Jump to content

verktøy til sying av kniv slirer


sram68

Recommended Posts

Har så smått om tenkt å lage litt kniver på hobby basis, men hva trenger jeg til sying av slirer?? Har vært inn på forsjellige foretninger på nett og det er en jungel av utstyr. De slirene jeg har tenkt å begynne med er av den enkle sorten, ikke noe pauting og utskjæring i første omgang. Jeg har en viss oversikt over hva jeg trenger men ikke hvilken størrelse/dimensjoner på nåler, sytrpåd, syler osv. Skinnet jeg har tenkt å bruke vil være fra 2,5 - 3,5 mm tykt.

 

Salmakernål dimmensjon??

Tråd, hvilken er lettest å bruke dimensjon?? vokset eller u-vokset

Trinse til å markere nålehull hadde jeg tenkt å bruke 5 mm

Syl hvilken dimensjon?? skal ha rett og en med bøy

Kant jern trenger jeg det, eventuelt dimmensjon??

 

Andre ting som er kjekt å ha?? Forslag mottaes med takk.

Og om det er noen her i norge som har stort sett det som trenges.

 

Når det gjelder skaft emner så har jeg tenkt å kontakte Nøttetre import og et annet firma som importerer

African blackwood

Link to comment
Share on other sites

Butikken kan nok hjelpe deg med å finne ting som passer sammen. Jeg anbefaler å ringe Skinnlåven og spørre om råd - de har også kurs et par ganger i året, både for grønne nybegynnere og mer avanserte greier med verdenskjente lærhåndverkere.

 

Uansett, til slirer av amerikansk type, i 4-4,5mm remlær bruker jeg:

- Nåler str. "1/0".

- De nålene takler litt forskjellige tråddimensjoner. Den eneste trådspolen jeg har som fremdeles har en lapp, står det "18/5" på. Jeg bruker bare ferdigvokset tråd.

- Hullmarkør bør tilpasses tråddimensjonen. Den jeg bruker mest er 4,5mm omtrent.

- Syl? Tja, si det. Jeg er en sånn hedning som nekter å bruke sverdsyl; både fordi jeg synes hullene blir for store og fordi det er jævlig vanskelig å presse en sverdsyl gjennom 25mm lær. Så jeg bruker en lang tynn rundsyl i stedet.

- Kantskjærer hjelper på finishen, definitivt, men er ikke påkrevd. Jeg har 5 stykker liggende og slenge og bruker bare en av dem: en "keen" (lager rund kant) i str. 3.

 

Dette er en god start. Kanskje også Al Stohlman's intro-bok på sying av lær.

 

Ellers bruker jeg en justerbar søm-markør for å merke en jevn linje for sømmen/hullmarkøren, kontaktlim for å lime flater som skal sys, sandpapir og pussekloss for å forme og sette finish på tykke kanter, "edge slicker" for å forme tynne kanter, div. Fiebings farge, og et par veldig skarpe kniver. Tror det er det grøvste.

 

Skal du lage slirer av skandinavisk type, i rårandslær? Det har jeg ikke peiling på, men tror det er snakk om tynnere tråd, kortere sting, og at man ikke har behov for en del av verktøyet jeg bruker.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Eg syr slirer i norsk tradisjon, med rårandslær og bindsålelær i opphenget.

 

Her er noko nyttig utstyr:

- 2 stk nåler (hugsar ikkje dimensjon, men med butt spiss)

- Eg likar best ein krum syl, som er rund

- Ferdig voksa tråd (Sjekk Skinnlåven, dei har anbefaling angåande dimensjon)

- Markeringshjul --> Eg brukar 3 og 4 mm alt etter størrelse på slira

- Falsebein (til glatting av læret) med hjelpemiddel for å markera linja for sømmen

- Kniv for tynning av lær (brukast i nederste delen av slira)

- Stanleykniv til kutting av lær

- Stål linjal - kutting av lær

- Skyvelær (brukar dette for å finna tjukkaste punktet på skaftet. Beregnar lengden på slira ut frå det)

- Holtang for evt. å laga belteoppheng av typen "Vollbakken"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...