos Bevern har sikkert noe vettugt å komme med om dem.

Link to comment
Share on other sites

Dette er spesialvåpen som var forholdsvis populære i afrika for 100 år siden. Og i manges øyne det ultimate jaktvåpnet på lik linje med enkeltskudds brekk rifle. Det er ikke mange som lager høy esklusive fallblokker i dag. Det er mest prosjekter av børsemakere tror jeg. Hartmann & Weiss i Hamburg lager de, men de er også i toppen av prissjiktet. Går man på auksjoner så får man glatt 50-150000 for en Daniel Fraser i passe god stand. Som er ca 80 år gamle. Det er nok mer av dette på andre siden av dammen. Kvalitetsmessig er nok de helt på høyden, men dehar vel en heller amerikansk stil.

Link to comment
Share on other sites

takker for hjelpen.skal hvertfall holde litt øye med nettsiden til herr bever.

en gammel fraser eller farquharson hadde jo vært moro helt klart,regner med de ville havne prismessig rundt det samme som en H&W.ikke gratis noen av delene,men vakkert.

skal se om jeg får retta opp navnet til han svensken så jeg kan finne noe info på nett.om han har noe der da.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Falblokkrifle har eg ikkje men har so vidt fått muligheten til å prøve ei passe eksklusiv børse. Ein kamerat av meg (som er innom forumet av og til) har 2 Heeren fallblokkrifler. Ei i 7x75 Vom Hofe, og ei i 6,5x57. Eg har testa den i 7x75 og det er ei flott børse, ingen tvil om det!Den dagen eg testa den skaut eg og med ei Blaser K95, og eg må nok innrømme at Blaseren falt vel so mykje i smak sjølv om blaser er billig masseprodusert rask i følge min kamerat.

 

Eg kan nok vente meg kraftige reaksjonar frå den nevnte karen når eg seier at eg synest at ei brukt Heeren-rifle til 50000+ er for dyr i forhold til kva ein får, men eg har sett custombørser til halve prisen (boltrifler vel og merke) som har imponert meg mykje meir med tanke på finish og i det heile tatt følelsen av å ha ein "eksklusiv" børse i hendene.

Link to comment
Share on other sites

dette var ikke en kjøpetråd bare så det er sagt. det jeg var ute etter er folks egne erfaringer med denne type våpen,eller om noen gjerne vil at jeg skal prøve deres :mrgreen:

har heller ikke noe hastverk med dette da jeg har annet å skyte med,andre dyre hobbyer og vil at det skal gjøres riktig om jeg velger å få en bygd.

er ikke helt fremmed for en-pføyh-blaser men da blir det vel heller forrige modellen.men det blir mer ett komplement og ikke istedenfor en fallblokk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Farfar hadde en Jeffery Farquharson, som vi har arvet.

 

Den er litt Frankensteins monster; pipa (8x57 JRS) ser ut til å være fra en tysk M98K som er skrudd inn i en muffe laget av den originale pipa, stokken (som ellers er original og pen) har fått skjøtet på et stykke ved skulderkappen, det er ettermontert en kikkertskinne på siden av låskassen samt en jaktdiopter. Per i dag er det etellerannet galt med låskassen - den pleide å la seg åpne men etter 20 år i skapet vil den ikke. Bortsett fra det, og nevnte etterkrigs-fattignorge-modifikasjoner ser den ut til å være lite brukt og ganske velholdt. Knapt noe rust.

 

Jeg er litt i villrede hva jeg skal gjøre med den.

Plan A er å gi den til Ola Gujord sammen med en skikkelig tjukk seddelbunke og si "fiks".

Plan B er å la noen andre få gjøre Plan A, mot at vi får en mindre tjukk seddelbunke.

Plan C er å vente. Plan C bekymrer meg litt, for venter man lenge nok går denne klassikeren i arv mange nok ganger til at enellerannen undermåler leverer den til politiet til destruksjon.

 

Det er selvfølgelig, som med alt annet, seddelbunken det står på. Jeg har 2 rifleprosjekter som jeg vil/må/bør prioritere først (hvorav det ene trenger minst like tykk seddelbunke), som begge er rifler som vil bli brukt mye mer enn Jefferyen. Faktisk vet jeg ikke helt hva jeg skal med en enkeltskuddsrifle - den burde sikkert kamres i etellerannet gammelt engelsk afrikakaliber, som jeg har null bruk for i Norge og jeg er ikke helt typen til å dra på trofejakt i Afrika.

 

Har noen av dere kjennere en oppfatning av verdi på dette våpenet, slik det står? Jeg mener noen på SL sa minst 20-25 000, men den posten er selvfølgelig borte for alltid.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

Jeg har en ruger nr 1 i .450 NE 3.25 inch som Hansen bygget for en kamerat av meg for for noen år siden før jeg kjøpte den en tid etterpå, den rifla har vært med på å gjøre at amerikanerne ved Boddington som fikk noen bilder av den og begynte med lobbyvirksomhet hos et par venner av seg , Hornady og Ruger fikk den serieprodusert og nå er i vanlig salg der borte og ikke custom bygg før . De som var på SF 07 vil huske " Hesten" som kallenavnet på den ble da .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...